۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
وقتی گردوهای چینی سد راه می شوند/ قطب تولید طلای سبز کشور در مسیر بدنامی
بازار گزارش می‌دهد؛

وقتی گردوهای چینی سد راه می شوند/ قطب تولید طلای سبز کشور در مسیر بدنامی

همدان- طبق بررسی ها در اقدامی دور از انتظار برخی افراد با واردات گردوی نا مرغوب دیگر نقاط کشور و یا حتی گردوهای وارداتی نامرغوب چین به تویسرکان و عرضه آن به عنوان گردوی این منطقه موجب بدنامی محصول تولیدی باغ های گردوی تویسرکان می‌شوند که رسیدگی به این مسئله باید در دستور کار مدیران استان قرار گیرد تا بیش از این طلای سبز تویسرکان متضرر نشود.

بازار؛ گروه استان ها: براساس آمار ۱۴ درصد گردوی دنیا در ایران تولید می‌شود و استان همدان با داشتن ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ گردو کشت رتبه نخست را در ایران دارد ضمن اینکه گردوی تویسرکان یکی از بهترین و مرغوب‌ترین گردوهای تولیدی در دنیا به شمار می‌رود تا جایی که نان گردوی تویسرکان به تنهایی یک برند است.

با توجه به وجود باغات بزرگ و کهنسال گردو در استان همدان ۱۱.۷ درصد گردوی کشور در استان همدان تولید می‌شود اما متاسفانه در سال‌های گذشته برخی با وارد کردن گردوی تولیدی دیگر استان‌ها و یا گردوی وارداتی و مخلوط کردن آن با گردوی تویسرکان به اسم و اعتبار این محصول بی‌رقیب ضربه زده‌اند تا جایی که می‌توان گفت صادرات این محصول به حاشیه رفته است.

این اتفاق سبب شد برای بررسی حال و روز قطب تولید گردوی کشور به گفتگو با مسولان بپردازیم که در این راستا برآن شدیم تا با حجت‌اله شهبازی؛ مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان و علی‌محمد عبدالرحیمی؛ گردوکار با سابقه تویسرکانی گفتگویی ترتیب دهیم و علاوه بر بررسی وضعیت تولید گردو در استان همدان، برنامه‌های تولید گردو و وضعیت گردوکاران استان را جویا شویم که متن این صحبت‌ها را در ادامه می‌خوانید:

تولید ۶۴ هزار تنی گردو در همدان
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه استان همدان سال گذشته ۶۴ هزار تن تولید گردو داشته است، اظهار کرد: سهم قابل توجهی از گردوی کشور در استان همدان تولید می‌شود.

حجت الله شهبازی با بیان اینکه استان همدان از نظر سطح زیر کشت و تولید گردو رتبه نخست کشور را دارد، ادامه داد: در دنیا به ازای هر نفر نیم کیلوگرم گردو تولید می‌شود، در ایران به ازای هر نفر ۳.۵ کیلو گرم و در استان به ازای هر نفر ۳۷ کیلوگرم گردو تولید می‌شود که نشان دهنده مزیت نسبی آن در استان همدان است.

وقتی گردوهای چینی سد راه می شوند/ قطب تولید طلای سبز کشور در مسیر بدنامی

وی در ادامه به موضوع برند سازی گردوی تویسرکان اشاره کرد و با بیان اینکه در حوزه برند سازی یک نوع رسمی و یک نوع غیر رسمی وجود دارد، افزود: در حوزه غیر رسمی گردوی تویسرکان خود یک برند جهانی است.

گاهی شاهد هستیم گردو از مناطقی دیگر به شهرستان تویسرکان آورده و از برند گردوی تویسرکان سو استفاده می‌شود

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: گاهی شاهد هستیم گردو از مناطقی دیگر به شهرستان تویسرکان آورده و از برند گردوی تویسرکان سو استفاده می‌شود.

وی در ادامه گفتگو با اشاره به اینکه استان همدان تجربه ثبت جهانی انگور ملایر را داشته و ثبت جهانی گردوی تویسرکان پیگیری می‌شود، بیان کرد: با ثبت جهانی گردوی تویسرکان می‌توان برند سازی را از کانال‌های رسمی دنیا مانند سازمان خواروبار جهانی و سازمان‌های بین المللی پیگیری کرد که مقدمات ثبت جهانی انجام شده و در حال بروز کردن و اصلاحاتی هستند.

شهبازی در رابطه با ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه گردو عنوان کرد: در رابطه با صنایع فرآوری در کنار توفیقاتی که ایجاد شده در زمینه صادرات، فراوری و بسته بندی مشکلات جدی وجود دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان ریشه مشکلات پیش روی صادرات گردوی تویسرکان را عدم یکنواختی محصول دانست و بیان کرد: عدم یکنواختی محصول باعث می‌شود امکان سورت و بسته بندی سخت باشد در حالی که باید یکنواختی محصول باشد تا هزینه تولید کاهش پیدا کند و قیمت رقابت پذیر باشد.

وقتی گردوهای چینی سد راه می شوند/ قطب تولید طلای سبز کشور در مسیر بدنامی

علی‌محمد عبدالرحیمی گردوکار با سابقه تویسرکانی که سال‌های بسیاری گردوکار نمونه در سطح استانی، کشوری و یک سال نمونه در حوزه پیش‌روی باغات گردو به سمت آبیاری قطره‌ای بوده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ‌با بیان اینکه حدود ۶۰ سالی می‌شود که در این عرصه فعالیت دارد، عنوان کرد: تولید گردو مناسب است و به‌واسطه تولید مناسب گردو، چند سالی گردوکار نمونه بودم و بدین ترتیب، گردوهایم را به قیمت روز می‌خرند.

عبدالرحیمی با اشاره به اینکه ۴.۲ هکتار مساحت باغ گردوی من است، اظهار کرد: میزان تولید گردو در برخی از سال‌ها زیاد و برخی از سال‌ها کم است اما در مجموع میزان تولید گردو با پوست سبز ۳۵ تن و به صورت خشک شده ۶ یا هفت تن است.

این گردوکار باسابقه تویسرکانی با اشاره به اینکه از نظر کود تامین هستیم و سالی چندین بار به باغات گردو سرکشی می‌شود، ادامه داد: من چهار سال به عنوان تولید کننده گردو نمونه استانی و سال ۹۹ به عنوان نمونه ملی معرفی شدم.

وی در رابطه با برند سازی با بیان اینکه وضعیت برندسازی و صنایع تبدیلی گردو اصلاً خوب نیست، افزود: برخی گردو را از خارج تویسرکان به شهرستان تویسرکان آورده و با گردوی مرغوب تویسرکان مخلوط کرده و با نام گردوی تویسرکان می‌فروشند که این کار باعث ضربه خوردن به گردوی تویسرکان می‌شود.

قیمت گردوی تویسرکان بالا است و برخی با مخلوط کردن گردوی نامرغوب به گردوی مرغوب تویسرکان به این محصول ضربه می‌زنند

این تولید کننده نمونه گردو با اشاره به اینکه باغداران گردو صنف و تعاونی و حتی سندیکا ندارند، بیان کرد: قیمت گردوی تویسرکان بالا است و برخی با مخلوط کردن گردوی نامرغوب به گردوی مرغوب تویسرکان به این محصول ضربه می‌زنند.

وی اضافه کرد: در کرج من خودم دیدم که دو کیلو گردوی تویسرکان را روی یک گونی گردو ریخته و به نام گردوی تویسرکان می‌فروختند که با این کار گردوی تویسرکان بد نام می‌شود.

عبدالرحیمی با بیان اینکه گردوی تویسرکان ثبت جهانی شده و یک محصول  استثنایی است، عنوان کرد: شهرستان تویسرکان قطب تولید گردوی کشور است.

نام گردوی تویسرکان خود یک برند است اما برای ایجاد یک برند تجاری باید یک شخص با سواد پشت آن باشد تا به جایگاه اصلی خود برسد

وی با اشاره به اینکه نام گردوی تویسرکان خود یک برند است اما برای ایجاد یک برند تجاری باید یک شخص با سواد پشت آن باشد تا به جایگاه اصلی خود برسد، ادامه داد: خود من حاضر به پیگیری کار برای ثبت یک برند تجاری برای گردوی تویسرکان هستم.

وقتی گردوهای چینی سد راه می شوند/ قطب تولید طلای سبز کشور در مسیر بدنامی

این تولید کننده نمونه گردو در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه استان در حوزه گردو برند سازی خیلی ضعف بوده است، تاکید کرد: گردوی تویسرکان برای داشتن برند درجه یک، نظارت و مدیریت می‌خواهد که متاسفانه وجود ندارد.

برای ایجاد برند تجاری در گردو باید افراد سرشناس در هر روستا دور هم جمع شده و با نمایندگان فرمانداری، بخشداری و غیره جلسه داشته باشند تا به یک نتیجه مطلوب برسند

وی اضافه کرد: برای ایجاد برند تجاری در گردو باید افراد سرشناس در هر روستا دور هم جمع شده و با نمایندگان فرمانداری، بخشداری و غیره جلسه داشته باشند تا به یک نتیجه مطلوب برسند.

عبدالرحیمی با اشاره به اینکه باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که جوانان تشویق و برای ورود به عرصه تولید گردو ترغیب شوند، افزود: با وجود اینکه من چند سال تولید کننده نمونه گردو بودم و سال‌ها در این زمینه فعالیت داشتم اما دو پسرم تمایل به ادامه این فعالیت ندارند.

از نظر کیفیت گردو ایران سوم است اما به اندازه کافی به گردوی تویسرکان بها داده نمی‌شود و این سزاوار نیست

وی با اشاره به اینکه شهرستان تویسرکان قطب تولید گردوی ایران است و ایران در تولید گردو رتبه هفتم جهان را دارد، افزود: از نظر کیفیت گردو ایران سوم است اما به اندازه کافی به گردوی تویسرکان بها داده نمی‌شود و این سزاوار نیست.

این تولید کننده گردوی تویسرکان تاکید کرد: باید تعاونی و سندیکا تشکیل شود و تا باغداران گردو به یک نتیجه برسند تا گردو را بعد از جمع آوری، بسته بندی کرده و به صورت شکیل عرضه کنند چراکه بسته بندی خیلی مهم است.

وقتی گردوهای چینی سد راه می شوند/ قطب تولید طلای سبز کشور در مسیر بدنامی

وی با بیان اینکه گردوی تویسرکان را به کشورهای تاجیکستان، ارمنستان و اوکراین می‌برند، عنوان کرد: گردوی تویسرکان در خارج از کشور کیلویی یک میلیون تومان است.

گردوی خارجی گردوی تویسرکان را بیچاره کرده  و متاسفانه گردوی داخلی و خارجی نامرغوب به تویسرکان آورده می‌شود و به نام گردوی تویسرکان به فروش می‌رسد

این گردوکار نمونه با اشاره به اینکه برخی اقدام به وارد کردن گردوی بی‌کیفیت چینی می‌کنند، افزود: گردوی خارجی گردوی تویسرکان را بیچاره کرده و متاسفانه گردوی داخلی و خارجی نامرغوب به تویسرکان آورده می‌شود و به نام گردوی تویسرکان به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برای تاسیس تعاونی و یا سندیکا حرف من به تنهایی جایی نمی‌رسد، افزود: با مسئولان مختلف صحبت کرده‌ام اما هیچ اقدامی در این رابطه نشده  و به ما می‌گویند باشه چشم و ما فقط باشه چشم می‌شنویم.

عبد الرحیمی با اشاره به اینکه باغ من پنج پلاک دارد و از گردوی باغ خودم به مرکز تحقیقات کشاورزی برده و پیوند زده‌ام که گردوی خوبی تولید شد، اضافه کرد: جهاد کشاورزی از ترکیه گردو برای پیوند وارد کرده و پیوند می‌زند.

وقتی گردوهای چینی سد راه می شوند/ قطب تولید طلای سبز کشور در مسیر بدنامی

پیش‌روی به سمت زنجیره تولید گردو در قطب تولید «طلای سبز» کشور می‌تواند گامی بلند در مسیر یکنواختی محصول، ارتقای سطح کیفی و بازارپسندی آن و در نهایت، ورود این طلای سبز به چرخه بسته‌بندی، سورت و گردوهای شکسته شده صادراتی باشد؛ بدین‌سان، می‌توان این مسیر را دریچه‌ای برای اشتغال‌زایی، ارزآوری، گردشگری کشاورزی و روستایی و در نهایت، به دست گرفتن بازارهای داخلی و خارجی در این حوزه برشمرد.

اما حال زمان آن رسیده تا برای این دریچه ها در استان همدان فکر و برنامه ریزی های مناسبی را در پیش گرفت تا در کنار توجیه و آموزش های مناسب به گردوکاران همدانی قدم های مناسب در مسیر ایجاد زنجیره تولید گردو به عنوان طلای سبز برداشته شود تا در تولید، فروش و صادرات بتوان شاهد پیش روی های مناسب بود به نوعی که استان همدان را نه‌تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی نیز به‌واسطه طلای سبزش بشناسانیم.

باید سرمایه‌گذاری‌ها را در مسیر استفاده از پوست گردو، فرآوری و صنایع وابسته و تبدیلی مؤثر در این عرصه سوق داد و درنهایت، توسعه پایدار را برای استان به ارمغان آود و اجاه نداد گردوهای چینی سنگی بزرگ پیش پای گردوی همدان باشند.

کد خبر: ۷۹٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha