۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
مشکلات صادرات استان سمنان حل نشد؛ مسئولان ادعای افزایش صادرات دارند
بازار بررسی کرد؛

مشکلات صادرات استان سمنان حل نشد؛ مسئولان ادعای افزایش صادرات دارند

سمنان- به رغم مشکلات عدیده‌ای که در سال ۹۹ تولید کنندگان واحدهای صادراتی استان سمنان با آن دست و پنجه نرم کردند، مسئولان استانی معتقد هستند که صادرات استان ۲۰ درصد نسبت سال قبل افزایش داشته است.

بازار، گروه استان‌ها؛ نشست تجلیل از صادرکنندگان برتر استان سمنان چند روز پیش در حالی به میزبانی استانداری سمنان برگزار شد که دوگانه صادرات و مشکلات سایه سنگینی بر این نشست انداخته بود در آن نشست مسئولان از افزایش صادرات استان صحبت کردند و صادرکنندگان از افزایش مشکلات!

در روزهای قبل نیز در ستاد رونق تولید دوباره مسئولان استان سمنان از افزایش صادرات صحبت کردند و در همان نشست به مشکلات چند واحد تولیدی که نقش در صادرات دارند رسیدگی کردند تا در نهایت مردم در این بین سرگردان بمانند که بالاخره چطور می‌شود با تمام مشکلات موجود در استان هنوز صادرات بالا باشد.

به نظر می‌رسد که به واقع افزایش صادرات از استان سمنان به دیگر استان‌های کشور اتفاق افتاده است اما به صورت محسوس تعداد شرکت‌ها و محصولات صادرات نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است. از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز اعتقاد دارند که تولیدات کارخانه‌ها از سال‌های قبل هنوز در انبارها و گمرک وجود داشته و مدام صادر می‌شود و اگر نوبت به صادرات تولیدات جدیدتر باشیم متأسفانه باید انتظار کاهش صادرات را داشت.

مشکلات صادرات استان سمنان حل نشد؛ مسئولان ادعای افزایش صادرات دارند

افزایش ۲۰ درصد رقم خورده است
علیرضا شریفی نژاد معاون اقتصادی استاندار سمنان با بیان اینکه در سال ۹۹ و در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید دو هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد، ابراز کرد: با وجود تمامی مشکلات موجود در حوزه اقتصادی و تحریم‌ها، صادرات کالا از مبدا استان ۲۰ درصد افزایش یافته است.

با وجود تمامی مشکلات موجود در حوزه اقتصادی و تحریم‌ها، صادرات کالا از مبدا استان ۲۰ درصد افزایش یافته است

وی با بیان اینکه در سال جاری توسط گمرک استان سمنان ۸۰ قلم کالا به ۴۸ کشور دنیا صادر شده است، افزود: بر اساس اطلاعات و آمار، استان توانست در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، صادرات کالا، پروژه‌های سرمایه گذاری، اشتغال و فضای کسب و کار، رتبه‌های مطلوب را به خود اختصاص دهد.

ارائه تسهیلات رونق تولید
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز گفت: از شهریور ماه سال جاری تاکنون ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به ۶۱۰ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان پرداخت شده است.

علی تشنه دل با بیان اینکه ۱۲۱ واحد تولیدی ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در بخش صنعت و ۴۸۹ واحد ۸۲۰ میلیارد ریال وام را در بخش کشاورزی دریافت کردند، تاکید کرد: اشتغال زایی و رونق تولید محور اصلی ارائه این تسهیلات بوده است.

وی افزود: تاکنون در قالب تسهیلات رونق تولید ۹۹، ۷۶۶ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات به ارزش بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که پرونده ۱۵۶ واحد در بانک‌ها در دست بررسی است.

افزایش صادرات حقیقی است
رئیس اتاق بازرگانی نیز درباره صادرات استان، می‌گوید: ۸۱ قلم کالا از استان به ۴۸ کشور در سال جاری صادر شد که نشان از توان بالای تولیدکنندگان بخش‌های صادراتی استان سمنان به ویژه در بخش‌های صنعت و معدن می‌دهد.

علی اصغر جمعه‌ای با بیان اینکه صادرات سال جاری تا ابتدای اسفند ماه توانسته رکورد ۲۵۰ میلیون دلار را به جای بگذارد، بیان کرد: ۲۸ هزار تن کالا به کشورهای دیگر صادر شده که نشان از کاهش وزن و به جای افزایش ارزش کالاهای صادراتی استان دارد.

صادرات سال جاری تا ابتدای اسفند ماه توانسته رکورد ۲۵۰ میلیون دلار را به جای بگذارد

وی با بیان اینکه رفع موانع تولید می‌تواند به ارتقای صادرات استان نیز بینجامد، گفت: واردات امسال استان سمنان تا پایان دی ۹۹، از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش و از نظر ارزشی ۱۴ درصد افزایش داشت و بیشتر شامل مواد اولیه تولید و ماشین‌آلات بود.

مشکلات صادرات استان سمنان حل نشد؛ مسئولان ادعای افزایش صادرات دارند

افزایش درآمدهای گمرکی
علی سعدالدین مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه ۲۵۰ میلیون و ۵۳۴ هزار دلار از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه در قالب ۲۰۸ هزار و ۱۲۳ تن کالا از استان سمنان صادر شده است، تاکید کرد: افزایش صادرات به خصوص در حوزه کیفیت کالاهای صادراتی یکی از مسائل مهم در زمینه صادرات سال ۹۹ است.

سعدالدین با بیان اینکه کالاهای صادراتی از ۸۵ شرکت تولیدی و شامل ۸۱ قلم کالا از مبدا استان سمنان به ۴۸ کشور دنیا صادر شده است، بیان کرد: اوکراین، آذربایجان، روسیه و هند و … میزبان کالاهای تولیدی استان سمنان بوده‌اند.

وی از افزایش چهار درصدی درآمدهای گمرکی استان سمنان خبر داد و گفت: گمرک از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه ۲۸۰ میلیارد و ۵۹ میلیون ریال بوده است که تا پایان سال این میزان افزایش نیز خواهد یافت و ما رشد تقریباً بیش از پنج درصدی را نسبت به سال قبل شاهد خواهیم بود.

موانع تولید رفع نشده است
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه موانع تولید در استان هنوز آنچنان که باید و شاید رفع نشده است، گفت: علی رغم اینکه صادرات به زعم مسئولان استان افزایش یافته اما باید دقت داشت که تعداد شرکت‌های صادرکننده محصولات استان از بیش از ۱۰۰ شرکت به ۸۵ شرکت کاهش یافته همچنین صادرات استان از ۱۱۸ قلم کالا در سال‌های قبل به ۸۱ قلم کاهش یافته است.

علی رغم اینکه صادرات به زعم مسئولان استان افزایش یافته اما باید دقت داشت که تعداد شرکت‌های صادرکننده محصولات استان از بیش از ۱۰۰ شرکت به ۸۵ شرکت کاهش یافته است

مرتضی باقری با بیان اینکه کاهش شرکت‌ها و محصولات صادراتی استان محسوس است اما مسئولان استان به آن اشاره نمی‌کنند زیرا آمار بیان‌گر این است که نتوانسته‌اند با نقشه راه درست از این شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدات صادراتی استان حمایت کنند، بیان کرد: امروز صادرات ما به دلیل شرایط مالی با مشکلات عدیده روبرو شده است.

وی با بیان اینکه امروز مشکل دوم صادرات استان عدم داشتن انگیزه است، بیان داشت: همین کالاهایی که مسئولان استان سمنان می‌گویند به ارزش میلیون‌ها دلار صادر شده است آیا کسی می‌پرسد پولش قرار است چطور به استان و کارخانه دار بازگردد؟ صادرکننده که نمی‌تواند برود با چمدان پول بیاورد در نتیجه این صادرات تنها روی کاغذ نشان از رونق تولید در استان دارد و در واقعیت خیر

انبارها صادر کننده هستند نه کارخانه‌ها
این کارشناس اقتصادی گفت: موضوع دیگری که در زمینه افزایش صادرات استان قابل توجه است این است که امروز کالاهایی که از تولیدات ۹۸ و ۹۹ در انبارها بوده‌اند صادر می‌شوند در نتیجه کاهش علی رغم اینکه محسوس است اما کمتر به چشم می‌آید.

باقری با بیان اینکه بسیاری کارخانه‌های صادراتی در سال ۹۹ با مشکل جدی تولید روبرو شده‌اند، تاکید کرد: به محض اینکه کالاهای انبار تمام شوند دیگر قرار است چه چیزی از استان صادر شود؟ لذا دولتمردان استان فعلاً آمارها را می‌دهند و تا آن موقع هم که دولت در دست کس دیگر است!

در نهایت باید گفت هم افزایش صادرات را باید پذیرفت و هم مشکلات واحدهای تولیدی را؛ در این بین باید تلاش کرد تا رونق تولید به خصوص در بخش‌های صادراتی استان سمنان مانند قطعات، خودروی سنگین، محصولات معدنی و … رونق گیرد.

کد خبر: ۷۹٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha