۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
اصلاح متمم بودجه در شهرداری شاهرود؛ اجرای ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه بزرگ
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

اصلاح متمم بودجه در شهرداری شاهرود؛ اجرای ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه بزرگ

شاهرود- یکی از اقدامات اخیر شهرداری شاهرود اصلاح متمم بودجه و افزایش چشم‌گیر اعتبارات این حوزه است هم اکنون بودجه شهرداری با افزایش چشم گیر به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مدیریت شهری شاهرود در سال ۹۹ توانسته اقدامات خوبی را در دستور کار قرار دهد اما شاید یکی از مهمترین آنها اصلاح متمم بودجه و ارتقای دوبرار اعتبارات شهرداری شاهرود باشد آنطور که مسئولان مدیریت شهری می‌گویند بودجه شهرداری از ۱۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۳۰۰ میلیارد تومان در سال جاری ارتقا یافته است.

یکی دیگر از اقداماتی که شهرداری شاهرود در دست اجرا دارد ارتقای توان آتش نشانی و امداد است که این روزها با توجه به عدم توجه دست به جانمایی هسته مرکزی شهر و ترافیک مداوم به دلیل قرارگیری مراکز مهمی مانند ساختمان‌های متعدد پزشکان به یکی دغدغه بدل شده است.

شهرداری شاهرود قصد دارد علی رغم به کار گیری پهپاد های آب پاش، یگان موتوری آتش نشانی و رباتیک را نیز راه اندازی کند تا بتواند در اسرع وقت به کوچه و پس کوچه‌های شهر گره خورده شاهرود دست یابد. این اقدامات با خرید لباس‌هایی که هرکدامشان ۳۵ میلیون تومان قیمت دارند، همراه شده است.

المان‌های نوروزی، طرح‌های زیربنایی مانند پل شهید سلیمانی و همچنین اصلاح هندسی معابر، رنگ آمیزی جداول و … در زمره اقدامات شهرداری شاهرود در ۱۰ ماهه اخیر است برای بررسی روند خدمت رسانی شهرداری با علی رضا حاجی محمد علی شهردار شاهرود به گفتگو نشستیم.

* درباره اعتبارات شهرداری بگویید
یکی از اقداماتی که شهرداری در ده ماه اخیر انجام داده، اصلاح متمم بودجه است در سال ۹۸ بودجه شهرداری شاهرود ۱۶۰ میلیارد تومان بود در ابتدای سال جاری بودجه به ۲۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت اما در دومرله نخست آن را به ۲۵۰ و سپس به ۳۰۰ میلیارد تومان رساندیم موضوعی که در شهرداری شاهرود بی سابقه بوده است.

المان‌های نوروزی، طرح‌های زیربنایی مانند پل شهید سلیمانی و همچنین اصلاح هندسی معابر، رنگ آمیزی جداول و … در زمره اقدامات شهرداری شاهرود در ۱۰ ماهه اخیر است

از همه مهمتر این است که اعتبارات ۱۰۰ درصد هم تخصیص یافته اند و اگر مردم می‌بینند که در سطح شهر اقدامات و پروژه‌ها در حال انجام هستند باید بدانند که برای اجرایشان پول پرداخت شده و یک مدیریت مالی دشوار پشت آنها است آن هم درست وقتی که شهرداری‌های دیگر نقاط کشور با مشکلات مالی روبرو هستند.

شهرداری شاهرود فقط در یک قلم ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه سنگین دارد لذا مدیریت استرس آور این پروسه مالی خود یک کار دشوار محسوب می‌شود که با تعامل خوب شورای شهر خوشبختانه این موضوع در شهرداری شاهرود رخ داده است.

* درباره اختصاص این اعتبارات بگویید
۳۰ پروژه از جمله هشت پروژه بزرگ در شهرداری شاهرود طی ماه‌های اخیر تعریف و خوشبختانه با تعامل، همکاری و مشورتی که بین شهرداری و شورای شهر است به تصویب رسیده است این نشان می‌دهد که محل تخصیص اعتبارات به درستی اندیشیده شده که در نهایت به ارتقای شهر و زیرساخت‌های آن برای رفاه حال بیشتر مردم منجر خواهد شد.

مدیریت مالی خوب برای پول مردم که به امانت در دست شهرداری است سبب شده تا پروژه‌های خوبی در مجموعه شهرداری شاهرود تعریف و اجرا شوند که برای مثال یک مورد آن تبدیل دیوار حائل البرز شرقی به طول بیش از چهار هزار متر به یک گالری فرهنگی و هنری است. قرار است با همکاری البرز شرقی نرده‌های دیوار این مجموعه پوشانده و از آن به عنوان محل ارائه آثار هنری و … استفاده شود که فکر نمی‌کنم در هیچ جای کشور گالری به این بزرگی وجود داشته باشد که دیوار اجرایی آن چهار هزار متر باشد.

کار تخریب و تملک گاراژ موسوم به توکل و تعیین تکلیف ۲۰ مغازه در آن محدوده ۱۰۰ درصد در این ده ماه اخیر و در زمان بنده انجام شده است همچنین دو مغازه ابتدای آن نیز تملک و تخریب می‌شوند و سردرب آن نیز نصب خواهد شد این مکان به پایانه تاکسی و اتوبوس‌ها بدل می‌شود و لذا تا ماه‌های آتی میدان جمهوری شهر از تاکسی و اتوبوس خالی خواهد شد. این نیز یکی از کارهای بزرگی بود که باعث ساماندهی ترافیک در شهر می‌شد.

* درباره اراضی البرز شرقی بگویید
ابتدا بگوییم که برخی عنوان می‌کردند چرا زمین‌ها و اراضی مازاد فروخته می‌شود من یک سوال دارم و آن اینکه زمین برای چه کاری است؟ آیا جز برای ساخت است؟ لذا یا زمین را باید ساخت و یا فروخت تا دیگران بسازند. ما تقریباً ۹۲ قطعه زمین در البرز شرقی را به میزان ۱.۸ هکتار واگذار کردیم در حالی که مجموع کل آن ۲۲ هکتار بود.

مدیریت مالی خوب برای پول مردم که به امانت در دست شهرداری است سبب شده تا پروژه‌های خوبی در مجموعه شهرداری شاهرود تعریف و اجرا شوند

حالا این اراضی که شهرداری فروخته چه اتفاقی برای شهر رخ می‌دهد؟ یک بار زمین فروخته شده و هزینه آن به پروژه‌های عمرانی شهری می‌رود که زیرساخت آن ۵۰ سال است دست نخورده است. پس از آن زمین‌ها نیاز به پروانه دارند یعنی دوباره پول وارد شهرداری می‌شود پس از پروانه ۱۲۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم را در صنعت ساختمان ایجاد می‌کنند در نتیجه پول ساخت و سازها هم به جیب شهر می‌رود، آیا نباید این کار را کرد؟

* درباره حمایت شما از فرهنگ و هنر
ابتدا بگویم که من در عین حال که ادم اجرایی هستم به شدت معتقد به فرهنگ و هنر نیز هستم. قرار است در ساختمان جدید شهرداری شاهرود در محل جدید راهروها همگی به گالری‌های نقاشی بدل شوند تا هنرمندان برای یک مدت معلوم مثلاً یک ماه آثار خودشان را در معرض نمایش بگذارند و شماره تماس و محل فروش آثار را نیز در زیر آن قید کنند تا اگر کسی دوست داشت آثار را بخرد بتواند. این یعنی رونق فرهنگی و هنر؛

از سوی دیگر شهرداری در بدمینتون بانوان، بستکبال آقایان، والیبال نشسته و … نیز اسپانسر شده تا بتوانینم از ورزش به خصوص ورزش بانوان حمایت کنیم چرا که پول مردم در واقع نزد شهرداری امانت است و باید برای همین مردم خرج شود.

یک موضوع دیگر موضوع باغ راه و پارک آن است که در آن نیز یک مجموعه بزرگ پیاده روی، خانوادگی و فرهنگی با غرفه‌های صنایع دستی و فرهنگی و … دیده شده است. باغ راه در ایستگاه پمپاژ آب در بالای آبشار اجرا می‌شود و تا پایین پل شاهوار و نهایتاً تا زیر باغ ایرانی ادامه خواهد داشت اما فاز دوم و سوم آن تا مصلای پیامبر اعظم (ع) کشیده خواهد شد. در این مجموعه کار غرفه داران، کارهای فرهنگی، غذاهای خیابانی و … در محوری به طول سه کیلومتر که باغ راهی با گل و درخت است دیده خواهد شد.

* آیا قبول دارید معضل ترافیک یک موضوع جدی در شاهرود است؟
بله؛ یک اقدام که توضیح داده شد همان ایجاد پایان تاکسی و اتوبوس بود در بخش بعدی پیاده راه میدان جمهوری تا میدان امام خمینی (ره) در دستور کار خواهد بود پیاده راه خیابان مزار نیز با یک همدلی که صورت خواهد گرفت شاهد رفع مشکل خواهیم بود

* اما در این طرح سنگ اندازی هایی شد
ما همان ابتدا گفتیم که پیاده راه نیاز به کمیسیون ماده ۵ ندارد اما مدیرکل راه و شهرسازی که خودش متولی کمیسیون است و نماینده شاهرود و میامی بر این امر تاکید کردند در نهایت نیز عالی‌ترین مقام کمیسیون ۵ اعلام کرد که اصلاً این طرح نیاز به کمیسیون نداشت.

باغ راه در ایستگاه پمپاژ آب در بالای آبشار اجرا می‌شود و تا پایین پل شاهوار و نهایتاً تا زیر باغ ایرانی ادامه خواهد داشت اما فاز دوم و سوم آن تا مصلای پیامبر اعظم (ع) کشیده خواهد شد

دست آخر هم همه به این موضوع رسیدند اما چقدر هزینه‌های سیاسی، اجتماعی صورت گرفت تا مردم به اشتباه بیفتند و کاری که میلیارد تومانی هزینه شده بود، به نتیجه نرسید. شهرداری در این حوزه به صورت قانونی وارد شده و به هیچ کاری که برای آسایش و رفاه مردم تبعات داشته باشد دامن نخواهد زد. در زمینه ترافیک باید گفت پیاده راه سازی مسیرهای منتهی به هسته مرکزی یکی از راهکارها است اما انتقال ساختمان پزشکان که در خیابان ۲۲ بهمن و میدان امام هستند به البرز شرقی در دستور کار قرار دارد.

ما شهرک صنوف را خواهیم داشت که با قرار دادی که با همیاری استانداری سمنان منعقد شده انجام و مشاغل مزاحم که مثلاً در کمربندی و یا خیابان‌ها هستند را جمع آوری و در آن مکان ساماندهی می‌کند.

* پیش از پایان درباره المان‌های نوروزی توضیح دهید
۶۶ المان نوروزی در شاهرود در حال طراحی و نصب است که از جمله آن‌ها می‌توان به المان دیوار سبز آویز به تعداد ۱۰۰ عدد، هواپیمای گل، فرش گل بهاری، مداد رنگی در پارک کودک، بالن گل در چهار راه نادر، چتر گل در میدان امام رضا (ع)، سلام بهار در ساعت گل، المان ماهی به تعداد ۱۰ عدد، درخت زندگی و لانه پروانه در پارک کودک، تخم مرغ با طراحی آزاد در باغ زندان، بهار شیرین شامل ۱۵ عدد زنبور در سطح شهر و … یاد کرد.

از دیگر المان‌ها باید به دیوار بازیافتی در خیابان خالد اسلامبولی، گل و پروانه، گل برجسته در خیابان تهران، رواق گل در میدان امام خمینی (ره) و خیابان صدوقی، گل گسترده در میانه خیابان صدوقی، سایه بان نوری، کوی نرگس نورانی، پرنده اریگامی در میدان آزادی، گلدان اسلیمی، ایوان مادر بزرگ در میدان آزادی با طرح سنتی، سه ماهی، ماهی و سبزه و ده‌ها المان دیگر اشاره کرد.

* و در نهایت درباره آتش نشانی و هسته مرکزی شهر
بسیاری از خیابان‌های ما به قدری شلوغ شده‌اند که سطح دسترسی آتش نشانی را کاهش می‌دهند برای مثال کوچه‌های خیابان ۲۲ بهمن که ساختمان‌های پزشکان در آنجا قرار دارد و نمی‌گذارد که مردم به راحتی در آن رفت و امد کنند در این زمینه باید گفت ۳۵ میلیارد تومان صرف تجهیز آتش نشانی شده است. خرید لباس‌های ضد حریق است که هرکدامشان ۳۵ میلیون تومان قیمت داشتند یکی دیگر از اقدامات در این حوزه است.

ما شهرک صنوف را خواهیم داشت که با قرار دادی که با همیاری استانداری سمنان منعقد شده انجام و مشاغل مزاحم که مثلاً در کمربندی و یا خیابان‌ها هستند را جمع آوری و در آن مکان ساماندهی می‌کند

علی رغم اینکه ما یک خودروی آتش نشانی را نیز در دهه فجر به بهره برداری رساندیم، امروز در حال توسعه ناوگان موتور سیکلتی آتش نشانی هستیم که هم قدرت مانور و دسترسی بیشتری دارد و هم می‌تواند با قرارگیری دو نفر بر روی هر موتور، در کوتاه‌ترین زمان به محل حادثه رسیده و اقدامات اولیه را انجام دهند نگاه ما همچنین تجهیز لوازم مخصوص مانند پهپاد آبپاش و آتش نشان، ربات‌ها و.. است که بتوانیم بهترین خدمات را ارائه کنیم.

کد خبر: ۷۹٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha