۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
تحرکات مثبت و تزریق پول دست شاخص را گرفت| تعادل ۸۰ درصد سهم‌های بازار تا آخر هفته
تحلیل روزانه بورس؛

تحرکات مثبت و تزریق پول دست شاخص را گرفت| تعادل ۸۰ درصد سهم‌های بازار تا آخر هفته

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تزریق پول امروز به بازار باعث ایجاد یک حرکت مثبت در بازار شد، مطرح کرد: تا آخرین روز معاملات امسال، حدود ۸۰ درصد از سهم‌ها به تعادل می‌رسند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: امروز معاملات بازار سرمایه به گونه‌ای آغاز شد که بیشتر سهامداران از این بازار ناامید شدند. فشار خروج نقدینگی روی سهم‌های بزرگ هم به وضوح حس شده اما بعد از گذشت چند دقیقه از معاملات، باز هم حمایت حقوقی‌ها از این سهم‌ها بازار را به بالا هل داد. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، قرار گرفتن قیمت سهم‌های بنیادی بازار را علت این حمایت‌ها دانستند و البته، ثبات نسبی نرخ دلار در کانال ۲۴ هزار تومان هم بی‌تأثیر نیست. ناگفته نماند که بسیاری از کارشناسان، بهترین بازار را برای سرمایه‌گذاری را بورس می‌دانند.

در معاملات روز جاری، شاخص کل امروز با وجود خنثی بودن شرایط تأثیرگذار در دقایق ابتدایی معاملات، حدود ۴هزار واحد سقوط کرد، اما طولی نکشید که این سقوط با حمایت سهام شاخص‌ساز جبران شد و شاخص کل باز هم راه صود را پیش گرفت. به طور کلی، نماگر اصلی بورس امروز ۹ هزار و ۶۶ واحد بالاتر از روز گذشته و روی خانه یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۲۵۲ واحد ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز وضعیتی تقریبا شبیه شاخص کل داشت و امروز ۵۴۵ واحد رشد کرد و به ۴۳۴ هزار و ۸۳۶ واحد رسید. شاخص فلزات اساسی که امروز با افت بیش از ۳ هزار واحدی استارت زد، در ادامه معاملات با افزایش میزان خرید این سهم‌ها دوباره تیک‌آف کرد و تا انتهای معاملات ۵ هزار و ۲۶۴ واحد افزایش یافت تا رقم ۹۲۷ هزار و ۴۴ واحد را نشان دهد.

نمادهای «برکت»، «غزر»، «اپال»، «خودرو»، «شپنا»، «خساپا» و «فملی» فهرست پرتراکنش‌های امروز بازار سرمایه را تشکیل دادند و نمادهای «فارس»، «تاپیکو»، «کچاد»، «ومعادن»، «فخوز»، «شپنا» و «وبملت» بیشرین تأثیر را روی روند حرکت شاخص کل بازار سرمایه داشتند.

سهام شرکت‌های فولادی در صورتی از خود رشد خوبی به جای گذاشتند که اوایل معاملات چندان مورد استقبال قرار نگرفتند. در معاملات امروز، نمادهای «فخوز»، «فسازان»، «کاوه» و «فولاژ» بیشترین رشد قیمت را در میان فولادی‌ها داشتند. از بین دو نماد معدنی فولاد هم، «کچاد» وضعیت مطلوبی را پشت سر گذاشت و در معاملات بازار فرابورس هم نماد «ذوب» چندان مورد اقبال واقع نشد و کمی افت کرد.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: حرکات مثبتی که در بازار ایجاد شد، موجب شد تا شاخص کل شروع به رشد کند، اما باید در نظر داشت که روند نزولی نمادهای شاخص‌ساز در حالیست که این نمادها در جریان معاملات دو روز قبل به سمت تعادل و مثبت شدن حرکت کرده بودند و دلیل صعودی شدن شاخص کل نیز تحرکات مثبت شاخص‌سازان بود.

وی ادامه داد: مثبت شدن بورس در دو روز اخیر به این دلیل بود که صندوق‌های با درآمد ثابت حدود ۶ تا ۹ هزار میلیارد تومان به بازار سهام پول تزریق کرده‌اند و این صندوق‌ها پول خود را به نمادهای شاخص‌ساز تزریق کردند و همین موضوع دلیلی بود که نمادهای شاخص‌ساز رشد کنند و همچنین دلیل تزریق این پول به شاخص‌سازان این است که این نمادها نقدشوندگی بالایی نسبت به سهم‌های کوچک بازار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نمادهای کوچک چند روزی است در صف‌های فروش قفل شده‌اند، افزود: این موضوع باعث شده است تا مثبت شدن شاخص کل نیز دردی را از سهامدارانی که در نمادهای کوچک سرمایه‌گذاری کرده‌اند دوا نکند.

عقیلی تصریح کرد: به نظر می‌رسد روند نزولی بازار سهام در جریان معاملات روزهای باقی مانده از سال ۱۳۹۹ متعادل است و نمادهای کوچک به روند فرسایشی خود ادامه خواهند داد، اما برخی از کارشناسان نیز به تعادل بازار سهام تا پایان هفته اعتقاد دارند. فارغ از اینکه بازار مثبت است یا منفی، بورس نیاز به حجم خوردن دارد و ۸۰ تا ۹۰ درصد سهم‌های بازار تا آخر هفته متعادل می‌شوند و صف فروش آن‌ها جمع خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: با این وجود، بازار با توجه به شرایطی که دارد روند فرسایشی خود را ادامه می‌دهد و با توجه به قفل بودن بسیاری از نمادها در صف فروش، تنها صعود شاخص موجب برگشت روند تعادلی بازار نمی‌شود.

کد خبر: ۷۹٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha