۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۴
مقصر افت ذخایر آبی تهران تنها مردم نیستند| بی اطلاعی اردکانیان از هدرروی آب در لوله های فرسوده!
«بازار» گزارش می دهد

مقصر افت ذخایر آبی تهران تنها مردم نیستند| بی اطلاعی اردکانیان از هدرروی آب در لوله های فرسوده!

در حالیکه رضا پور، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران می گوید اینکه سرانه مصرف آب در تهران بالاست، لزوما تقصیر مردم نیست و ۳۰ تا ۴۰ درصد آن سهم دستگاه و مسئولین دولتی است کارشناسان بر این باور هستند که بخش زیادی از منابع آبی پایتخت که دومین استان فقیر کشور است، در لوله های فرسوده هدر می رود.

بازار؛ گروه انرژی: «تهرانی ها چندین برابر حد استاندارد آب مصرف می‌کنند و توجهی به الگوهای مدیریت مصرف در پایتخت نمی‌شود». این جمله ای که در سال های گذشته زیاد از زبان مسئولان شنیده شده است. مسئولانی که چشم خود را روی تمام کوتاهی های صورت گرفته از سوی دولتمردان بسته و هر گاه در تامین انرژی به مشکل برمی‌خورند، مردم را در مظان اتهام قرار می‌دهند.

حالا اما درست در روزهایی که مسئولان وزارت نیرو سعی بر بزرگ جلوه دادن اقدامات انجام شده در طول سال های گذشته دارند و جشن اختتامیه برای  پویش #هرهفته_الف_ب_ایران برگزار می کنند، مدیر تقریبا تازه نفس این وزارتخانه از کوتاهی های مسئولین در حوزه مدیریت مصرف و سرانه بالای مصرف آب شرب می گوید.

«یوسف رضا پور» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در گفتگو با «بازار» می‌گوید: بالا بودن سرانه مصرف آب در تهران یا سایر شهرهای کشور تنها تقصیر مردم نیست و بخش تقریبا زیادی از آن هم مربوط به کوتاهی‌های مسئولین و پروژه های انجام نشده است.  

او که سهم نهادها و مسئولان دولتی در سرانه بالای مصرف آب در تهران را ۳۰ تا ۴۰ درصد اعلام می کند، می‌گوید: به عنوان مثال شبکه آب تهران قدمتی بالای ۵۰ سال دارد و فرسوده است. همین مساله موجب هدر رفت بالای آب در دومین استان فقیر کشور شده است.  

مدیرعامل شرک آب منطقه ای تهران که بدتر نشدن شرایط ذخایر زیر زمینی تهران در دو سال گذشته را مدیون بارندگی ها می‌داند، گفت: به‌خاطر بارش‌های سال ۱۳۹۸ اندکی وضع بهتر شد. به‌طوری که در دشت ورامین کسری مخزن زیرزمینی از ۱۹۰ میلیون متر مکعب به ۱۱۹ میلیون متر مکعب رسیده؛ اما با وجود این همیشه شاهد بارش‌های مطلوب نیستیم و دوباره ممکن است که حجم برداشت‌ها بیش از ورودی آب به مخازن زیرزمینی باشد. ضمن آنکه جمعیت در حال افزایش است و اگر برای اصلاح شیوه مصرف و تراکم جمعیتی تهران فکری نشود، هر سال نیاز استان تهران به منابع آبی بیشتر می‌شود.

او همچنین در ادامه گفت: برای اولین بار در کشور قرار است که میزان ظرفیت آبی تهران بر اساس یک افق ۵۰ ساله مورد بررسی قرار گرفته و بارگذاری جمعیت بر اساس آن شکل گیرد.   

آقای وزیر لطفا مشکل قطعی زمستانه و هدر رفت آب را حل کنید
جالب است که بدانید حدود یک پنجم آب شرب شهری پایتخت نشین‌ها در هنگام توزیع هدر می رود. آنگونه که مدیرعامل شرکت آبفای کشور می گوید: باید هر ساله ۲۰ درصد طول شبکه آب و فاضلاب کشور در هر استان اصلاح شود اما در حقیقت چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد چرا که نرخ آبی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد با هزینه تمام شده اصلی آن اختلاف فاحشی دارد. بنابراین اینکه گفته می‌شود اکثر شرکت‌های آبفای کشور ورشکسته هستند اشاره به همین حقیقت دارد. در حالی لوله های لوله های فرسوده روزانه حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب آب را هدر می دهد که تامین آب در تابستان ۱۴۰۰ با نگرانی‌هایی همراه است. جدای از این برداشت بیش از اندازه از ذخایر زیرزمینی نشست زمین در تهران را به شدت افزایش داده است.

مسئولان وزارت نیرو می گویند که دشت تهران و ۷ دشت دیگری که در محدوده استان تهران قرار دارند، سالانه حدود ۲ متر و ۵۰ سانتیمتر در هومند آبسرد و تا ۱۹ سانتیمتر در دشت ورامین افت تراز آب زیرزمینی را تجربه می‌کنند. افتی که نتیجه برداشت‌های بی‌رویه منابع آب‌های زیرزمینی است و موجب فرونشست دشت‌ها و مرگ آبخوان‌ها می‌شود.

با این وجود رضا اردکانیان وزیر نیرو مدعی است که طرح های متعددی را در طول دوران وزارت خود شروع کرده است. این طرح ها به قدری است که دولت آینده وقت سر خاراندن نخواهد داشت. ای کاش آقای وزیر به جای اینکه به تابستان هایی که به گفته او بدون خاموشی سپری شده، افتخار کند، نیم نگاهی هم به تامین برق در زمستان و قطعی های زمستانه می انداخت و فکری به حال هدر رفت آب در لوله های فرسوده یا تامین آب استان های محروم کشور می کرد.

کد خبر: ۷۹٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha