۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
احتمال کاهش عرضه لاستیک در نیمه نخست ۱۴۰۰ | اصلاح سامانه جامع تجارت عامل رغبت واردات
هشدار دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران در گفت‌وگو با بازار:

احتمال کاهش عرضه لاستیک در نیمه نخست ۱۴۰۰ | اصلاح سامانه جامع تجارت عامل رغبت واردات

میرعابدینی، دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک خودرو ایران، گفت: باتوجه به اینکه در سال ۹۹ تایر چندانی به کشور وارد نشد، احساس می‌شود که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ مشکلاتی از قبیل کمبود و افزایش قیمت در پیش داشته باشیم.

بازار؛ گروه خودرو: لاستیک یکی از قطعات مصرفی مهم در خودروها هست که در دو سال گذشته اوضاع چندان مطلوبی در بازار نداشته است. مشکلات تحریمی و افزایش نرخ ارز، در کنار کاهش توان خرید مشتریان بازار لاستیک را به چالش کشیده است. هرچند که زمزمه‌های از کاهش لاستیک در سال آینده نیز به گوش می‌رسد، این موضوع بهانه‌ای شد تا با سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک خودرو ایران به گفت‌وگو بپردازیم:

* باتوجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، اوضاع بازار لاستیک در کشور چگونه است؟
لاستیک اوضاع خوبی در بازار ندارد و می‌توان آن را به دو دسته سبک و سنگین تقسیم کرد. لاستیک سنگین براساس مصوباتی که وزارت صمت به آن داده می‌توان از شرکت‌های خاص با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد کشور کنند. باتوجه به اینکه مابقی شرکت‌ها باید مابه التفاوت را پرداخت و ارز نیمایی دریافت می‌کردند، این موضوع سبب شد که چند نرخی در بازار ایجاد شود. بنابراین امکان فروش برای لاساتیک‌های نیمایی در بازار ایجاد نشد و واردات چندانی ایجاد نشد، قابل توجه هست که کاهش ۷۰ درصدی لاستیک نسبت به سال گذشته در بازار داشتیم. در این موضوع سامانه جامع تجارت نیز دخیل بود که خیلی به درد تایر نیمایی نمی‌خورد. زمانی به درد می‌خورد که سال‌های ۹۸ و ۹۷ وجود داشت. زمانی که تایر نیمایی می‌شود، بازار رقابتی خواهد شد. اینکه شما بخواهید در سامانه ثبت کنید و محدودیت ایجاد کنید، امکان نیست. برخی توسط قاچاق وارد کشور شده و سامانه پشت آن نیست. تایر سبک هم تعرفه ۴۰ درصد و ۹ درصد مالیات برارزش افزوده وجود دارد، اگر کسی بخواهد رسمی کار کند با کسی که بخواهد قاچاق کار کند ۵۰ درصد اختلاف وجود دارد. این مورد سبب می شود توان رقابت برای وارد کننده وجود نداشته باشد.

* کامیون داران در اردیبهشت سال آینده با کمبود تایر مواجه خواهند شد، این موضوع در سال آینده تا چه امکان وجود دارد؟
مشکلات سامانه اگر مرتفع می‌شد، شاید بازرگانان رغبت داشتند که به سمت واردات تایر حرکت کنند. ولی اگر با همان مکانیز پیش بروند و خیلی به دنبال تغییر نباشند، این مشکل در سال آینده وجود خواهد داشت.

* بازار تایر را در سال آینده و قرن جدید چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شرایط را عرضه و تقاضا تعیین می‌کنند، غیر این مورد هم نمی‌توان کاری انجام داد. باتوجه به اینکه در سال ۹۹ تایرچندانی به کشور وارد نشد، احساس می‌شود که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ مشکلاتی از قبیل کمبود و افزایش قیمت در پیش داشته باشیم.

کد خبر: ۷۹٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha