۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
نشست بررسی فهرست‌های کالایی در چارچوب مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا
با حضور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد؛

نشست بررسی فهرست‌های کالایی در چارچوب مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا

زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت در دومین جلسه بررسی لیست اقلام منفی جهت تبدیل موافقت‌نامه موقت بین ایران و اتحادیه اوراسیا به موافقت‌نامه تجارت آزاد، با تشریح فرآیند پیش رو در مذاکرات تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر لزوم تداوم همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط با سازمان توسعه تجارت ایران جهت پیشبرد سریع‌تر مذاکرات ایران با اوراسیا تاکید کرد.

به گزارش بازار، حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت در دومین جلسه بررسی لیست اقلام منفی جهت تبدیل موافقت‌نامه موقت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به موافقت‌نامه تجارت آزاد، با تشریح فرآیند پیش رو در مذاکرات تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر لزوم تداوم همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط با سازمان توسعه تجارت ایران جهت پیشبرد سریع‌تر مذاکرات ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در این نشست همچنین از ارائه پیشنهاد ایران به طرف اوراسیایی برای انجام مذاکرات حضوری با آن اتحادیه از آوریل سال ۲۰۲۱ خبر داد.

وی در خصوص فهرست‌های کالایی که بخشی از مذاکرات انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد خواهد بود، افزود: با توجه به ماهیت موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد، تعداد اقلامی که می‌توانند از هر دو طرف در لیست منفی قرار بگیرند، محدود است، لذا دستگاه‌های ذی‌ربط لیست اعلامی را مورد بازنگری قرار دهند و بر اساس حساسیت اولویت‌بندی کنند.

در ادامه این جلسه تحلیل آماری و بررسی صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص اولویت‌بندی فهرست‌های منفی کالایی دریافت شده از دستگاه‌های ذی‌ربط (معاونت امور صنایع و وزارت جهاد کشاورزی) تشریح شد و نمایندگان دستگاه‌ها، دیدگاه‌های خود را در خصوص بررسی‌های صورت گرفته ارائه کردند.

 در این نشست مقرر شد نظرات اعلامی معاونت امور صنایع و وزارت جهاد کشاورزی مورد بازنگری و بررسی مجدد قرار گرفته و تعداد اقلام موجود در لیست منفی بر اساس اولویت‌بندی اعلام و محدود شود.

همچنین مقرر شد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بعد از اعلام نظر بخش خصوصی در خصوص لیست اقلام منفی منتخب، پیشنهادات بخش خصوصی را به سازمان ارسال کند.

گفتنی است، در این جلسه که به ریاست حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط از دفاتر تخصصی معاونت امور صنایع و معاونت امور معدنی وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی ایران، وزارت نیرو، وزارت امور خارجه و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی حضور داشتند.

لازم به ذکر است، موافقت‌نامه موقت برای تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج عضو روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس، از پنجم آبان ۱۳۹۸ اجرایی شد و قرار است این موافقت‌نامه پس از سه سال و با انجام مذاکرات مربوط بین طرفین، به موافقت‌نامه تجارت آزاد تبدیل شود.

کد خبر: ۷۹٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha