۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
واکسن فایزر در مقابل جهش برزیلی کرونا کارآمد است
تاثیر واکسن ها روی جهش برزیلی کرونا چقدر است؛

واکسن فایزر در مقابل جهش برزیلی کرونا کارآمد است

تلاش برای تولید واکسنی که در مقابل جهش های کرونا ایمنی ایجاد می کند ادامه دارد. فایزر اعلام کرده است واکسن این شرکت در مقابل جهش بریتانیایی و برزیلی این ویروس کارایی دارد ولی تاثیر آن روی جهش افریقای جنوبی ویروس اندک است.

بازار؛ گروه بین الملل: کارایی واکسن کرونا در مقابل جهش های ویروس  مساله مهمی است که تمامی فعالان بهداشتی و درمانی دنیا را درگیر کرده است. هم اکنون سوال اصلی این است که افراد واکسینه شده در مقابل کدام یک از جهش های ویروسی ایمن هستند و آیا واکسن مانع از انتقال ویروس هم می شود یا خیر؟

یکی از واکسن هایی که این روزها در دنیا استفاده می شود واکسن تولیدی شرکت فایزر امریکا است که در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می شود. این واکسن در مقابل جهش بریتانیایی ویروس کرونا کارایی دارد و در مورد تاثیر آن روی جهش افریقای جنوبی سوالات زیادی وجود دارد. روز گذشته مقاله ای در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شد که نشان داد واکسن کرونای فایزر در مقابل جهش برزیلی مقاوم است.

طبق این مقاله دانشمندان  نمونه خون افراد واکسینه شده با استفاده از واکسن فایزر را در آزمایشگاه در مواجهه با ویروس جهش یافته برزیلی قرار دادند و این آزمایشها نشان داد که آنتی بادی های موجود در خون افرادی که واکسن فایزر را دریافت کرده اند برای مقاوم شدن در مقابل ویروس جهش یافته برزیلی کفایت می کند. ویروس جهش یافته برزیلی  در مقایسه با ویروس اصلی سرعت انتشار بالاتری دارد و نرخ مرگ و میر ناشی از ان نیز بالاتر است. این ویروس جهش یافته در تمامی کشورهای امریکای لاتین پخش شده است و بسیاری از مردم به این نوع از ویروس مبتلا شده اند.

 واکسن فایزر در مقابل جهش افریقای جنوبی کارایی کمی دارد
بررسی های انجام شده توسط شرکت فایزر نشان داده است واکسن کرونای این شرکت در مقابل جهش بریتانیایی ویروس کارآیی دارد در حالیکه هنوز کارایی آن در مقابل جهش افریقای جنوبی ویروس کم است. نشریه پزشکی نیو انگلند در این مورد نوشت: «سطح آنتی بادی های موجود در بدن افراد دریافت کننده واکسن فایزر به اندازه ای نیست که بتواند در مقابل جهش افریقای جنوبی ویروس کرونا مقاومت کند. البته مقامات شرکت فایزر تاکید کرده اند که کارایی کمتر از ۵۰ درصدی واکسن در مقابل جهش افریقای جنوبی در شرایط فعلی کافی است ولی مطالعات برای تولید واکسنی که کارایی بالاتر از ۵۰ درصد در برابر این جهش داشته باشد، ادامه دارد.»

 شرکت داروسازی فایزر اعلام کرده است این شرکت در نظر دارد ازمایشهای بالینی روی سومین دوز از واکسن فایزر را که ترکیبی متفاوت از دو دوز اول دارد را شروع خواهند کرد. فایزر بر این باور است افراد با دریافت این سه دوز واکسن در مقابل تمامی جهش های ویروس کرونا ایمن خواهند شد. البته مطالعه روی داروی دیگری که در مقابل جهش افریقای جنوبی کرونا کارآمد باشد، ادامه دارد و بررسی های انجام شده در اسراییل هم نشان می دهد این واکسن بعد  از تزریق اولین دوز هم می تواند در برابر کرونا ایمنی نسبی ایجاد کند ولی ایمنی کامل در مقابل تمامی جهش های ویروسی بعد از تزریق دو یا سه دوز ایجاد خواهد شد.

مطالعات روی واکسن های کارآمدتر ادامه دارد
سالمندان از آسیب پذیرترین گروه افراد در مقابل همه گیری کرونا هستند ولی مطالعات انجام شده توسط شرکت فایزر نشان می دهد سالمندان بعد از دریافت واکسن می توانند در مقابل کرونا ایمنی بالایی کسب کنند . بر مبنای این گزارش افراد بالاتر از ۸۰ سال  بعد از دریافت واکسن ۸۳ درصد کمتر از افرادی که واکسن را دریافت نکرده اند، در اثر ابتلا به کرونا مرگ را تجربه می کنند.البته باید مطالعات بیشتری در این مورد انجام شود ولی تحقیقاتی که تا کنون انجام شده است نشان داد که افراد بالاتر از ۷۰ سال در نتیجه دریافت واکسن می توانند از شانس ابتلا به کرونا، بستری شدن در اثر ابتلا به کرونا و در نهایت مرگ بکاهند.

اما سوال دیگری که هنوز پاسخی برای آن ارایه نشده این است که واکسن برای چه دوره ای در بدن ایمنی ایجاد می کند. بررسی ها نشان داده است تا کنون واکسن ها برای ۶ ماه ایمنی ایجاد می کنند ولی در مورد طوره طولانی تر اطلاعاتی در دست نیست و باید مطالعات بیشتری انجام شود.

اغلب واکسن ها در مقابل جهش بریتانیایی ویروس کرونا ایمنی ایجاد می کنند ولی در مورد جهش های دیگر کارایی کمی دارند.به همین دلیل شرکتها در حال سرمایه گذاری برای تولید واکسن هایی هستند که در مقابل جهش های جدید ایمنی ایجاد کند.شرکتهای مدرنا، فایزر، آسترازنکا و دیگر شرکتهای داروسازی به تولید واکسن هایی برای مقابله با جهش های جدید روی آورده اند و مطالعه روی واکسن هایی که برای کودکان و نوجوانان کارایی دارد هم ادامه دارد.

کد خبر: ۷۹٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha