۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
بازار پوشاک کشور در سیطره تولیدی‌های همدان؛ تهدید افزایش نرخ دلار به فرصت تبدیل شد
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار پوشاک کشور در سیطره تولیدی‌های همدان؛ تهدید افزایش نرخ دلار به فرصت تبدیل شد

همدان- در روزگاری که با تحریم‌های اقتصادی و مشکلات صادراتی پوشاک روبرو بودیم سرمایه‌گذاران به‌عنوان نبض‌های تپنده چراغ‌های تولید پوشاک را در روستای «یکن آباد» همدان روشن نگه داشتند تا جایی که از بالا رفتن قیمت دلار به‌عنوان یک فرصت برای به دست گرفتن بازارهای فروش استفاده کردند.

بازار؛ گروه استان ها: در سالی که گذشت واحدهای تولیدی کشور و استان همدان وضعیت افتان و خیزان بسیاری را تجربه کردند؛ از گرانی مواد اولیه گرفته تا مشکلات تولید و فروش و صادرات تنها گزیده ای از آنچه بر واحدهای تولید گذشت است اما در این بین بودند واحدهای تولیدی دیگری که کارشان در سایه همین مشکلات رونق گرفت و سرپا شدند.

تولیدی های فعال در روستای «یکن آباد» همدان به عنوان یکی از روستاهایی که مجتمع های بزرگ تولید پوشاک را در دل خود جای داده از جمله مناطقی است که این وضعیت را غنیمت شمرد؛ این روستا به عنوان یکی از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان در ۱۰ کیلومتری همدان قرار دارد و با روستای «انصار الامام» همسایه است و در مجاورت شهرستان بهار قرار گرفته ضمن اینکه در روستای یکن آباد حدود چهار هزار نفر در قالب ۹۰۰ خانوار زندگی می کنند.

کمی که دقیق تر می شویم موقعیت ویژه همدان فرصت های قابل توجهی را برای روستانشینان آن مهیا کرده چراکه فراهم بودن زمینه نسبی توسعه پایدار با حفظ ملاحظات زیست محیطی، امکان دست یابی به بازارهای منطقه ای و جهانی و قرارگیری شهرستان همدان در مسیر آزادراه کربلا از عوامل رشد و توسعه برای آنها محسوب می شود.

قرار گرفتن همدان در مسیر کریدور شرق به غرب و نیز محور شمال غرب به جنوب غربی کشور قابلیت بالای جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی را فراهم کرده است

برخورداری از قوی ترین پیوندهای متقابل شهر همدان با دیگر شهرهای استان، وجود نیروهای کارآمد و متخصص در همدان، قرار گرفتن شهر همدان در مسیر کریدور شرق به غرب و نیز محور شمال غرب به جنوب غربی کشور، قابلیت بالای جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی در بخش های مختلف اقتصادی و غیره نیز از جمله توانمندی ها و ظرفیت های این شهرستان است که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

<a class=بازار پوشاک کشور در سیطره تولیدی‌های همدان/ تهدید افزایش نرخ دلار به فرصت تبدیل شد" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/03/23/4/72055.jpg" width="600" />

حال با این موقعیت ها، شاهدیم که چند سالی است تولیدی پوشاک در روستای «یکن آباد» واقع در شهرستان همدان رونق یافته است که در سال جاری که آمیخته به شعار «تولید،  پشتیبانی و موانع زدایی» است برآن شدیم تا گفتگویی با جواد نظری؛ دهیار روستای «یکن آباد» و نماینده دهیاران استان همدان و مهدی نیکو موقر؛ مدیر داخلی واحد تولیدی پوشاک دیبا در «یکن آباد» ترتیب دهیم که در ادامه متن آن را می خوانید:

سرمایه گذاران نبض تپنده اشتغال در روستای یکن آباد
جواد نظری دهیار روستای «یکن آباد» و نماینده دهیاران استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه جمعیت ثابت روستای «یکن آباد» حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر است، به وضعیت تولید پوشاک در روستای یکن آباد اشاره کرد و گفت: پوشاک دیبا، یک کارگاه بزرگ با سالن هایی به مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر مربع و تولیدکننده پوشاک مردانه و بیشتر کت و شلوار است.

دهیار روستای یکن آباد با اشاره به اینکه این کارگاه بزرگ تولیدی دارای تعداد ۱۰ شعبه فروش در مناطق مختلف کشور است، اظهار کرد: این کارگاه تولیدی، یکی از کارگاه های موفق نه تنها در شهرستان همدان بلکه در غرب کشور است.

وی با بیان اینکه روستای یکن آباد از توابع بخش مرکزی همدان دارای چندین واحد تولیدی است، یادآوری کرد: در این روستا، واحدهای تولیدی از جمله واحد تولیدی برچسب، «ام. دی. اف»، «یو. پی. وی. سی»، تولید البسه بیمارستانی و ماسک، تولید کننده پوشاک دیبا و تولید کفش و زیره کفش فعال است.

پوشاک دیبا، یک کارگاه بزرگ است که با تعداد حدود ۲۰۰ نفر نیروی کار با سالن هایی به مساحت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع، دارای شعبه های متعدد فروش در شهرهای مختلف کشور است

نماینده دهیاران استان همدان ادامه داد: پوشاک دیبا، یک کارگاه بزرگ است که با تعداد حدود ۲۰۰ نفر نیروی کار با سالن هایی به مساحت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع، دارای شعبه های متعدد فروش در شهرهای مختلف کشور است.

نظری با اشاره به اینکه بانوان و مردانی از اهالی روستا و مناطق اطراف شهرستان همدان در واحد تولیدی دیبا مشغول به تولید کت و شلوار، شلوار تک مردانه، سویشرت، پیراهن و سایر محصولات که عمدتاً پوشاک مردانه است، هستند، مطرح کرد: کارگاه پوشاک دیبا، یکی از جمله کارگاه های موفق است و دارای شعب فروش در ۱۰ شهرستان است که به سبب اینکه به طور مستقیم محصولات تولیدی خود را به شعبه های فروش عرضه می کند،  قیمت تمام شده پوشاک دیبا کمتر از سایر فروشگاه ها است.

دهیار روستای یکن آباد با بیان اینکه این واحد تولیدی نه تنها در شهرستان همدان موفق عمل کرده است بلکه در غرب کشور نیز حائز رتبه و مقام است، اضافه کرد: یک واحد تولیدی کفش نیز در روستای یکن آباد فعال است که کفش های زنانه تولید می کند که برای ۱۹ نفر اشتغالزایی را به همراه داشته است.

<a class=بازار پوشاک کشور در سیطره تولیدی‌های همدان/ تهدید افزایش نرخ دلار به فرصت تبدیل شد" height="350" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/03/28/4/72255.jpg" width="622" />

نظری در ادامه صحبت های خود از فعالیت یک واحد تولیدی برچسب و لیبل محصولات در این روستا نیز سخن گفت و یادآوری کرد: در این کارگاه قریب به ۱۰ تا ۱۲ نفر مشغول فعالیت هستند.

نماینده دهیاریان استان همدان در خصوص کارگاه تولید لباس قرنطینه و ماسک نیز گفت: این کارگاه تولیدی چندماهی است که راه اندازی شده و تعداد ۱۶ تا ۱۷ نفر در این کارگاه مشغول به کار اند.

وی همچنین از راه‌اندازی کارگاه گونی دوزی و گونی بافی با اشتغالزایی ۲۰ تا ۲۵ نفر خبر داد و افزود: سه واحد تولیدی «ام. دی. اف» و «یو. پی. وی. سی» نیز در این روستا راه اندازی شده که در تولید و ساخت کمد، دراور و ساخت وسایل چوبی با حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر نیروی کار مشغول به فعالیت هستند.  

نظری در ادامه گفتگو از راه اندازی کارگاه تولید زیره کفش با مساحت ۳۰۰ متر مربع در این روستا نیز سخن گفت و افزود:  ساخت این کارگاه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 

ساخت و راه اندازی دو سوله تولیدی چوب بستنی پزشکی، سیخ چوبی و وسایل پزشکی
وی همچنین از ساخت و راه اندازی دو سوله تولیدی چوب بستنی پزشکی، سیخ چوبی و وسایل پزشکی سخن به میان آورد و یادآوری کرد: با ساخت واحد تولیدی مذکور اشتغالزایی برای بیش از ۵۰ نفر را شاهد خواهیم بود.

نظری در ادامه با بیان اینکه روستای یکن آباد دارای بهترین خاک برای تولید محصولات کشاورزی است، اضافه کرد: روستای یکن آباد روستای آرامی است و مردم با همکاری جهادی و جذب سرمایه گذار توانسته اند به موفقیت های ارزشمندی نائل آیند.

وی یادآوری کرد: به غیر از سرمایه گذاران داخل روستا سرمایه گذارانی از بیرون جذب شده اند و بنده نیز به عنوان دهیار و نماینده دهیاران استان همدان در تلاشم به سرمایه گذاران در ایجاد اشتغال کمک قابل توجهی شود و موانع از سر راه آن ها برداشته شود به نوعی که کارها و اقدامات در زمینه صدور پروانه ساخت و عوارض به سهولت انجام پذیرد.

نماینده دهیاران استان همدان با بیان اینکه ما با هرکسی که برای سرمایه گذاری وارد روستا می شود با جان و دل همکاری و مساعدت داریم، عنوان کرد: اهالی روستای یکن آباد در زمینه پرورش شتر مرغ نیز از نظر جوجه کشی و نیز از نظر تولید گوشت فعال است.

<a class=بازار پوشاک کشور در سیطره تولیدی‌های همدان/ تهدید افزایش نرخ دلار به فرصت تبدیل شد" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/03/30/4/72316.jpg" width="600" />

نظری در ادامه از راه اندازی کارگاه اسباب بازی در روستای یکن آباد خبر داد و افزود: کارخانه منسوجات و پارچه نیز در این روستا در حال راه اندازی است که به  میزان دو میلیاردتومان برای پیش روی این طرح، تامین اعتبار اعلام و مصوب شده است و در حال رایزنی هستیم تا دستگاه های مورد نیاز این کارخانه نیز از کشور چین وارد شود.

وی همچنین از راه اندازی کارگاه تولیدی کیف و کفش چرم سخن گفت و یادآوری کرد: واحد تولیدی پوشاک دیبا در تولیدات خود بیش از  ۹۰ درصد از اجناس ایرانی استفاده می کند و اولویت اصلی در تهیه مواد اولیه با جنس داخلی و ایرانی است.

باید موانع و مشکلات از سر راه سرمایه گذاران برداشته شود چراکه با بروکراسی های سخت اداری، سرمایه گذاران خسته می شوند بنابراین باید تاجای ممکن، گردش اداری به سهولت انجام پذیرد و در گرفتن تسهیلات بانکی، بانک ها از لحاظ ضامن سرمایه گذاران را تحت فشار و سختی قرار ندهند

نماینده دهیاران استان همدان در بخش پایانی این گفتگو در خصوص حمایت از صنایع و تولیدات خرد و کوچک نیز مطرح کرد: حمایت هایی در زمینه تولید و پرورش طیور و مرغ و قارچ انجام نگرفته است اما امید است تا شاهد حمایت هایی در زمینه صنایع خرد و کوچک باشیم و نیز موانع و مشکلات از سر راه سرمایه گذاران برداشته شود چراکه با بروکراسی های سخت اداری، سرمایه گذاران بسیار خسته می شوند بنابراین باید تاجای ممکن، گردش اداری به سهولت انجام پذیرد و جهت گرفتن تسهیلات بانکی، بانک ها از لحاظ ضامن سرمایه گذاران را تحت فشار و سختی قرار ندهند.

تاثیرات گرانی دلار بر بازار فروش داخلی پوشاک دیبا
مهدی نیکو موقر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: نوسانات بازار ارز باعث شد قیمت برخی مواد اولیه با افزایش روبرو شود و به همان نسبت این روند افزایشی در قیمت ارز باعث شد که محصولات خارجی گران‌تر شده و تقاضا برای خرید تولیدات داخلی بیشتر شود.

نوسانات و گرانی بازار دلار باعث شد بازار فروش پوشاک دیبا با رونق روبرو شود

مدیر داخلی واحد تولیدی پوشاک دیبا با بیان اینکه نوسانات و گرانی بازار دلار باعث شد بازار فروش پوشاک دیبا با رونق روبرو شود، به وضعیت شروع کاری خود اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۸۱، با شریک خود و مدیر عامل واحد تولیدی با تعداد دو تا سه نفر نیروی کار و با تولید پیراهن، فعالیت واحد تولیدی را آغاز کردیم.

بازار پوشاک کشور در سیطره تولیدی‌های همدان/ تهدید افزایش نرخ دلار به فرصت تبدیل شد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۰ نفر به طور مستقیم در کارگاه فعالیت می کنند، یاد آوری کرد: ۸۰ نفر در فروشگاه های فروش پوشاک مستقر شده اند و در مجموع، برای ۲۰۰ نفر در این واحد تولیدی اشتغالزایی شده است.

نیکو موقر با تاکید بر اینکه شیوع بیماری کرونا تاثیر زیادی در روند تولیدات نداشته است، اظهار کرد: در ایام اوج کرونا تولیدات پوشاک طی سه ماه متوقف شد و تولیدات به سمت تولید لباس بیمارستانی و ماسک رفت.

مدیر داخلی واحد تولیدی پوشاک دیبا با اشاره به اینکه در حال حاضر در بخش صادرات فعالیتی نداریم، اضافه کرد: محصولات واحد تولیدی با برند دیبا عرضه می شوند و در این مسیر، مشکلات بیرونی از قبیل نوسانات قیمت ارز باعث شده که قیمت مواد اولیه افزایش یابد و به همان نسبت نیز با افزایش قیمت ارز، محصولات خارجی گرانتر شد به همین منظور تا حدودی خرید تولیدات داخلی با اقبال روبرو شد.

۹۵ درصد مواد اولیه واحد تولیدی دیبا داخلی است
وی در ادامه صحبت های خود با عنوان اینکه ۹۵ درصد مواد اولیه برای تولید پوشاک در این واحد تولیدی، داخلی است، اظهار کرد: تهیه برخی ملزومات از قبیل زیپ که ماشین آلات آن در کشور موجود نیست، خارجی و مابقی مواد اولیه مورد استفاده در این واحد تولیدی از تولیدات داخلی استفاده می شود.

با وجود اینکه برند دیبا تا حدودی برند شناخته شده ای است و تبلیغات گسترده ای برای معرفی آن انجام گرفته اما باز هم نیاز است تا مسئولین در زمینه بازار فروش حمایت کنند.

نیکو موقر عمده مشکلات واحد تولیدی را بازار عرضه عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه برند دیبا تا حدودی برند شناخته شده ای است و تبلیغات گسترده ای برای معرفی آن انجام گرفته اما باز هم نیاز است تا مسئولین در زمینه بازار فروش حمایت کنند.

بازار پوشاک کشور در سیطره تولیدی‌های همدان/ تهدید افزایش نرخ دلار به فرصت تبدیل شد

مدیر داخلی واحد تولیدی پوشاک دیبا در پایان این گفتگو عنوان کرد: تبلیغات خوبی در زمینه شناسایی و معرفی برند دیبا انجام گرفته و این تبلیغات گسترده باعث شد تا در شهرهای تهران، شیراز، کرمانشاه، ملایر و دیگر شهرها شعبه های متعددی برای فروش پوشاک دیبا داشته باشیم.

در روزگاری که با تحریم های اقتصادی و مشکلات صادراتی پوشاک روبرو بودیم، سرمایه گذاران به عنوان نبض های تپنده ای چراغ های تولیدی پوشاک را در روستای یکن آباد همدان روشن نگه داشتند و از بالا رفتن قیمت دلار به عنوان یک فرصت برای به دست گرفتن بازارهای فروش استفاده کردند.

حال که برای سال جاری شاهد شعار «تولید،  پشتیبانی و موانع زدایی» هستیم زمان آن رسیده که قدم ها در این مسیر با جدیتی بیش از پیش برداشته شود؛ سرمایه گذاران در روستای یکن آباد قدم های مثبت و قابل تقدیری برداشته اند و به راستی باید در این راه، مانع ها برداشته شود و با تسهیل در سرمایه گذاری، تولید، فروش و صادرات این محصولات عزم جدی و مسئولانه سرلوحه قرار گیرد تا پوشاک تولیدی همدان به خوبی بتواند بازارهای داخلی را به خود اختصاص دهد و جای پوشاک خارجی را بگیرد.

کد خبر: ۷۹٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha