۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
چین بازیگر اصلی بازار کالاهای اساسی در دنیا است
بازار غلات و فلزات تحت تاثیر تصمیمات چین؛

چین بازیگر اصلی بازار کالاهای اساسی در دنیا است

چین یکی از بزرگترین بازیگران اقتصاد دنیا است. این کشور هر ساله میلیاردها دلار برای واردات غلات هزینه می کند به همین دلیل چین را بازیگر اصلی بازار کالاهای اساسی می دانند. این شرایط برای بازار فولاد هم وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: چین یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا است که به مهره ای تاثیرگذار در بازار کالاهای اساسی تبدیل شده است. این کشور در سالهای اخیر بارها با سیاست گذاریهای تازه زمینه را برای تغییرات شدید قیمتی فراهم کرد. حال به نظر می رسد این کشور بازهم در این عرصه به ایفای نقش پرداخته است.

طبق گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی، بازار غلات دنیا که در سال ۲۰۲۰ به دلیل تاثیرات عرضه و تقاضا شاهد افزایش قیمت بود، در سال جاری با چالشهای تازه ای روبرو خواهد شد. بر مبنای این گزارش در سال جدید افزایش تقاضا برای غلات در دنیا ادامه خواهد داشت و همین مساله زمینه را برای تداوم روند افزایشی قیمت غلات فراهم می کند. فایو بر این باور است که سیاست کشور چین در واردات غلات تاثیر زیادی روی قیمت آن در سال جدید میلادی خواهد داشت.

عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد فائو در مصاحبه ای با اس اند پی گلوبال پلاتس گفت: «از نظر من در سال جدید میلادی بیشترین فشار روی قیمت غلات از جانب تقاضا خواهد بود زیرا محصولات برداشت شده در سالهای قبل می تواند پاسخگوی نیاز یک سال عادی باشد ولی در سال ۲۰۲۱ اوضاع در بازار غلات عادی نخواهد بود.»

 چین بزرگترین واردکننده غلات در دنیا
عباسیان معتقد است: «در ابتدای همه گیری کرونا مردم نگران این مساله بودند که تقاضای غلات هم مانند تقاضا برای دیگر کالاهای تولیدی در دنیا کاهش پیدا کند ولی مطالعات نشان داد که این اتفاق نیافتد. یکی از بزرگترین واردکنندگان غلات در دنیا کشور چین است و این کشور در سال جدید هم افزایش تقاضا را تجربه خواهد کرد. در سال جاری اقتصاد این کشور با سرعت رشد می کند و تقاضا برای مواد غذایی و کشاورزی هم روند افزایشی خواهد داشت. از طرف دیگر پیش بینی می شود در کشورهای افریقایی هم با رشد تقاضا برای غلات روبرو باشیم.»

امریکا یکی از اصلی ترین صادرکنندگان غلات به چین است و آمارهایی که ارایه می دهد می تواند تصویری از بازار چین را به ما نشان دهد. وزارت کشاورزی امریکا اخیرا پیش بینی کرد در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور چین ۲۴ میلیون تن ذرت از امریکا وارد کند در حالیکه در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تنها ۷ میلیون تن ذرت از امریکا وارد چین شده بود. انتظار می رود در سال جاری چین ۱۰ میلیون تن گندم وارد کند که بالاترین میزان واردات طی ۲۵ سال اخیر خواهد بود.»

با توجه به اینکه اقتصاد چین در سال جدید به سرعت به سمت شرایط قبل از همه گیری حرکت خواهد کرد، از سر گیری فعالیتهای رستورانی و افزایش تقاضای مردم به دلیل ارتقای قدرت خرید آنها می تواند بستر را برای بیشتر شدن نرخ رشد تقاضا در این کشور فراهم کند و بازار غلات دنیا را نیز با رشد قیمت روبرو کند.

بازار فولاد هم تحت تاثیر چین است
چین بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیا است و در سال قبل ۵۷ درصد از کل فولاد تولیدی دنیا را به خود اختصاص داد. اما اخیرا خبرهایی در مورد تصمیم این کشور برای کاهش تولید در سال جاری و افزایش واردات فولاد به گوش می رسد. خبرهایی که باعث تعجب فعالان این صنعت شده است.

گلوبال تایمز در گزارش خود نوشت: «چین در نظر دارد تا سال ۲۰۶۰ میزان انتشار کربن از صنعت فولاد  را به صفر برساند به همین دلیل به جای افزایش حجم تولید فولاد، اقدام به واردات فولاد از کشورهای هند و اندونزی و روسیه و آلمان خواهد کرد. در واقع سیاستهایی که این روزها در چین اجرا می شود در جهت اصلاح سیستم تولید فولاد و به کارگیری تکنولوژی های جدید  و کم مصرف است. از طرف دیگر این کشور که سالانه بالغ بر ۱.۱ میلیارد تن فولاد مصرف می کند، در نظر دارد میزان تولید را افزایش ندهد و فولاد مورد نیاز خود را وارد کند.»

وانگ گوکینگ، رییس مرکز مطالعات صنعت فولاد در چین بر این باور است سیاست افزایش واردات فولاد به چین در شرایط فعلی سیاست خوبی است زیرا باعث می شود تا قیمت فولاد و فراورده های فولادی در بازار چین تعدیل شود. بررسی  آمارهای صنعت فولاد چین نشان می دهد در سال ۲۰۲۰ این کشور پهناور آسیایی ۱۸.۳۳ میلیون تن فولاد وارد کرده است و انتظار می رود در سال جاری میزان واردات فولاد به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن برسد. انتظار می رود این فولاد وارداتی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز برای بخش تولیدی و صنعتی استفاده شود و فولاد مورد نیاز برای بخش ساختمان از تولیدات داخلی تامین خواهد شد.

در گزارش گلوبال تایمز به پیش بینی های اخیر در مورد قیمت فولاد اشاره شده است. بر مبنای این پیش بینی ها در سال جاری ما شاهد افزایش قیمت فولاد و دیگر فلزات اساسی در دنیا خواهیم بود که دلیل آن بازسازی اقتصاد دنیا در سال جاری و اجرای سیاستهای پولی انبساطی در تمامی کشورهای دنیا  به خصوص در کشورهای صنعتی مانند امریکا و اروپا و چین است.

کد خبر: ۷۹٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha