۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
موافقت هیات دولت با بررسی عضویت ناظر ایران در اتحادیه اوراسیا
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد

موافقت هیات دولت با بررسی عضویت ناظر ایران در اتحادیه اوراسیا

زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: موضوع بررسی عضویت ناظر ایران در اوراسیا در نشست هیأت دولت به تصویب رسید.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم با اعلام این خبر اظهار داشت: به پیشنهاد وزارت صنعت معدن و تجارت بررسی عضویت ناظرجمهوری اسلامی ایران دراتحادیه اوراسیا رأی مثبت هیأت وزیران را اخذ کرد و مقرر شده اقدام لازم در این مورد به عمل آید.

 وی افزود: اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از سال ۲۰۱۵ تشکیل شده در حال حاضر شامل فدراسیون روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان است و علاوه بر این، کشورهای مولداوی، ازبکستان و کوبا نیز به عنوان عضو ناظر دراین اتحادیه حضور دارند.

زادبوم تأکید کرد: اعضای ناظر تعهدی در قبال این اتحادیه ندارند اما از امکان حضور در بخش عمده ای از نشستهای اتحادیه برخوردارند. هرچند اعضای ناظر درفرایند تصمیم گیری های داخلی اتحادیه اوراسیا وارد نمی شوند اما از نزدیک می توانند در جریان امور اتحادیه قرار گرفته و دسترسی به اسناد و مستندات این اتحادیه داشته باشند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: شورای عالی کمیسیون اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان عالی ترین مرجع این اتحادیه متشکل از سران کشورهای عضو، درخواست کشورها برای عضویت ناظر در این اتحادیه را بررسی و نسبت به اعطای وضعیت ناظرتصمیم گیری می کند.

وی در تشریح فرآیند عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بلافاصله پس از تشکیل این اتحادیه یعنی از سال ۱۳۹۴وارد مذاکرات با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد تا نسبت به عقد موافقت نامه تجاری بین دو طرف اقدام نماید. نهایتاً پس از دوسال ونیم مذاکره، موافقت نامه تجاری بین ایران واوراسیا در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در آلماتی قزاقستان به امضا رسید و از ۵ آبان سال ۳۹۸ اجرایی شد.

زادبوم تصریح کرد: مدت اعتبار این موافقت نامه سه سال است و از ۵ آبان سال ۱۴۰۱ جای خود را به موافقت نامه تجارت آزاد خواهد داد. مطابق موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران واتحادیه اوراسیا دو طرف متعهد شده اند که یک سال پس از اجرای این موافقت نامه وارد مذاکرات برای تبدیل این موافقت نامه به موافقت نامه تجارت آزاد شوند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه بیان داشت: برهمین اساس اخیراً طی نشستی در۲۹ بهمن ماه سال جاری اولین دورمذاکرات  بین دو طرف برای تبدیل موافقت نامه فعلی به موافقت نامه تجارت آزاد برگزار شد. دراین نشست که با حضورمذاکره کننده ارشد سازمان توسعه تجارت برگزار شد، خطوط کلی مذاکرات مورد بحث قرار گرفت و طرفین تبادل نظر لارم را به عمل آورده و عزم خود را نسبت به آغاز عملی مذاکرات اعلام کردند.  

خاطرنشان می‌سازد، دراین نشست طرف اوراسیایی از صدور مجوز مذاکرات برای تبدیل موافقت نامه تجارت ترجیحی فیمابین به موافقت نامه تجارت آزاد در ۱۱ دسامبر (مطابق با ۲۱ آذرماه) خبر داد.

 گفتنی است، سازمان توسعه تجارت ایران حمایت کشورمان از گسترش همکاری های اقتصادی و مبادلات فیمابین را اعلام کرده و در همین راستا مجوز آغاز مذاکرات برای تبدیل توافق فعلی به توافق تجارت آزاد را صادر کرده است. در خلال این نشست دو طرف در خصوص خطوط کلی مذاکرات موافقت نامه تجارت آزاد به تبادل نظر پرداختند و توافق های لازم  روی مباحث کلی صورت گرفت.

کد خبر: ۷۹٬۳۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha