۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
فولکس واگن و جیلی برای رقابت با تسلا به میدان آمدند
تلاش برای جایگزین کردن خودروهای الکتریکی با خودروهای بنزینی؛

فولکس واگن و جیلی برای رقابت با تسلا به میدان آمدند

افزایش سطح آلودگی هوا در دنیا باعث شد تا تلاش برای تولید خودروهای الکتریکی در دنیا افزایش پیدا کند. حال دو شرکت جیلی چین و فولکس واگن آلمان به میدان آمدند تا با بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی و باتری های خودرو در دنیا رقابت کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که تلاش برای تولید خودروهای الکتریکی و کاهش انتشار کربن در دنیا بالا گرفته است، خودروسازان چینی هم به میدان آمده اند. البته تا کنون می توان تسلا را اصلی ترین شرکت فعال در تولید خودروهای الکتریکی و باتری های خودروهای الکتریکی دانست ولی شرکتهای دیگر هم برای تصاحب سهمی در این بازار تلاش می کنند.

شرکت خودروسازی جیلی کشور چین که بزرگترین خودروساز خصوصی در این کشور است اعلام کرد ۵ میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه تولید باتری های خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری می کند. هدف از این کار توسعه توان تولید خودروی الکتریکی در این کشور است و قرار بر این است که کارخانه تولید باتری های الکتریکی در این کشور به اندازه کارخانه راه اندازی شده توسط فولکس واگن در آلمان باشد.

 مدیر عامل شرکت خودروسازی جیلی در مصاحبه ای با سی ان ان در مورد این طرح گفت: «تقاضا برای باتری های خودروهای الکتریکی در چین تا سال ۲۰۲۵ میلادی به بالغ بر ۶ میلیون واحد در سال می رسد و ما در نظر داریم تمامی این باتری ها را در داخل کشور تولید کنیم. این وضعیت در تمامی دنیا وجود خواهد داشت و به همین دلیل است که تمامی خودروسازان بزرگ در دنیا برای تولید باتری سرمایه گذاری کرده اند. در کشور چین هم دولت  برای مقابله با آلودگی هوا و تلاش برای کاهش انتشار کربن توسعه خودروهای الکتریکی را در دستور کار قرار داده است و حمایتهای زیادی از خودروسازان چینی کرده است.»

تسلا هم وارد بازار چین شده است
شرکتهای خودروسازی چینی در شرایطی سرمایه گذاری برای تولید باتری و خودروهای الکتریکی را شروع کرده اند که تسلا  به تولید خودرو در داخل چین پرداخته است.این شرکت کارخانه ای بزرگ در شهر شانگهای راه اندازی کرده است و اولین خودروی الکتریکی تسلا تولید ده در کارخانه شانگهای از ابتدای سال جاری وارد بازار شد. خودروهای تسلا در بازار چین در زمره پر فروش ترین و محبوب ترین خودروهای الکتریکی در این کشور هستند.

 اما تنها شرکت جیلی نیست که برای تولید باتری سرمایه گذاری کرده است. شرکت فولکس واگن  اعلام کرده است  تا سال ۲۰۳۰ شش کارخانه باتری سازی  در اتحادیه اروپا راه اندازی خواهد کرد که شمار باتری های تولید شده در این کارخانه ها برای راه اندازی ۴ میلیون دستگاه خودروی الکتریکی کفایت می کند. قرار بر این است اولین کارخانه های باتری سازی فولکس واگن در کشورهای سوید و آلمان فعالیت خود را آغاز کنند.

رقابت فولکس واگن و تسلا برای ساخت ایستگاه شارژ باتری خودرو
نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که شرکت فولکس واگن برای ساخت ایستگاه های شارژ باتری خودرو در اروپا نیز سرمایه گذاری کرده است. البته پروژه های مشترکی با کشورهای امریکا و چین برای راه اندازی ایستگاه های شارژ خودرو در جاده ها نیز تعریف شد.هم اکنون ۳۶۰۰ ایستگاه شارژ باتری خودرو در اتحادیه اروپا فعالیت می کنند ولی با همکاری شرکت فولکس واگن تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۱۸ هزار ایستگاه شارژ باتری در  اروپا راه اندازی خواهد شد که می تواند پاسخگوی یک سوم از نیاز اروپا باشد. این در حالیست که هم اکنون ۲۰ هزار ایستگاه شارژ باتری خودرو توسط تسلا در دنیا فعالیت می کند. این ایستگاه ها به شارژ سریع باتری های خودروهای الکتریکی اختصاص دارد که نشان از توسعه سریع نسل آینده خودروها در دنیا دارد.

شرکت فولکس واگن اعلام کرد بعد از اجرای این پروژه ها، هزینه تولید باتری خودرو کاهش پیدا می کند و یکی از اصلی ترین موانع برای افزایش تقاضای خودروهای الکتریکی در دنیا از بین می رود. مدیر عامل شرکت فولکس واگن در مصاحبه ای با فایننشال تایمز گفت: «کارخانه های باتری سازی فولکس واگن از سال ۲۰۲۳ به ترتیب به بهره برداری می رسد که هزینه تامین انرژی برای خودروهای الکتریکی را تا ۶۰ درصد تنزل می دهد و بستر را برای افزایش تقاضا فراهم می کند. از طرف دیگر این شرکتها می توانند باتری ها را تا ۹۵ درصد بازیافت کنند که مساله ای بسیار مهم است.»

 هم اکنون شرکت تسلا بزرگترین تولیدکننده باتری های خودروهای الکتریکی در دنیا است و شرکت فولکس واگن در نظر دارد تسلا را پشت سر بگذارد و جایگاه اول را در دنیا به خود اختصاص دهد. این شرکت در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۳۱ هزار باتری خودرو فروخته است که معادل ۵۰ درصد باتری های فروخته شده توسط شرکت تسلا بود. اما مقایسه میزان فروش باتری توسط فولکس واگن در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان از رشد ۲۱۴ درصدی دارد.

کد خبر: ۷۹٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha