۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
ایران قصد ندارد از قافله توسعه اوراسیا عقب بماند
سخنگوی دولت:

ایران قصد ندارد از قافله توسعه اوراسیا عقب بماند

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: ایران قصد ندارد از قافله توسعه اوراسیا عقب بماند و در پی پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی در نشست نشست خبری با بیان اینکه در هیات دولت با عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت شد، افزود: وزارت امور خارجه مجاز شد به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه حضور یابد و بررسی‌های لازم در راستای منافع و مصالح کشور و در صورت لازم عضویت در اتحادیه یاد شده به عمل آورد.

وی اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یکی از مظاهر نهادی عصر بازخیزی آسیا دانست و تصریح کرد: ایران در میانه کوریدور غرب به شرق و در نقطه اتصال شمال به جنوب اوراسیا نقش چشم ناپوشیدنی در این دوره دارد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: همانطور که هر طرح اقتصادی و امنیتی در اورسیا نمی‌تواند از ایران چشم پوشی کند، ایران هم قصد ندارد از قافله توسعه اورسیا عقب بماند، بنابراین این یکی از گام‌های پیوستن به قطار آسیا است.

ربیعی خاطر نشان کرد: تاکنون کشورهای ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و روسیه عضو اتحادیه بوده و کشورهایی از جمله چین، هند، ترکیه و پاکستان در صدد عضویت در اتحادیه مزبور هستند. هدف این سازمان بین المللی یکپارچکی اقتصاد منطقه است.

مفهوم دولت الکترونیک محقق شده است
وی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه ما در اولین گام زیرساخت‌های فضای مجازی را گسترش دادیم گفت: امروز می‌توانیم بگوییم مفهوم دولت الکترونیک محقق شده و تحولات عظیمی چه در حوزه اداری و چه کسب و کار در این حوزه پدید آمده؛ و امروز حدود یک میلیون شغل فقط در یک شبکه اجتماعی ایجاد شده است.

سخنگوی دولت افزود: در اینترنت و حوزه توسعه روستایی دولت انرژی ویژه‌ای گذاشت و براساس اهداف برنامه ششم توسعه باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار به اینترنت متصل می‌شد که با توجه به شرایط کرونا به ۹۶ درصد رسیده و در حال حاضر بشاگرد و روستاهای سیستان و بلوچستان نیز اینترنت دارند و تا پایان این دولت نیز صد درصد خواهد شد.

ربیعی تصریح کرد: به رغم سختی‌های مالی که دولت دارد امروز بیش از ۴ میلیون طلبه، دانشجو و اساتید و حدود یک میلیون دانش آموز از بسته‌های اینترنت رایگان استفاده می‌کنند. در آخرین فصل در ۹ ماهه در سال ۹۹ ما از رکود خارج شدیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: بنابر گزارش بانک مرکزی در بخش کشاورزی ۴.۶ درصد، در بخش نفت ۳.۲، در بخش صنایع و معادن ۶ درصد مثبت شده ایم. در بخش خدمات به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های اجباری و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد خدمات در سال ۹۸ دارای رشد منفی زیادی بودیم. با سیاست‌های اعمالی به تدریج در فصل اول سال ۹۹ رکود منفی به ۱.۹ درصد رسید.

وی افزود: با برنامه ریزی‌های حمایتی برای بخش خدمات بتدریج در این بخش نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم و با مقداری بهبود در فصل دوم و سوم نهایتا منفی ۰.۳ درصد هستیم.

ربیعی گفت: در مجموع ۹ ماهه تولید ناخالص داخلی با نفت ۲.۲ درصد رشد داشته است و بدون نفت نیز ۱.۱ درصد مثبت شده ایم. این در حالی است که در ۱۵ سال گذشته قبل از تحریم میانگین درآمد ارزی ۴۵ میلیارد دلار بوده و امسال ما ۱۰ درصد آن درامد ارزی داشته ایم.

هدف اصلی تحریم قرار دادن ایران بر سر یک دو راهی بود
سخنگوی دولت هدف اصلی تحریم را قرار دادن ایران در یک دو راهی خواند و گفت: اول گرسنگی کشیدن مردم و دیگری تبدیل جامعه به یک دولت پلیسی. اما اجازه ندادیم که هیچ کدام از این دو سناریو محقق شود. تلاش کردیم نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را تا جایی که ممکن است از آن‌ها دور کنیم و برای کاهش آزادی‌های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم.

وی همچنین تاکید کرد: دولت در این سال‌ها تلاش کرد با اتخاذ سیاست‌هایی به حفظ زندگی مردم بپردازد: در مورد حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق آن‌ها به رغم مخالفت‌هایی که در داخل صورت می‌گرفت اقدام عملی انجام دادیم و شاید لبخندی هر چند کوچک بر لبان بازنشستگان عزیزمان نشادیم و همین جا به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز وعده می‌دهم همسان سازی آن‌ها در ماه‌های باقی مانده دولت با تمام توان دنبال خواهد شد.

ربیعی افزود: ادامه سیاست پیشی دادن مزد بر تورم در ۸ سال که گذشته آغاز شده بود ادامه یافت، با عذرخواهی از عدم شرایط افزایش بیشتر برای حفظ بنگاه‌ها و توان تولید در این جهت حرکت کردیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: گسترش بیمه سلامت به نحوی که امروز می‌توانم من در این تریبون با صدای بلند بگویم هیچ ایرانی نیست که بخواهد و دفترچه درمانی نداشته باشد.
وی تصریح کرد: گسترش تامین اجتماعی برای روستاییان، امروز حدود ۳ میلیون روستایی ما از بیمه تامین اجتماعی روستایی و عشایر استفاده می‌کنند. روستاهای ما سهم اشتغالشان از ۳ درصد به ۲۹ درصد رسید و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در روستاها برای اشتغال به درستی و بدون کمترین ریخت و پاش به گواه دستگاه‌های نظارتی هزینه شد.

در حوزه مددجویان از سیاست رفاه صدقه‌ای و جبرانی عبور کردیم
ربیعی تاکید کرد: در حوزه مددجویان با یک نظریه مشخص توانمندسازی از سیاست رفاه صدقه‌ای و جبرانی عبور کردیم و علاوه بر افزایش مستمری‌ها برنامه توانمند کردن آن‌ها را دنبال کردیم. فعالیت دو نهاد حمایتی بزرگ ما کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و میزان ایجاد اشتغال و خروج از مددجویی گواه این مدعاست.
سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: در حوزه مبارزه با معلولیت، ۳ غربالگری بزرگ و بی نظیر را دنبال کردیم. غربالگری شنوایی، بینایی و ژنتیک که در برخی از ان‌ها بالای ۹۰ درصد موفقیت به دست آوردیم.

وی همچنین گفت: در حوزه آموزش امروز مهارت افزایی در مناطق محروم و روستاهای کوچک به پیش رفته است. یک برنامه مهم دولت مبارزه با بازماندگی از تحصیل بوده است، امروز می‌توانم با صدای بلند بگویم هر ایرانی که به مدرسه نرفته بود دارای یک پرونده با بررسی احوال شخصی و عللی آن بوده است؛ و برای رفع بازماندگی تلاشی نزدیک به صد درصد موفقیت صورت پذیرفته است.

ربیعی افزود: در زمینه فرصت‌های اجتماعی برابر نیز تلاش کردیم با نظریه توانمندسازی گروه‌های هدفی همچون زنان سرپرست خانوار را مورد توجه قرار دهیم. بیش از ۲۰۰ هزار نفر را از آن‌ها دارای بیمه تامین اجتماعی شدند و وام‌های اشتغال با توانمندسازی را دنبال کردیم. برای گروه‌های مانند خانوارهای دو معلول به بالا و مددجویان و ایثارگران برنامه‌های هدافدار مسکن را دنبال، اجرا کردیم و تحویل داده شد.
 
با وجود همه تحریم‌ها میانگین اشتغال کشور در این سال‌ها ۵۵۱ هزار بوده است
سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری با بیان اینکه با وجود همه تحریم‌ها میانگین اشتغال کشور در این سال‌ها ۵۵۱ هزار بوده است، گفت: البته با توجه به ورودی‌های بازار کار این اندازه کفایت مواجه با بیکاری گسترده را نداشت، اما در مقایسه با کشورهای دیگر با وجود تحریم‌هایی که داشتیم دارای عدد قابل قبولی هستیم. ما امروز دارای نظریه مشخص اشتغال در مناطق محروم و روستاها هستیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه با آسیب‌های اجتماعی مواجه علمی صورت گرفت، اظهار داشت: بنا ندارم در این تریبون به نگاه‌های سطحی که در این زمینه وجود دارد اشاره کنم. موضوع پرداختن به اعتیاد، خودکشی، طلاق، خشونت علیه زنان و کودکان، همسرآزاری، کودک آزاری و سالمندآزاری از کارهای مهم در این حوزه است و گسترش اورژانس اجتماعی دستاورد بزرگ کشور بوده است. هم اکنون ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی و ۲۵۶ پایگاه خدمات اجتماعی و ۳۱ مرکز خط تلفن ۱۲۳ در کشور و با تلاش مددکاران اجتماعی و روانشناسان و سایر نیروهای متخصص اورژانس اجتماعی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

ربیعی تاکید کرد: حمایت از نهادهای مدنی برنامه بزرگ دولت بوده است ما امروز ۲۲ هزار سازمان مردم نهاد داریم. فقط در حوزه گروه‌های هدف اجتماعی از ۴ هزار و پانصد به بیش از ۹ هزار طی ۷ سال رسیده ایم.
سخنگوی دولت افزود: علاوه بر این تلاش برای امنیتی زدایی کردن این عرصه و تسهیل گری برای گسترش تسهیلات صورت گرفت.

وی همچنین گفت: به واسطه توضیحات داده شده با اطمینان می‌گویم سال ۱۴۰۰ سال پساکرونا و پسا تحریم است به این معنا که هر چند که تحریم‌ها و کرونا به پایان خود نرسیده اند، اما در نقطه حضیض قرار گرفته اند.

ربیعی افزود: دولت برای زلزله سی سخت علاوه بر تخصیص اعتبارات قبلی برای ساخت و بازسازی مسکن به زلزله زدگان اختصاص داده بود، در این جلسه مجددا یکصد میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی تاسیسات عمومی آسیب دیده اختصاص داد.

کد خبر: ۷۹٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha