۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
کمبود سوخت چراغ خانه‌های مشهد را خاموش کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود سوخت چراغ خانه‌های مشهد را خاموش کرد

مشهد- کمبود سوخت به‌منظور تأمین برق در نیروگاه‌های حرارتی مشهد مقدس موجب شد تا تولید برق در روز دوشنبه این هفته با مشکل مواجه شده و لذا با قطع برق برای ساعتی نظم این شهر را بر هم بزند.

بازار؛ گروه استان‌ها: قطع برق در بسیاری از نواحی و مناطق مختلف مشهد مقدس روز دوشنبه موجب اخلال در بسیاری از امورات روزمره مردم شد و موجی از نارضایتی را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار بازار ازآنجاکه بسیاری از دستگاه‌های گرمایشی این شهر از طریق شوفاژ تأمین می‌شود لذا قطع برق بسیاری از دستگاه‌های گرمایشی منازل را خاموش و در این برودت هوا موجب اعتراض برخی شهروندان شد.

گفتنی است هم‌چنین قطع برق در بسیاری از مناطق ازجمله خیابان های صیاد شیرازی، منطقه ۴ مشهد و خیابان‌های اصلی احمدآباد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را به خاموشی فروبرد و لذا ترافیک سنگینی را بر این شهر مستولی ساخت.

همه‌ساله با افزایش برودت هوا تأمین سوخت نیروگاه‌های برق با مشکلاتی مواجه می‌شود چرا که شرکت ملی گاز ایران علیرغم تعهد به وزارت نیرو برای تأمین سوخت اما در زمستان از دایره این تعهد خارج‌شده و اولویت خود را برای مصرف شهروندان قرار می‌دهد و از همین رو کمبود سوخت چرخ نیروگاه ها را از حرکت باز انداخته و منجر به خاموشی می شود.

کمبود سوخت برای تأمین برق
در همین حال سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد در خصوص علت قطع برق در مشهد مقدس به بازار گفت: روز سه‌شنبه مشترکان محدوده جاده مشهد- کلات و سرخس، بلوار توس و بزرگراه شهید کلانتری با محدودیت و خاموشی روبرو شدند.

کمبود سوخت چراغ خانه‌های مشهد را خاموش کرد

علیرضا کاشی در خصوص علت این خاموشی‌ها گفت: با کاهش دما  و برودت هوا لذا مصرف گاز نیز به‌صورت تصاعدی افزایش یافت و از همین رو این موضوع موجب شد تا نیروگاه‌ها با محدودیت مصرف و درنهایت تولید برق روبرو شوند.

وی بابیان اینکه در طی ماه‌های گذشته نیز به‌منظور مدیریت این موضوع اقداماتی ازجمله کاهش برخی روشنایی‌ها در دستور کار قرار گرفت اضافه کرد: مرکز کنترل برق کشور در پی کاهش سوخت و محدودیت برای تأمین برق موردنیاز برای شهر مقدس مشهد شرایط اضطرار بار اعلام کرده است بر همین اساس باید در مصرف گاز صرفه‌جویی و آن را مدیریت کرد. 

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد ادامه داد: بر همین اساس با توجه به دستورالعمل مرکز کنترل برق شور محدودیت‌هایی برای تأمین برق در مشهد به وجود آمد.

محدودیت بار ادامه دارد
وی در پاسخ به اینکه آیا این محدودیت‌ها در طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت یا خیر نیز اظهار کرد: تلاش می‌شود با استفاده از سامانه اتوماسیون برق، اعمال محدودیت در عرضه نیروی برق به مشترکان در سطح مناطق مختلف کلان‌شهر مشهد در صورت نیاز به‌صورت چرخشی انجام شود.

کاشی با اشاره به اینکه قطع برق شبکه مشهد قابل پیش‌بینی نیست زیرا محدودیت‌ها پیرو درخواست مستقیم و آنلاین مرکز کنترل برق کشور اعمال می‌شود افزود:  با گرم شدن هوا و افزایش دما محدودیت در شبکه برق نیز برطرف خواهد شد.

 وی در همین حال از شهروندان مشهدی درخواست کرد تا برای جلوگیری از قطع جریان برق درجه حرارت وسایل گازسوز را کاهش دهند و در مصرف نیروی برق صرفه‌جویی کنند. 

افزایش مصرف مسئولان را غافلگیر کرد
گفتنی است مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان نیز بابیان اینکه میزان مصرف برق هرسال به‌طور طبیعی افزایش می‌یابد به بازار گفت: افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی موجب کاهش ۵۰ درصدی تأمین گاز موردنیاز نیروگاه‌های برق می‌شود.

رضا ریاحی با اشاره به نسبت یک‌به‌پنج حجم مصرف گاز خانگی و نیروگاهی افزود: میزان گاز تأمین‌شده برای سوخت نیروگاه‌های تولید برق ۵۰ درصد کم شده است  و به عبارت ساده‌تر افزایش ۱۰ درصدی مصرف گاز ۵۰درصدی مصرف خانگی از ۵۰ درصد تأمین گاز نیروگاه‌ها می‌کاهد.

وی بابیان اینکه به‌تناوب افزایش میزان مصرف گاز برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم برای تأمین مصرف نیروگاهی و افزایش تولید برق نیز در دستور کار قرار می‌گیرد ادامه داد: امسال  هم‌زمانی فصل سرما با بحران شیوع ویروس کرونا موجب شد تا حجم مصرف گاز خانگی بیش ازآنچه محاسبه‌شده بود افزایش یابد.

وی بابیان اینکه بار کمبود سوخت گاز موردنیاز نیروگاه‌های برق خراسان بر فعالیت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز اثرگذار است بیان کرد: ازآنجاکه حمل‌ونقل عمده فرآورده‌های نفتی با تانکر صورت می‌گیرد لذا ظرفیت ناوگان حمل سوخت مایع به نیروگاه‌ها نیز محدود است و این مهم درنهایت در تولید برق توسط نیروگاه‌ها و تأمین برق مشترکان تأثیر می‌گذارد. 

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان میزان کنونی تولید نیروگاه‌های برق این منطقه را روزانه دو هزار و ۵۰۰ مگاوات ساعت ذکر و بیان کرد: در صورت تأمین سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها میزان تولید آن‌ها به پنج هزار مگاوات ساعت در روز افزایش می‌یابد. 

کمبود سوخت چراغ خانه‌های مشهد را خاموش کرد

وی به فعالیت ۹ واحد نیروگاه برق در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی تحت مدیریت این شرکت اشاره و بیان کرد: این نیروگاه‌ها، برق مصرفی همه بخشه‌ای نیازمند انرژی الکتریکی را در استان‌های سه‌گانه خراسان تأمین می‌کنند. 

مصرف بی‌رویه
بنا بر گفته کارشناسان خراسان رضوی امسال حداکثر مصرف روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در روزهای سرد را تجربه کرده و اگر حجم مصرف گاز به همین منوال ادامه یابد در سال‌های آینده به نقطه‌ای خواهد رسید که چاره‌ای جز قطع گاز باقی نماند. 

کارشناسان بر این باورند که اگر تولید گاز در کشور دائماً افزایش یابد و به همان نسبت میزان مصرف نیز بیشتر شود امری منطقی نیست لذا باید تدبیری اندیشیده شود که بازده یا کارکرد تجهیزات مصرف سوخت در بخش‌های خانگی واداری، نیروگاهی و صنعتی افزایش یابد و این موضوع میسر نمی‌شود مگر با نوسازی و بهسازی نیروگاه‌های و مدیریت مصرف انرژی.

بر اساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران مصرف برق کشور در پنجم بهمن‌ماه در حالی به عدد ۴۰ هزار و ۳۰۳ مگاوات رسید که پارسال و در همین بازه زمانی میزان مصرف ۳۸ هزار و ۳۵۹ مگاوات بود.

این امر نشان از رشد مصرف برق به میزان یک هزار و ۹۴۴ مگاواتی دارد که ازنظر متخصصان صنعت برق برای مصرف زمستانی میزان قابل قبولی نیست و باید کاهش یابد.

آمارهای منتشره از سوی صنعت برق نشان می‌دهد که شدت مصرف انرژی الکترونیکی در کشور دو تا پنج برابر میانگین جهانی مصرف انرژی است که در مقایسه با کشور ژاپن این رقم ۱۰ برابر می‌شود.

 ایران در بخش خانگی سه برابر متوسط جهانی انرژی مصرف می‌شود، درحالی‌که آمار متوسط جهانی ۹۰۰ کیلووات ساعت در سال است، این رقم در کشور ما دو هزار و ۷۰۰ کیلووات ساعت در سال ثبت‌شده است لذا این روند نقش مشترکان خانگی و تجاری را در چرخه انرژی مصرفی کشور به‌خوبی نشان می‌دهد که تا چه میزان در صرفه‌جویی انرژی تأثیرگذار هستند.

کد خبر: ۷۹٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha