۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
اجرای قانون «مالیات بر خانه‌های خالی» بسیار ساده است
کارشناس امور مالیاتی:

اجرای قانون «مالیات بر خانه‌های خالی» بسیار ساده است

یزدی زاده، کارشناس امور مالیاتی اجرای این قانون را امکانپذیر دانست و گفت: این یک الگوی تجربه شده در کشورهای دنیاست و زیرساخت های آن هم در کشورمان وجود دارد.

به گزارش بازار، محمدرضا یزدی زاده کارشناس امور مالیاتی گفت: متاسفانه طبق سیاست های غلط اقتصادی، آن بخش هایی از اقتصاد که فاقد ریسک هستند و بالاترین سود را هم دارند از مالیات معاف هستند.

وی افزود: تا زمانی که بازارهایی مانند مسکن، طلا، ارز و خودرو یک بازار تضمین شده با سود فوق العاده بالا و معاف از مالیات باشند طبیعی است که بانکها و شرکتهای دولتی تحت عناوین مختلف وارد این بازارها شوند و لذا نمی توان توقع داشت که سرمایه های کشور به سمت فعالیت های تولیدی هدایت شود.

کارشناس امور مالیاتی عنوان کرد: امروز برآورد ارزش سرمایه کشور فقط در خانه های مازاد رقمی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است.

یزدی زاده با بیان اینکه یک دهه از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی می گذرد و هیچ اقدام موثری انجام نشده است، گفت: ما فقط صحبت از جنگ اقتصادی می کنیم درصورتیکه اگر قائل به جنگ اقتصادی ودیم الان باید اتاق فکری برای این موضوع تشکیل می دادیم.

وی اداره کشور با مالیات را بسیار ساده دانست و افزود: کل بودجه عمومی کشور ما ۱۹ درصد تولید ناخالص داخلی شفاف است و اگر به نسبت مالیاتی ۱۹ درصد به کشورهای رده پایین جدول می رسیدیم می توانستیم کشور را با درآمدهای مالیات اداره کنیم.

یزدی زاده ضمن اشاره به اینکه اقتصاد زیرزمینی بین ۵ تا ۹ برابر اقتصاد شفاف برآورد دارد گفت: تعرفه واردات خودرو از ۲ هزار میلیارد تومان به۱۷ هزار میلیارد تومان (معادل ۸۵ درصد قیمت خودروهای وارداتی) رسیده و لذا ارزش خودروهایی که بعد از گمرک وارد کشور خواهند شد ۴۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

کارشناس امور مالیاتی با اشاره به نحوه اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی در کشورها گفت: به عنوان نمونه در کشور کانادا هر مالکی که ملکی به نامش است باید وارد سامانه شود و نوع مصرف ملک خود را تعیین کند و طبق قانون جدید ما نیز مودیانی که املاکی به نامشان است باید ابراز کنند و درغیراین صورت، خالی تلقی می شود.

وی با اشاره به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح و دقیق درمورد این موضوع به مودیان گفت: متاسفانه رئیس جمهور اعتقادی به این نوع مالیات ندارد چون اگر اعتقاد داشت سال گذشته مالیات از خودروها و خانه های لوکس که در لایحه بودجه ۱۳۹۹ پیش بینی شده بود و بسیار آسان هم بود اجرایی می شد.

یزدی زاده اجرای این قانون را امکانپذیر دانست و گفت: این یک الگوی تجربه شده در کشورهای دنیاست و زیرساخت های آن هم در کشورمان وجود دارد.

این کارشناس امور مالیاتی، کنترل گردش های مالی و کنترل بازار ارز و بازار طلا را ضروری دانست و گفت: اگر این بازارها را کنترل کنیم ۷۰ درصد مازاد بودجه را کسب خواهیم کرد.

کد خبر: ۷۹٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha