۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
افزایش ۸.۸۱ درصدی شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در بهمن ماه
شامخ بخش خرده فروشی در بهمن ۱۳۹۹ منتشر شد؛

افزایش ۸.۸۱ درصدی شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در بهمن ماه

شاخص مدیران خرید (PMI) خرده‌فروشی در بهمن۱۳۹۹، عدد ۵۶.۷۳را نشان می‌دهد که این عدد گواه بهبود وضعیت بخش خرده فروشی در بهمن ماه ۱۳۹۹ نسبت به دی ماه ۱۳۹۹(۵۴) است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف ایران، معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید(PMI) که «شامخ» نامیده می‌شود را منتشر می‌کند. بر اساس این گزارش در بهمن ماه، شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش و یا فرایند کار (۵۷٫۶۹) در بهمن، بیشترین میزان شاخص ها در بین ۵ مولفه اصلی شامخ بوده است.

افزایش شاخص میزان فعالیت های انجام شده ( ۵٫۰۶ درصد) و افزایش شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (۸٫۸۱ درصد) منجر به کاهش (۱۵٫۲۵ درصدی) موجودی محصول نهایی در انبار شده است.

تحلیل شامخ بخش خرده فروشی در بهمن ‌ماه ۱۳۹۹:
با عنایت به نتایج بدست آمده از طرح شامخ بهمن ماه (عدد شاخص ۵۶٫۷۳ )، شاهد رونق نسبی وضعیت خرده فروشی نسبت به ماه قبل (عدد شاخص ۵۴) هستیم.
شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نسبت به دی ماه افزایش (۸٫۸۱ درصدی) داشته که دلیل عمده این افزایش می‌تواند ناشی از افزایش تقاضا در ماه های پایانی سال باشد.

با توجه به گزارش مرکز آمار ایران در خصوص نرخ تورم، شاهد افزایش ۲ واحد درصدی نرخ تورم نقطه ای بهمن در مقایسه با ماه قبل هستیم که به تبع، شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز، افزایش( ۶٫۴۶ درصدی) نسبت به ماه قبل پیدا کرده است.

شاخص میزان فعالیت های انجام شده با رونق (۵٫۰۶ درصدی) نسبت به ماه گذشته موجب شده تا میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی نیز افزایش یافته و نسبت به ماه قبل رشد (۲۸٫۲۱ درصدی) داشته باشد.

همچنین با افزایش میزان سفارشات جدید مشتریان، فعالان اقتصادی در خصوص شاخص موجودی نهایی در انبار و یا کارهای معوق و ناتمام کاهش (۱۵٫۲۵ درصدی) را تجربه کرده‌اند.
به طور کلی می توان اینگونه نتیجه گرفت که به علت افزایش شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز در بهمن ماه، فعالان اقتصادی برای ماه آینده افزایش قیمت محصولات تولید شده را تجربه خواهند کرد و در نتیجه فروش کمتری را پیش‌بینی می‌کنند.

برای دریافت فایل کامل این گزارش بر این لینک کلیک کنید.

کد خبر: ۷۹٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha