۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
واکسن کرونای «آسترازنکا» مشکل ساز شده است؟

واکسن کرونای «آسترازنکا» مشکل ساز شده است؟

تا کنون نروژ، ایسلند، بلغارستان، استونی، لتونی، دانمارک، اتریش، ایرلنند، هلند، لیتوانی، لوکزامبورگ و همچنین کنگو در آفریقای مرکزی و تایلند در آسیا استفاده از واکسن آسترازنکا را ممنوع اعلام کرده اند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، آلمان و فرانسه روز دوشنبه همین هفته استفاده از واکسن کرونای شرکت آسترازنکا را اعلام کردند. اسپانیا و ایتالیا هم گفته اند که منتظر تحقیقات سازمان نظارتی اتحادیه اروپا در مورد گزارش ها از تشکیل لخته خون در شمار کوچکی از دریافت کنندگان این واکسن هستند.

اما سایر اعضای اتحادیه اروپا از جمله لهستان و بلژیک به استفاده از این واکسن ادامه می دهند و در انگلیس نیز بیش از ۱۱ میلیون نفر حداقل یک دُز واکسن استرازنکا را دریافت کرده اند که گفته شده هیچ نشانه ای از بالا رفتن آمار مرگ یا لخته شدن خون در آنها وجود ندارد.

در این ارتباط گزارش شده است که تعدادی از دریافت کنندگان واکسن کرونا پس از دریافت این واکسن جان خود را از دست داده اند، اگرچه تعداد افراد جان باخته پس از دریافت این واکسن بسیار انگشت شمار عنوان شده است.

همچنین گزارش هایی از لخته شدن خون برخی افراد دریافت کننده این واکسن منتشر شده است. هنوز مشخص نیست علت فوت افراد جان باخته لختگی خون پس از دریافت واکسن بوده است یا دلایل دیگر  باعث فوت آن ها شده است؟

حدود ۱۳ کشور اروپایی استفاده از این واکسن را معلق کرده اند. دانمارک و سپس نروژ و ایسلند اولین کشورها بودند. بعد از آنها آلمان، فرانسه، ایتالیا، قبرس، اسپانیا، لتونی و سوئد هم چنین کردند.

تا کنون نروژ، ایسلند، بلغارستان، استونی، لتونی، دانمارک، اتریش، ایرلنند، هلند، لیتوانی، لوکزامبورگ و همچنین کنگو در آفریقای مرکزی و تایلند در آسیا استفاده از واکسن آسترازنکا را ممنوع اعلام کرده اند.

 آلمان، فرانسه و ایتالیا گفتند که منتظر نتیجه تحقیقات «ای ام اِی» یا همان آژانس دارویی اروپا هستند تا بعد درباره از سرگیری تزریق این واکسن تصمیم بگیرند. آنها گفتند که به عنوان "گامی احتیاطی" تصمیم به تعلیق استفاده از این دارو گرفته اند.

اعلام ممنوعیت ها در استفاده از واکسن آسترازنکا در حالی است که همچنان برخی مقامات ارشد بهداشتی از جمله مقامات سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارویی اروپا تاکید دارند که هنوز هیچ مدرکی در دسترس نیست که نشان دهد واکسن آسترازنکا باعث ایجاد شرایط بحرانی و مرگ افراد دریافت کننده شده باشد، این در حالی است که فوت حداقل دو نفر در ایتالیا و یک نفر در دانمارک پس از دریافت آسترازنکا تائید شده است.

آژانس دارویی اروپا در تازه ترین گزارش خود پیرامون واکسن های کرونا بدون اشاره به واکسن آسترازنکا گفته است که مزایای استفاده از واکسن ها همچنان بیشتر از مخاطرات عدم استفاده از آن هاست و لازم است استفاده از واکسن ها برای مقابله با همه گیری کرونا افزایش یابد، اگرچه این آژانس همزمان به تحقیقات خود پیرامون ترومبوآمبولی ادامه می دهد.

در بیانیه دیگری نیز آژانس دارویی اروپا اعلام کرده که از 10 مارس حدود 5 میلون نفر  با واکسن آسترازنکا واکسینه شده اند که در این میان فقط 30 مورد حوادث ناشی از ترومبوآمبولی(لختگی خون) گزارش شده است. آژانس دارویی اروپا  افزوده است که این تعداد بالاتر از میانگین معمولی در جمعیت 5 میلیون نفری نیست و انتظار می رود این موارد تصادفی و اورژانسی در جمعیت های بزرگتر نیز رخ دهد.

شرکت آسترازنکا نیز با بازنشر بیانیه اتحادیه اروپا درباره این واکسن، گفته است: در حال حاضر حدود 17 میلیون  نفر در سراسر اتحادیه اروپا واکسن آسترازنکا را دریافت کرده اند که و تعداد افرادی که با مشکل لختگی خون مواجه شده اند بسیار کمتر از میانگین مورد انتظار در یک جمعیت عمومی  گسترده است.

در بیانیه شرکت آسترازنکا همچنین تاکید شده که بررسی میلیون ها فرد واکسینه شده توسط این واکسن نشان نمی دهد که شواهدی مبنی بر تاثیر واکسن آسترازنکا بر لختگی خون افراد  وجود ندارد و مشاهدات و بررسی های میدانی در میان گروه های مختلف سنی و جنسی و جغرافیایی خطر لخته شدن خون در ریه و یا رگ های افراد واکسینه را رد می کند.

به گفته مسئولان شرکت تولید کننده واکسن آسترازنکا، آزمایش های بیشتر و مستقل از سازمان های بهداشتی از سوی این شرکت در حال انجام است و تا کنون نتایج آزمایش ها هرگونه نگرانی را رد کرده است و ایمنی افراد اولویت این شرکت است.

اعلام ممنوعیت استفاده از واکسن آسترازنکا در برخی کشورها در شرایطی صورت گرفته که پیشتر سازمان بهداشت جهانی از 15 فوریه، ده ها هزار دوز از این واکسن را به بیش از 50 کشور جهان برای استفاده در دو مرحله داده بود و براساس برنامه اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی واکسن آسترازنکا در دو مرحله در فاصله زمانی 4 تا 12 هفته می بایست تزریق شود.

بر خلاف واکسن فایزر و یا مدرنا، اما واکسن آسترازنکا از روی نسخه ای بی خطر از ویروس پرورش یافته در بدن شامپانزه به نام «آدنو ویروس» که از نظر ژنتیکی اصلاح شده است، کارایی دارد و براین اساس امکان ایجاد بیماری کرونا توسط این واکسن به حداقل ممکن کاهش یافته است.

ویروس اصلاح شده شامل دستورالعمل هایی در مورد نحوه ساختن رشته پروتئین مورد نیاز است که ویروس کرونا برای ورود به سلول های انسانی از آن استفاده می کند. بنابراین هنگامی که فرد واکسینه شده با ویروس تماس پیدا می‌کند ، سیستم ایمنی بدن وی برای شناسایی و حمله به ویروس کرونا از قبل آماده شده است.

کد خبر: ۷۹٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha