۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
مس‌های وارداتی روی تولیدات داخلی را سفید کرد؛ اقتصاد صنایع دستی در چالش با کرونا
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مس‌های وارداتی روی تولیدات داخلی را سفید کرد؛ اقتصاد صنایع دستی در چالش با کرونا

مشهد- اگر در سفر به مشهد سری به بازار رضا(ع) و یا فروشگاه‌های صنایع‌دستی شهرستان طرقبه شاندیز زده باشید به صنایع‌دستی حاصل از قلم و چکش هنرمندانه دست‌های صنعتگران این شهر برمی‌خورید که این روزها مس‌های وارداتی جای آن‌ها را گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنعتگران خراسانی که همه‌ساله در ایام تعطیلات نوروز و فصل تابستان از رونق گردشگری سود خوبی را به دست می‌آوردند امسال به دلیل کرونا بازار فروش را از دست دادند و این روزها نیز به دلیل گرانی و کمبود مواد اولیه به‌گونه‌ای دیگر با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مواد اولیه مس در استان خراسان رضوی موجود است ولی به جهت اینکه قیمت‌ها افزایش‌یافته لذا صنعتگران مس در تهیه مواد اولیه دچار مشکل هستند.با شیوع بیماری کرونا و انسداد مرزها صادرات صنایع‌دستی نیز با مشکل مواجه شد و تمامی این مشکلات دست‌به‌دست هم داد تا رکود بر این بازار سایه بیندازد.

پای درد دل صنعتگران
حسین عبدی یکی از همین صنعتگران در راسته‌ خیابان قرنی که از پدرش این هنر را به ارث برده است به خبرنگار بازار می‌گوید: سال‌هاست که ظروف مسی توسط برخی از کارگاه‌های صنعتی با استفاده از دستگاه پرس ساخته می‌شود و لذا پس از توزیع در بازار توسط برخی صنعتگران روی آن چکش‌کاری می‌شود تا به شکل صنایع‌دستی جلوه دهد و لذا این تقلبی بیش نیست!

وی عنوان کرد: در همین راستا هنرمندان مسگری نمی‌توانند با سرمایه‌گذارانی رقابت کنند که توان تولید بی‌شمار ظرف مسی را در یک روز دارند آن‌هم ظروفی که ارزان‌تر از ظروف دست‌ساز است بنابراین ناچارند با چکش‌کاری همان ظروف پرسی تحمیل‌شده به مسگری تأمین معاش کنند.

مس‌های وارداتی روی تولیدات داخلی را سفید کرد؛ اقتصاد صنایع دستی در چالش با کرونا

عبدی به ما گفت: از طرف دیگر درحالی‌که قریب به‌اتفاق شهرهای ایران در تولید مس صاحب‌نام است اما شاهد آن هستیم که بسیاری از تولیدات مسی کشور ترکیه بازارهای ایرانی را تصاحب کرده و این‌همه این مشکلات هرروز مشکلات صنعتگران این استان را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به گرانی مواد مصرفی مانند «قلع» در این رابطه اظهار می‌کند:  قیمت «قلع» به‌عنوان ماده مؤثر درزمینهٔ ساخت مس بیش از ۶ برابر شده است .

محصولات بدون مشتری
عبدی بابیان اینکه در حال حاضر قیمت مواد اولیه مس روزبه‌روز افزایش می‌باید بیان می‌کند: همه‌ساله تا قبل از ایام نوروز تمامی کارگاه‌ها با تمام ظرفیت سعی داشتند برای فروش نوروزی دست‌پر در بازار حاضر شوند اما متأسفانه تمام محصولات تولیدی از سال گذشته به دلیل کرونا در بازار مانده است و هنوز به فروش نرسیده است.

این صنعتگر بابیان اینکه بسیاری از کارگاه‌ها تعداد کارگران خود را کاهش داده و به دلیل عدم فروش محصولات تمایل چندانی برای ادامه کار ندارند می‌افزاید: با این اوضاع‌واحوال بازار و درحالی‌که مس‌های ایرانی روی دست تولیدکنندگان  مانده است اما ما شاهد فروش و عرضه محصولات مس از کشور ترکیه ، هند و چین هستیم.

وی بابیان اینکه تنها افزایش صادرات و یا رونق گردشگری می‌تواند این بازار را از رکود نجات داده و به ادامه فعالیت هنرمندان منجر شود می‌افزاید: تأمین مواد اولیه به قیمت‌های ارزان نیز می‌تواند تولیدکنندگان را برای ادامه کار دلگرم کند.

این هنرمند مس‌های شرکتی  و پرسی و هم‌چنین مس‌های قاچاق را بلای جان این صنعت در مشهد می‌داند و می‌افزاید:  صنعت مس و صنعتگران نیازمند حمایت هستند زیرا این قشر توان رقابت با محصولات شرکتی و یا مشکلات ناشی از واردات مس را ندارند.

وی بابیان اینکه  وضعیت امروز صنعت مس در زنجان با توجه به نوسانات قیمت فلزات به‌ویژه مس مناسب نیست و این باعث رکود در تولید و فروش این صنعت شده است ادامه داد: تأمین مواد اولیه نیز یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان است که نیازمند حمایت است.

تولید داخلی گران تمام می‌شود
رئیس اتحادیه صنف آبکاران مشهد  بابیان اینکه محصولات هند و چین در بازار رقیب هنر صنعتگران داخل کشور شده است به خبرنگار ما می‌گوید: مس بازندگی ایرانی‌ها عجین است زیرا ایران معدن مس است و در هر خانه قدیمی که نگاه کنید حتماً مقادیر زیادی مس یافت می‌شود.

محمدرضا سلیمانی فرد اذعان می‌کند: همه ایرانی‌ها در بازارهای اصفهان، شیراز و کرمان و مشهد دست‌ساخته‌های هنرمندان این دیار را دیده‌اند اما متأسفانه برخی افراد برای سود بیشتر مس‌های وارداتی در بازار به فروش می‌رسانند تا سود بیشتری کسب کنند غافل از اینکه این محصولات به‌هیچ‌وجه کیفیت لازم را ندارد.

 وی ادامه می‌دهد: متأسفانه مدتی است که در بازار با یکسری از محصولات مسی بی‌کیفیتی که از کشورهای چین و هند واردشده‌اند مواجه شده‌ایم محصولاتی که  به دلیل ارزان بودن هرچند بی‌کیفیت، توانسته‌اند جایگزین مس خوب و باکیفیت ایرانی شوند.

مس‌های وارداتی روی تولیدات داخلی را سفید کرد؛ اقتصاد صنایع دستی در چالش با کرونا

وی ادامه می دهد: این استقبال از سوی مردم در حالی صورت گرفته است که ما در داخل کشور حتی در همین استان خراسان از بهترین کیفیت محصولات مسی برخوردار هستیم. این محصولات بی‌کیفیت در حالی وارد می‌شوند که ما اصلاً نیازی به واردات این‌گونه کالاها و محصولات نداریم و متأسفانه این‌گونه کارها می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را به این صنعت وارد می‌کند.

بازار خوب اما متلاطم
سلیمانی فر بابیان اینکه محصولات مس خراسان بازار بسیار خوب و پررونقی در کشورهای همسایه ازجمله عراق و افغانستان دارد می‌افزاید: ورود اجناس وارداتی باعث شده است که متأسفانه فروش تولیدات داخلی ما  به نصف و حتی کمتر از آن تقلیل پیدا کند و حتی باعث شده است که تعداد زیادی از واحدهای تولیدی به‌صورت تعطیل یا نیمه تعطیل درآیند و این خود نشان‌دهنده این است که تولید داخلی کافی است و بازار اشباع‌شده است.

رئیس اتحادیه صنف آبکاران مشهد بابیان اینکه این صنعت بیش از گذشته نیازمند حمایت مسئولان است اظهار می‌کند: متأسفانه باوجوداینکه ما در داخل کشور تولیدکننده مس هستیم و بزرگ‌ترین معادن مس جهان را در اختیارداریم اما در طی ماه‌های گذشته قیمت‌ها به طرز عجیبی افزایش داشته است به‌گونه‌ای که یک ورق مس به سه برابر قیمت و افزون بر ۱۶۰ هزار تومان در بازار رسیده است.

کارگاه‌های صنایع‌دستی تعطیل شدند
در همین رابطه رئیس اتحادیه صنایع‌دستی مشهد مقدس در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه متأسفانه کرونا در سال گذشته موجب وارد آوردن خسارات بی‌شماری به حوزه صنایع‌دستی شد بیان کرد: درحالی‌که بسیاری از کارگاه‌ها امیدوار بودند که تولیدات خود را در آستانه عید نوروز برای فروش به زائران و گردشگران عرضه کنند اما متأسفانه کرونا امید آن‌ها را ناامید کرد.

صادق ابراهیم‌زاده فرشچی بابیان اینکه محصولات خراسان رضوی بازار بسیار خوبی در کشور عراق دارد به ما می‌گوید: متأسفانه امسال نه‌تنها صادراتی به این کشور نداشتیم بلکه بسیاری از محصولات تولید مانند پرچم‌های مذهبی به دلیل عدم برگزاری مراسم اربعین بر روی دست تولیدکنندگان ماند و به فروش نرسید.

وی با اشاره به این موضوع که عراقی‌ها با مراجعه به ایران مستقیم با واحدهای صنفی قرارداد می‌بستند و به‌صورت ماهانه ، کلیه سفارش‌ها دریک کامیون به کشور مقصد ارسال می‌شد ادامه می‌دهد:  بازار رضا با توجه به اینکه رونق آن به حضور زائران وابسته است سه ماه به درخواست دولت بسته شد و پس از بازگشایی به علت نبود مسافر با مشکلات بسیاری مواجه شدند و این موضوع موجب شد تا بیش از ۵۰۰ مغازه در دوطبقه این بازار تخلیه یا ورشکسته  شوند.

اقتصاد وابسته
ازآنجاکه اقتصاد شهر مقدس وابسته به گردشگری و حضور گردشگران است لذا نبود زائر و لغو سفرها در طی یک سال گذشته تأثیرات نامطلوبی را بر روی صنایع‌دستی گذاشته است و لذا بنا بر گفته بسیاری از هنرمندان و صنعتگران تنها راهکار حمایت از آن‌ها جلوگیری از واردات اجناس قاچاق و تقویت صادرات است.

کد خبر: ۷۹٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha