۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
ظرفیت تولید ۳۱ میلیون تنی گچ در کشور| صادرات بیش از یک میلون تن گچ در سال ۹۹
سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد

ظرفیت تولید ۳۱ میلیون تنی گچ در کشور| صادرات بیش از یک میلون تن گچ در سال ۹۹

سعدمحمدی، سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان این که ۲۵۵ معدن فعال گچ در کشور وجود دارد گفت: ظرفیت تولید این محصول ۳۱ میلیون تن در سال است.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، اردشیر سعدمحمدی با بیان این که ۵ معدن در حال تجهیز برای بهره برداری است افزود: در سال ۹۸, حدود ۱۰ میلیون تن و امسال ۱۳ میلیون تن گچ از معادن کشور استخراج شده است.

اکتشاف حرفه‌ای برای ژیپس (سنگ گچ) در دستور کار قرار گرفت
وی تصریح کرد: تا یکی دو سال گذشته اکتشاف حرفه‌ای برای ژیپس (سنگ گچ) انجام نداده بودیم، زیرا گچ حاصل از پخت ژیپس برای مصارف ساختمانی؛ کیفیت مناسب نداشت و به این علت استخراج و بهره برداری از آن کم بود، اما با فناوری در این ماده در دنیا و افزایش نرخ ارز، استفاده از این ماده در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اضافه کرد: دو تا سه معدن در سمنان ژیپس می‌فروشند و برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری آن باید به شرایط اقتصادی برای سرمایه گذاری در این باره نگاه کرد که آیا سرمایه گذاری در ان منطقی است و امکان رقابت در بازارهای جهانی پس از سرمایه گذاری وجود دارد؟

سعدمحمدی با بیان این که میزان مصرف داخلی آن قدری نیست که برای فراوری ژیپس سرمایه گذاری انجام شود گفت: البته ایجاد صنایع تبدیلی برای افزایش ارزش افزوده از مواد خام حرف درستی است.

بیش از یک میلون تن صادرات گچ در سال ۱۳۹۹
وی افزود: میزان صادرات گچ در سال ۹۷ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، در سال ۹۸؛ یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن و در سال ۹۹؛ حدود یک میلیون تن صادرات تاکنون انجام شده است و ارزش آن برای صادرات ۹ ماه نخست امسال حدود ۸ میلیون دلار بوده است که با احتساب محصولات مشابه مانند گچ‌های ساختمانی؛ این رقم ۱۰ میلیون دلار می‌شود.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: ژیپس؛ بخشی از صادرات گچ و حدود ۲۰ درصد حجم آن است و با توجه به ایجاد بازار برای ژیپس؛ استخراج و فروش آن برای معدن داران گچ؛ جذاب شده است.

سعدمحمدی بیان کرد: با توجه به این که در هر پروانه بهره برداری از معدن؛ میزان ذخایر و استخراج سالیانه مشخص شده است می‌توان عدد مشخصی از استخراج و صادرات ژیپس بدست آورد، البته باید کنترل‌ها دقیق‌تر شود.

میزان ذخایر شناخته شده گچ در کشور یک و نیم میلیارد تن است
وی گفت: میزان ذخایر شناخته شده گچ در کشور یک و نیم میلیارد تن است که میزان مصرف گچ در صنایع ساختمانی ۸ میلیون تن در سال بوده است که امسال به ۹ میلیون تن می‌رسد.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: برداشت از معادن، نیاز داخلی را پاسخ می‌دهد، حدود ۳۷ میلیارد تن ذخایر معدنی در ایران به ارزش ۷۵۰ میلیارد دلار شناسایی شده، اما آن چه که در حال کار است؛ ۱۵۰ میلیارد دلار است.

سعدمحمدی گفت: معافیت مالیاتی صادراتی برای صادرکنندگان گچ نداریم، اما برای بقیه موارد ۲۰ درصد معافیت مالیاتی وجود دارد که ژیپس هم شامل آن می‌شود.

وی ادامه داد: باید درباره محصولاتی که از گچ تولید می‌شود مانند گچ مرمری که تاریخ ۲۰۰ ساله در کشور دارد و یک صنعت است بازاریابی و در دنیا شناسانده شود.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: اکنون اولویت جهاد کشاورزی؛ تهیه کودهای فسفاته است که سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به آن نیاز داریم، اما به علت مشکلات ارزی؛ ۷۰۰ هزار تن وارد می‌کنیم.

اجماع فکری در بخش معدن کاری وجود دارد
سعدمحمدی گفت: با اجرای طرحی که تدوین آن آماده شده است یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن اسید سولفوریکی که فقط در شرکت صنایع ملی مس ایران تولید می‌شود به اسید فسفریک تبدیل خواهد شد و اسید ۳۰ دلاری ۸۰۰ دلار ارزش پیدا می‌کند.

وی با بیان این که اجماع فکری در بخش معدن کاری وجود دارد افزود: در بخش سنگ به حدود ۲۰ سال اکتشاف و سرمایه گذاری نیازمندیم، اکنون هزینه یک متر حفاری عمقی در بخش اکتشاف یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

کد خبر: ۷۹٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha