۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
اقبال خطرناک مردم به بیرون مرز؛ بیت کوین خوش دست‌تر از دیگر سهام‌ها
در میزگردی مطرح شد؛

اقبال خطرناک مردم به بیرون مرز؛ بیت کوین خوش دست‌تر از دیگر سهام‌ها

سمنان- بررسی‌ها نشان می‌دهد که با کمرنگ شدن اعتماد مردم نسبت به بورس، بازارهای موازی مانند بیت کوین، ارزهای دیجیتال، رمز ارزها و سکه و دلار دوباره با اقبال بیشتر مردم استان سمنان روبرو شده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: وقتی صحبت از سرمایه گذاری به میان می‌آید در یکسال اخیر معمولاً نام بورس بیشتر بر سر زبان‌ها می‌افتد اما وقتی بورس و بازار سرمایه به دلایل مختلفی از جمله دخالت‌های دولتی، ضعف ساختاری، تصمیمات نادرست، دخالت‌های سیاسی و … دچار لغزش شد مردم یکباره بی اعتمادی نسبت به بورس و بازارهای سرمایه گذاری را پیشه کردند و به سمت دیگر بازارهای موازی پیش رفتند.

بررسی‌های خبرنگار بازار، نشان می‌دهد که مردم استان سمنان این روزها به سمت بازارهای موازی سرمایه گذاری که ترجیحاً دولت در آنها دخیل نباشد سوق پیدا کرده‌اند.

بازارهای موازی
موضوع مسکن با قیمت‌های نجومی برای مردمی که سرمایه‌های خرد تری تا ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ میلیون تومان دارند، بازار مناسبی نیست زیرا خانه‌ای که این روزها بخواهد رشد کند، در شهرستان‌های مختلف استان سمنان این روزها زیر یک میلیارد تومان نیست پس مردم به سمت بازارهایی می‌روند که بتوان در آنها با پول‌های کمتری هم مانور داد.

بررسی‌های خبرنگار بازار، نشان می‌دهد که مردم استان سمنان این روزها به سمت بازارهای موازی سرمایه گذاری که ترجیحاً دولت در آنها دخیل نباشد سوق پیدا کرده‌اند

اما به واقع باید این پرسش را نیز مطرح کرد که رمز ارزها و بیت کوین آیا بازارهای بهتری برای سرمایه گذاری هستند؟ آیا حرکت سپرده‌های مردمی به سمت این رمز ارزها که ریشه‌شان در خارج از کشور است، به نوعی ارزبری و خروج پول از کشور نیست؟ آیا این کار به اقتصاد ضربه نمی‌زند؟ در ادامه این سوالات را با دو کارشناس حوزه سرمایه گذاری یعنی سید رضا طباطبایی و محسن میرزایی که خود از کارگزاری‌های بورس نیز محسوب می‌شود، به بوته بررسی می‌گذاریم.

اقبال خطرناک مردم به بیرون مرز؛ بیت کوین خوش دست‌تر از دیگر سهام‌ها

اعتماد کلید واژه اصلی
طباطبایی: نکته کل ماجرای سرمایه گذاری مردم اتفاقاً در همین یک کلمه خلاصه می‌شود. مردم وقتی به بازارهای موازی سرمایه گذاری روی می‌آورند که اعتماد را از دست بدهند. دولت قصد داشت در سال جاری سرمایه‌ها یا به عبارتی نقدینگی مردم را گرد بازار سرمایه گذاری بیاورد و موفق نیز شد.

اما مشکل از آنجا شروع شد که برخی ضعف‌های سیستمی در بورس مثلاً وابستگی به دولت و در نتیجه قیمت گذاری دستوری، تصمیمات نادرست و دخالت‌ها و … سبب شد تا بورس ضعیف شود نه اینکه ساختار بورس بلکه منظور اعتماد مردمی در بورس.

برای مثال در فضای مجازی روستای بورسی ایران را همگان مشاهده کردند. روستایی که همه از ریز تا درشت در آن فعال بورس بودند و حتی دختر بچه ۱۱ ساله هم سهام می‌خرید و می‌فروخت اما نهایتاً چه شد؟ ریزش سهام باعث شد تا این روستا به یک روستای فقیرتر و البته سرخورده بدل شود.

مردم وقتی به بازارهای موازی سرمایه گذاری روی می‌آورند که اعتماد را از دست بدهند

این را نیز باید گفت که اعتماد به سختی به دست می‌آید و به راحتی ویران می‌شود در نتیجه مردم وقتی از بورس سرخورده شدند به دنبال بازارهای موازی رفتند. سکه، ارز، طلا و حتی بیت کوین و ماینر ها که البته خسارات عمده ای به اقتصاد ایران می‌زند.

باید به مردم حق داد
میرزایی: باید به مردم حق داد کارمندی که به سختی ۵۰ میلیون تومان پول پس انداز کرده نمی‌تواند به راحتی شاهد نابودی آن باشد زیرا سال‌ها برایش کار کرده است. از سوی دیگر وقتی مردم اخبار رشد کلان بیت کوین را می‌شوند از خودشان می‌پرسند که اگر چیز بدی است چرا روز به روز رشد می‌کند؟

تا اینجای معادله درست است اما وقتی بدانیم که حرکت سرمایه‌های مردمی به سمت بیت کوین چه ضرری به اقتصاد کشور می‌زند متوجه می‌شویم که دولت چه کوتاهی بزرگی در از دست دادن اعتماد مردمی نسبت به بازارهای سرمایه گذاری داخلی کرده است.

ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که دولت یا بهتر بگوییم حاکمیت هنوز تکلیف خود را با رمز ارزها و ارز دیجیتال و … روشن نکرده است از یک سو ماینزها جمع و با عوامل آن برخورد می‌شود از سوی دیگر هیچ قانونی برای ممنوعیت آن نیست از یک سو دولت هشدار می‌دهد که مردم سمت بیت کوین نروند از سوی دیگر دستگاه خودپرداز بومی رمز ارزها ساخته می‌شود.

اقبال خطرناک مردم به بیرون مرز؛ بیت کوین خوش دست‌تر از دیگر سهام‌ها

بیت کوین پول خارج می‌کند
طباطبایی: مشکل بیت کوین این است که اولاً پول را خارج می‌کند زیرا منشاء سرمایه گذاری در آن خارج از کشور است موضوع دیگر این است که اصلاً بیت کوین پول نیست و تنها یک عدد نوشته شده در یک سایت است که شما اصلاً نمی‌دانید طرف مقابلی که از آن می خرید و می‌فروشید چه کسی است در کجای دنیا زندگی می‌کند در نتیجه اگر فردا صبح از خواب بیدار شدید و در مقابل دارایی تان عدد صفر را مشاهده کردید می‌خواهید به چه ارگانی شکایت ببرید؟

وقتی بدانیم که حرکت سرمایه‌های مردمی به سمت بیت کوین چه ضرری به اقتصاد کشور می‌زند متوجه می‌شویم که دولت چه کوتاهی بزرگی در از دست دادن اعتماد مردمی نسبت به بازارهای سرمایه گذاری داخلی کرده است

بیت کوین همچنین یک راه ساده برای پول شویی است زیرا یک باند تبهکاری پول‌هایی که از راه فروختن مواد مخدر اخذ کرده را به راحتی به دلار بدل می‌سازد و شما با همراهی او، در این کار نقش داشته اید. بیت کوین در حقیقت یا بازار موازی همزمان با بانک مرکزی است که توزیع پول در آن حساب و کتابی هم ندارد در نتیجه ریشه اقتصاد کشور را خشک می‌کند.

بیت کوین آینده ندارد
میرزایی: بیت کوین آینده درست و حسابی هم ندارد زیرا یک جور قرار داد رایانه‌ای تحت وب است که در آن عرضه و تقاضا حرف اول را می‌زند این روزها که تب بزرگ بیت کوین وجود دارد در واقع عرضه را افزایش و ارزش آن نیز بالا می‌رود اما از کجا معلوم که وقتی تب جامعه در قبال این ارز دیجیتال افت نکرد، ارزش آن نیز همچنین بالا باقی بماند. از طرف دیگر مردم در حال قمار سرمایه‌هایشان بر روی ارزی هستند که توسط یک نفر در آمریکا طراحی شده است اگر فردا شرکت این فرد ورشکست کرد چند میلیون ورشکسته در دنیا و ایران باقی خواهد ماند؟

بیت کوین آینده درست و حسابی هم ندارد زیرا یک جور قرار داد رایانه‌ای تحت وب است که در آن عرضه و تقاضا حرف اول را می‌زند

دولت در این بین عاجز است از یک سو اگر بخواهد سرمایه‌های مردم را جذب و از خروج آنها جلوگیری کند باید یک پیشنهاد جذاب‌تر از بین کوین و رمز ارزها و … بدهد که مثلاً می‌تواند سود بانکی بیشتر و یا تثبیت شرایط و عدم دخالت در بورس باشد که امکان پذیر نیست زیرا سود بالاتر یعنی دردسر بیشتر دولت پس باید چه کرد؟

به نظر می‌رسد دولت راهی پیش پا ندارد یعنی آنقدر شرایط اقتصادی خراب است که اگر امروز دولت ۲۰ درصد سود خالص هم به سپرده‌ها بدهد باز مردم اعتماد نکنند در نتیجه به نظر می‌رسد یک جرای عمیق اقتصادی در نظام بانکی و پولی الزامی است همچنین دولت نباید بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را قانونی کند.

کد خبر: ۷۹٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha