۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
دنیای دیجیتال به کمک اقتصاد دنیا آمد؛ صرفه جویی در صنعت غذا با استفاده از «بلاک چین»
بازار گزارش می‌دهد؛

دنیای دیجیتال به کمک اقتصاد دنیا آمد؛ صرفه جویی در صنعت غذا با استفاده از «بلاک چین»

با پیشرفت تکنولوژی بخشهای زیادی از زندگی ما تغییر کرده است و حال به نظر می رسد این پیشرفتها باعث تغییر بزرگی در صنعت غذا شده است. با استفاده از تکنولوژی بلاک چین می توان تا سال ۲۰۲۴ میلادی بالغ بر ۳۱ میلیارد دلار صرفه جویی کرد.

بازار؛گروه بین الملل: یکی از بزرگترین منافع تکنولوژی بلاک چین در صنعت غذا را می توان در تضمین سلامت مواد غذایی در پروسه تولید و توزیع ان دانست. در بخش تولید استفاده از این تکنولوژی می تواند به مقامات بهداشتی کشورها کمک کند تا ریشه آلودگی ها در مواد غذایی را شناسایی کنند و با توزیع بیشتر آلودگی درسیستم تولید غذای دنیا مقابله کنند.

فرانک ایاناس، یکی از کمیسیونر های بخش سلامت غذای سازمان غذا و و داروی امریکا در این مورد می گوید: «این تکنولوژی تازه می تواند به مصرف کنندگان و کشاورزان کمک کند تا ریشه مشکلات را سریع تر کشف کنند و برای حل آنها با سرعت بیشتری  اقدام کنند. در واقع این سیستم زمینه ساز افزایش کیفیت مواد غذایی در جامعه و افزایش سطح سلامت مردم می شود و به همین دلیل اهمیت زیادی در این صنعت دارد.»

 از طرف دیگر مطالعات دیگری نشان می دهد که استفاده از تکنولوژی بلاکچین ها می تواند باعث صرفه جویی ۳۱ میلیارد دلاری در صنعت غذا در بازه ۴ ساله ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ باشد. با کمک این تکنولوژی می توان تمامی تحولات و معاملات انجام شده در صنعت را ثبت کرد و به صورت کاملا شفاف آن را رصد کرد. از طرف دیگر هزینه های خرده فروشی محصولات غذایی را کاهش می هد که مزیت مهمی برای این صنعت محسوب می شود.

سی ان بی سی در این مورد نوشت:«  زنجیره ای شدن عملکرد شرکتهای خرده فروشی مواد غذایی با استفاده از تکنولوژی بلاک چین، ایجاد پروسه کارآمد فراخوان مواد غذایی و افزایش سطح شفافیت در تمامی مراحل تولید و توزیع فراورده های غذایی در دنیا همه می تواند در کاهش قیمت تمام شده فعالیت خرده فروشی ها نقش داشته باشد.» 

کمیسیون اروپا هم اخیرا به ضروت استفاده از تکنولوژی بلاک چین در صنعت غذا اشاره کرده است. بر طبق این گزارش استفاده از امکانات دنیای تکنولوژی در این حوزه سبب می شود تا فضایی هوشمند در دنیا ایجاد شود و جهان فیزیکی و دنیای مجازی با هم در هم آمیزند.»

مصرف کنندگان آگاه تر شدند
مرکز مطالعاتی جونیپر در گزارش خود نوشت: «اینترنت اشیا و بلاک چین ها ارزش زیادی برای صنعت غذا دارند و حتی در تکمیل و ارتقای کارایی زنجیره عرضه کالا هم نقش مهمی ایفا می کنند. نقش مثبت استفاده از بلاکچین ها در ارتقای بهره وری تولید محصولات کشاورزی، افزایش درآمد کشاورزان و در نهایت خرده فروشی ها و مصرف کنندگان بسیار جدی است و نمی تواند از این ارزش مازاد چشم پوشی کرد.»

این مرکز مطالعاتی با اشاره به این مساله که امروزه مصرف کنندگان در مورد نحوه تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی اطلاعات بیشتری دارند نوشت«امروزه ارایه اطلاعات درست و احترام به مصرف کننده را می توان یکی از مهمترین اصول بازاریابی دانست. رمزموفقیت شرکتهای تولید کننده محصولات غذایی این است که بتوانند اعتماد مصرف کننده را جلب کنند و از طریق بلاک چین ها این امر میسر می شود.»

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳ صنعت غذای اروپا با چالش بزرگی روبرو شده بود. در ان زمان اطلاعاتی در مورد عرضه گوشت اسب در فراورده های غذایی این کشور منتشر شد در حالیکه روی بسته بندی ها اطلاعاتی در مورد آن وجود نداشت و گوشت قرمز موجود در محصول گوشت گاو معرفی شده بود. در صورتی که تکنولوژی بلاکچین وجود داشت، به راحتی می توانستند شرکت متخلف را شناسایی کنند و مانع از ادامه کار آن شوند ولی بدون وجود این سیستم پروسه طولانی تر و هزینه بر تر شد.

جذب مشتری ضروری است
مورگان کیمیچ، تحلیل گر این مرکز مطالعاتی می گوید: «امروزه شفافیت در صنعت غذای دنیا به خصوص در زنجیره عرضه محصولات غذایی به ارایه داده های شرکت و ارایه داده هایی در مورد شرکتهای واسطه تولید محدود می شود و کل این سیستم کاغذی است. ولی در دنیای آینده تمامی اطلاعات در شبکه های مجازی و به صورت اینترنتی وجود خواهد داشت و هم جستجوی اطلاعات در ان سیستم ساده تر است و هم کارایی بالاتری دارد.»

 وی ادامه داد: «با استفاده از تکنولوژی بلاکچین یک پلتفرم مشترک برای تمامی فعالان در زنجیره عرضه محصولات عذایی ایجاد می شود که با کمک آن می توانند تمامی دارایی ها و سرمایه ها  را رصد و پیگیری کنند و مانع از کلاهبرداری و تخلف شوند. از طرف دیگر پیگیری مسایل در زمانیکه این تکنولوژی در سطح وسیع فعالیت می کند هزینه و زمان کمتری نیاز خواهد داشت و این مساله مزیت بسیار بزرگی دارد.»

کد خبر: ۷۹٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha