۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
مرغ های ارگانیک موجود در بازار مورد تایید انجمن ارگانیک ایران نیست| حمایت ظاهری دولت از تولیدکنندگان
نائب رئیس هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران در گفتگو با «بازار»:

مرغ های ارگانیک موجود در بازار مورد تایید انجمن ارگانیک ایران نیست| حمایت ظاهری دولت از تولیدکنندگان

نیاورانی، نائب رئیس هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه مرغ های ارگانیک موجود در بازار مورد تایید انجمن نیست، اظهار داشت: برای ارگانیک بودن مرغ در طول دوره پرورش نباید واکسینه شود و نه اینکه دان غیرارگانیک خورانده شود که هیچکدام از این موارد در مرغداری های کشور صورت نمی گیرد، بنابراین مرغ ارگانیک نداریم.

بازار؛ گروه کشاورزی: با رشد آگاهی مردم نسبت به سلامت محصولات کشاورزی در سطح جهان، بسیاری از مصرف کنندگان در پی دستیابی به محصولاتی هستند که کمترین مواد شیمیایی در تولید آن به کار رفته است. کشور ایران نیز در این مسیر قدم هایی برداشته است و با تولید و عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک سعی دارد این بخش از نیاز بازار را تامین کند اگرچه در این مسیر مخالفت های بسیاری وجود دارد و بسیاری معتقدند اختصاص دادن نام ارگانیک به برخی محصولات کشاورزی تنها راهی برای فروش محصول با قیمت بیشتر و کسب سود است با این وجود بحث تولید محصولات ارگانیک در کشور گسترده است و سالانه صادرات بسیاری در این بخش صورت می گیرد.

در این راستا «بازار» گفتگویی با «صدرالدین نیاورانی، نائب رئیس هیئت مدیره انجمن ارگانیک ایران» انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*یکی از محصولاتی که در بازار سال ها است عرضه می شود مرغ هایی با نام مرغ ارگانیک است. به عنوان سوال اول توضیح بدهید که آیا در کشور تولید مرغ ارگانیک صحت دارد یا خیر؟
خیر. به هیچ وجه مرغ ارگانیک تولید نمی شود چون شرایط تولید را نداریم؛ از جمله اینکه برای ارگانیک بودن نباید در طور دوره پرورش مرغدار به مرغ ها واکسن بزند اما همه مرغداری ها الان مرغ ها را واکسینه می کنند. از سوی دیگر برای اینکه یک مرغ را ارگانیک بدانیم باید دان مورد استفاده آن هم ارگانیک باشد که اینگونه نیست.

 در سازمان میادین میوه و تره بار باید غرفه های فروش محصولات ارگانیک مجددا راه اندازی و کنترل شود که محصولات ارگانیک واقعی در این غرفه ها عرضه گردد

*با این تفاسیر آنچه به عنوان مرغ ارگانیک عرضه می شود مورد تایید انجمن ارگانیک نیست؟
خیر به هیچ وجه مورد تایید انجمن ارگانیک نیست.

*در بحث محصولات کشاورزی ارگانیک چقدر پیش رفته‌ایم؟
خوشبختانه بسیار زیاد پیش رفته ایم و محصولات ارگانیک بسیاری داریم که نسبت به سالهای قبل که شناخته شده نبود با بالا رفتن آگاهی مردم و مورد استقبال قرار گرفتن این نوع محصولات تولید آنها روند رو به رشدی داشته است.

*در بحث محصولات ارگانیک اصولا چه مشکلاتی وجود دارد؟
یکی از مشکلات موجود این است که برخی که علاقمند به خرید محصولات ارگانیک هستند کمی در دسترسی به آن مشکل دارند چون غرفه های فروش کمی به این محصولات اختصاص داده می شود و لذا باید در سازمان میادین میوه و تره بار غرفه های فروش این محصولات مجددا راه اندازی و کنترل شود که محصولات ارگانیک واقعی در این غرفه ها عرضه شود.

بازار مورد تایید انجمن ارگانیک ایران نیست| حمایت ظاهری دولت از تولیدکنندگان" height="338" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/10/12/4/45839.jpg" width="600" />

با این وجود شاید بتوان گفت بزرگترین چالش پیش روی ما تولیدکنندگان محصولات ارگانیک، عدم حمایت دولت است. به عبارت ساده تر، اگرچه دولت زبانی حمایت می کند اما عملا هیچ حمایتی از بخش ارگانیک در قالب تشویق، یارانه، وام، تسهیلات و غیره تا به حال برای ما از سوی دولت در نظر گرفته نشده است.

*نسبت به محصولات ارگانیک معمولا جبهه گیری هایی از سوی یکسری افراد صورت می گیرد. به نظر شما چه عواملی موجب این نوع رفتار ها می شود؟
اصولا این نوع عناد ورزی ها از سود ورزی نشات می گیرد. محققان در سراسر دنیا می گویند محصول سالم باید چنین شرایطی داشته باشد اما در ایران  عده ای تنها در راستای سود ورزی خود با تولید و توزیع چنین محصولاتی عنادورزی می کنند.

*با این تفاسیر تعداد فعالان عرصه محصولات ارگانیک در حال حاضر چقدر است؟
در حال حاضر سه هزار  نفر عضو داریم که فعال تولید بخش ارگانیک هستند. با این وجود متاسفانه علیرغم اینکه برای کود و سموم شیمیایی از سوی دولت سوبسیدهایی هنوز اعطا می شود و ورود آن را برای بخش محصولات کشاورزی غیر ارگانیک تسهیل می کنند برای فعالان بخش محصولات ارگانیک کشاورزی هیچگونه بودجه و سوبسیدی در نظر گرفته نمی شود.

 قیمت محصولات ارگانیک در بازار جهانی حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت دیگر محصولات است اما در بازار داخلی کشور بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تفاوت قیمت دارد

*نفوذ محصولات ارگانیک به بازارهای صادراتی چقدر رشد داشته است؟
تا حدود بسیار زیادی محصولات ارگانیک تولیدی ما در کشور به بازارهای صادراتی راه یافته است. به طوری که امروز برای «اروپا، آلمان، فرانسه، انگلستان، و ایتالیا «  انواع محصولات از «انجیر گرفته تا کشمش، انواع صمغ های گیاهی و انواع گیاهان دارویی و غیره» صادرات داریم.

*قیمت این محصولات ارگانیک در بازارهای جهانی چگونه است؟
قیمت محصولات ارگانیک به طور کلی در بازار جهانی حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت دیگر محصولات است اما در بازار داخلی خودمان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تفاوت قیمت دارد؛ یعنی قیمت آنها نسبت به محصولات غیر ارگانیک نهایتا ۲۰ درصد بیشتر است و گاهی حتی هم قیمت است. در حالی که چون از نظر کشت با دیگر محصولات تفاوت دارد، باید تفاوت قیمت نسبتا بیشتری داشته باشد.

کد خبر: ۷۹٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha