۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
چالش های کشور با شیوه خلاقانه موجود در ذهن جوانان حل شدنی است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

چالش های کشور با شیوه خلاقانه موجود در ذهن جوانان حل شدنی است

همدان- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه هرم جمعیتی کشور را جوانان تشکیل می دهند اما این طیف مدیریت اجرایی کشور را به دست پیرمردها می‌سپارد، گفت: چالش های کشور باید با شیوه خلاقانه موجود در ذهن جوانان حل شود.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد جواد آذری جهرمی پیش از ظهر یکشنبه در همایش اندیشه ورزان جوان استان همدان که در استانداری همدان برگزار شد، ایده تشکیل اندیشه ورزان جوان را بسیار مناسب و برگزاری منظم نشست های مربوطه را روشی مناسب در این زمینه دانست.

وی با بیان اینکه همدان از پایتخت های تاریخ و تمدن در کشور است، عنوان کرد: این استان دانشمندان جوانی چون بوعلی سینا و رشید الدین فضل الله (وزیر دولت مغول) را داشته  که هر دوی این افراد در سنین جوانی توانسته اند تغییرات شگرفتی ایجاد کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با وجود اینکه هرم جمعیتی کشور را جوانان تشکیل می دهند اما این طیف مدیریت اجرایی کشور را به دست پیرمردها می‌سپارند، گفت: این کشور دارای دموکراسی و مردم سالاری است و حال باید دید که جوانان به این مولفه ها چه میزان توجه دارند.

قرار نیست جوانان نردبان دیگران شوند و مسئولیت را به آن ها بدهند و بعد التماس کنندو  پشت سر آن ها بدوند که به ما میدان بدهید!

آذری جهرمی تاکید کرد: قرار نیست جوانان نردبان دیگران شوند و مسئولیت را به آن ها بدهند و بعد التماس کنندو  پشت سر آن ها بدوند که به ما میدان بدهید!

وی گفت: اگر عده ای روی صندلی ها چسبیده و جا به جا نمی شوند و اجازه نمی دهند که جوانان وارد میدان شوند، دلیلش این است که ما اختیار خود را به دست این افراد داده ایم و سپس از آنها درخواست و التماس کنیم به ما مسوولیت بدهید!

آذری جهرمی با تاکید براینکه نباید پیشینیان و کسانی که دارای تجربه و سابقه هستند را زیر سوال برد چرا که آن ها دارای تخصص فراوان و تجربیات ارزنده اند و خدمات بزرگی به این کشور کرده اند، گفت: راه حل هایی برای مسائل و چالش های کشور وجود دارد.

وی عنوان کرد: عده ای برای حل مسائل و چالش های موجود راه حل هایی دارند و در اجرای این راه حل ها نیز بسیار توانمند و با تجربه هستند اما در عصر فناوری اطلاعات و زمانی که بزرگترین ظرفیت کشورمان جوانان هستند و رهبری انقلاب اسلامی نیز بر استفاده از ظرفیت جوانان تاکید دارند، نیاز است به این ظرفیت یعنی جوانان توجه ویژه ای شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دراین راستا به بیان فرمایشات رهبر انقلاب که می فرمایند «دولت جوان حزب الهی سر کار بیاورید»، «جوان ها هر جا رفتند گره گشا بودند به آنها تکیه کنید» اشاره کرد و ادامه داد: معظم له در این زمینه پیشگام بودند تا جایی که برای تصدی مسئولیت ائمه جمعه و سازمان های مرتبط به ایشان از نیروهای جوان انتخاب کردند.

چالش های کشور نیازمند کنار گذاشتن ترس و شیوه های همیشگی و تکراری است، نیاز به شجاعت و اعتماد و ریسک پذیری است و همه این ها در بین جوانان وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه چالش های کشور باید با شیوه خلاقانه موجود در ذهن جوانان حل شود، مطرح کرد: حل چالش های کشور نیازمند کنار گذاشتن ترس و شیوه های همیشگی و تکراری است، نیاز به شجاعت و اعتماد و ریسک پذیری است و همه این ها در بین جوانان وجود دارد.

آذری جهرمی با اشاره به قرارگیری در آستانه انتخابات، گفت: آیا به راستی، کاندیدایی که چهره زیبا و جوانی دارد تنها به علت داشتن این ویژگی می تواند مشکلات موجود را حل کند؟

وی تاکید کرد: باید به سابقه عملکردی افراد توجه داشت و بررسی کرد که آیا چالش کشور به شیوه مدیریت این فرد یا چنین افرادی قابل حل است؟ برخی مداوم می گویند کشور را فساد گرفته و بی اعتمادی وجود دارد، تا کی می توان همه سرمایه های کشور را در معرض فساد قرار داد سپس آن ها را نابود و زندانی کرده و بی اعتمادی به وجود آورد؟

وی گفت: این فرایند اگر فاسد یا فساد پذیر است، باید برای حل مشکلات آن قدمی برداشت و شیوه ای را در پیش گرفت.

آذری جهرمی در تشریح این بحث مطرح کرد: بروز تخلف از سوی فرد ظاهر صلاح، مقید به اصول دینی که پس از طی فرایند پیچیده گزینش و بررسی صلاحیت او از سوی دستگاه های امنیتی و نظارتی مسئولیت بر عهده گرفته و با اتمام مدیریت راهی زندان شده در همه دولت ها رخ داده  که نشان دهنده این است که فرایند کنونی فساد انگیز است.

شماری از افراد پس از تصدی مسئولیت همه نوچه های خود را در راس مسئولیت ها قرار داده و با هیچ نخبه ای ارتباطی ندارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به وضعیت بی عدالتی و طیف سالاری در کشور نیز اشاره کرد و افزود: شماری از افراد پس از تصدی مسئولیت همه نوچه های خود را در راس مسئولیت ها قرار داده و با هیچ نخبه ای ارتباطی ندارند و تنها شعار توجه به رای و نظر نخبگان را می دهند همچنین تنها کسانی را که از او تعریف می کنند در تیم خود راه می دهد و با نقادان کاری ندارند.

وی با بیان اینکه فرهنگ مگر دستوری است که یکی از بالا بخواهد این مشکل را رفع کند، به وضعیت مشاغل امروزی اشاره کرد و گفت: علت وقت نگذاشتن مرد خانواده برای همسر و فرزندان سیاست هایی است که برای وابسته کردن حضور کارمند در محل کار، پرداخت اضافه کار به جای پرداخت بر اساس شایسته سالاری اتخاذ شده و این امر موجب می شود که پدر خانواده تا ساعت ۷ عصر بیکار اما در سر کار باشد و منزل برای او محل استراحت باشد، نه محلی برای وقت گذاشتن برای خانواده! و مشکلاتی که هم اینک شاهدیم رخ می دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش پایانی سخنان خود خطاب به جوانان هیات های اندیشه ورز گفت: به هیچ کس جز توان شخصی خودتان دل نبندید که یدالله مع الجماعه.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه استفاده بهینه از ثروت منابع انسانی در حوزه مدیریتی در همدان آغاز شده است، مطرح کرد: درحال حاضر در استان همدان جوانان در بستر مدیریت های مختلف مشغول به خدمت هستند.

حجت الاسلام احد آزادیخواه با تاکید بر اینکه دین و قرآن معتقد به استفاده از توان جوانان برای اسلامی شدن انقلاب هستند، عنوان کرد: حتی پیروزی های بزرگ جهان اسلام از اول تاکنون به دست جوانان رخ داده  و حال، در بیانات رهبری انقلاب نیز شاهد تاکیدات ویژه بر این موضوع هستیم.

وی گفت: برخی بیانات رهبری انقلاب درباره توجه به جوانان را اشتباه تفسیر کردند در حالیکه معظم له فرمودند «دولت جوان انقلاب» و بیانشان این نبود که «رئیس جمهور جوان انقلابی» و باید به این نکته توجه داشت.

وی با تاکید بر اینکه بنده معتقد به بهره گیری از جوانان زیادی در پست های مدیریتی هستم، گفت: اما انحصار ایجاد کردن و تفسیر «دولت جوان انقلابی» به «رئیس جمهوری جوان انقلابی» صحیح نیست و رهبری انقلاب نیز این را نفرمودند؛ بلکه رهبر فرزانه انقلاب در تفسیر «دولت جوان انقلابی» فرمودند شور و هیجان و جوان باور بودن مهم است و این به افراد انگیره می دهد تا از توان جوانان بیشتری استفاده شود.

حجت الاسلام آزادی خواه ضمن قدردانی از جوان باوری استاندار همدان و استفاده از آن ها در پست های مدیریتی، مطرح کرد: این مدل از سوی معاون اول رئیس جمهوری به عنوان الگو برای سایر استان ها پیشنهاد شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان این موضوع به سرکشی ها از بازار همدان توسط مسئولین و مقام ارشد استان همدان اشاره کرد و گفت: استاندار همدان در بخش های مختلف عمرانی، اقتصادی، رونق تولید، تنظیم بازار، ارتباط با مردم و حضور در بین بازاریان شنیدن درد و دل های آنان کارهای خوبی انجام داده است.

اگر این روزها می بینیم که اطلاعات دیگران در فضای مجازی دست به دست می شود و انتشار گسترده دارد، از بی عرضگی ما است که نتوانسته ایم تولید محتوا کنیم

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اگر این روزها می بینیم که اطلاعات دیگران در فضای مجازی دست به دست می شود و انتشار گسترده دارد، از بی عرضگی ما است که نتوانسته ایم تولید محتوا کنیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به راستی بیان خدمات صورت گرفته سبب ایجاد انگیزه، حس امید و دلخوشی به آینده در جامعه شده و در این نوع جامعه به طور حتم دستیابی به موفقیت نیز آسان تر می شود، اضافه کرد:  با نگاهی عاقلانه به ظرفیت فضای مجازی می توان دریافت که تعطیل کردن، بستن و فیلتر کردن تنها صورت مساله را پاک کردن است و به هیچ وجه راهکار درستی نیست.

فیلترینگ سبب رونق بازار فیلتر شکن ها شد
حجت الاسلام آزادی خواه با بیان این موضوع یادآور شد: با تعطیل شدن فضای مجازی کار درست نمی شود همانگونه که فیلترینگ سبب رونق بازار فیلتر شکن ها شد بدین سان نیاز است قدم هایمان را به نحوی دیگر برداریم.

وی با بیان اینکه باید به نحوی مناسب از فضای مجازی و این بستر استفاده کرد، گفت: طبق فرموده رهبری فرزانه انقلاب می توان با تولید محتواها و داده های نو، تازه و پرطراوت اسلامی و ایرانی، آن ها را در فضای مجازی نشر دهیم و از این بستر برای این مسیر بهره مند شویم.

حجت الاسلام آزادی خواه عنوان کرد: می توان با تولید محتواهای مناسب و انتشار آن در فضای مجازی بر روی دیگران تاثیر گذاشت همچنین از ظرفیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تفکر وزیر جوان و جوانان برای توسعه و اشتغال استفاده کرد.

مطالبه گری خوب یک اصل محوری و عامل محرک برای توسعه استان و کشور است

استاندار همدان نیز با اشاره به برنامه محوری و هدفمند پیش رفتن استان همدان در مسیر توسعه، به سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان اشاره کرد و گفت: سیاست های اصولی و کلیدی در قالب یک برنامه راهبردی ترسیم و تدوین شده است.

سیدسعید شاهرخی عنوان کرد: دراین برنامه که با توجه به شناخت از ظرفیت و فرهنگ استان همدان بوده توجه به معیشت و تولید (به منظورایجاد اشتغال برای جوانان) و سرمایه های اجتماعی در اولویت این سند هستند و حال به این فرآیند، بحث سلامت، مقابله با کرونا و درمان نیز اضافه شده است.

وی اظهار کرد: سرمایه اجتماعی ما همین مردم هستند بدین سان، در این راستا تلاش کردیم تا در سه سال گذشته ارتباط زیادی با اقشار مختلف مردم این استان حتی در دور افتاده ترین نقاط استان برقرار کنیم و برای اجرایی شدن شعار کلیدی دولت تدبیر و امید مبنی بر بهره گیری از ظرفیت جوانان و بانوان در پست های مدیریتی، در عرصه مدیریت و مسائل اجتماعی از ظرفیت آنان بهره گرفته شد.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه امروز جامعه ما نیازمند امید است، اظهار کرد: دشمن دقیقاً این موضوع را هدف قرار داده و اگر امروز شاهد فشارها، تحریم ها و فعالیت ۲۵۰ شبکه ماهواره ای هستیم، همه این ها برای سلب امید از مردم هستند.

شاهرخی با تاکید بر این موضوع از مدیران و فرمانداران خواست تا برای ایجاد و تزریق امید در جامعه خدمات کم نظیر و بی نظیر دولت را با استفاده از ظرفیت جوانان بیان کنند.

مطالبه گری خوب، یک اصل محوری و عامل محرک برای توسعه استان و کشور است اما عده ای تنها مطالبه گری کرده و به بیان کاستی و کمبودها می پردازند در حالیکه بیان خدمات دولت سبب ایجاد شور و نشاط در جامعه می شود

وی با تاکید بر اینکه در کنار این بیان کردن ها باید مطالبه گر نیز بود، اظهار کرد: مطالبه گری خوب، یک اصل محوری و عامل محرک برای توسعه استان و کشور است اما عده ای تنها مطالبه گری کرده و به بیان کاستی و کمبودها می پردازند در حالیکه بیان خدمات دولت سبب ایجاد شور و نشاط در جامعه می شود.

استاندار همدان در ادامه صحبت های خود با اشاره به انتخابات درپیش رو مطرح کرد: انتخابات به مردم فرصت می دهد تا با انتخاب نخبگان برای اداره امور کشور مسیر حرکت را انتخاب کنند و در این بین جوانان بسیار نقش آفرین هستند و مشارکت حداکثری را باید رقم بزنند.

وی با اشاره به اینکه با مشارکت حداکثری بهترین خط و مش را برای اداره کشور خواهیم داشت، ادامه داد: در سایه انتخاب پُرشور، نخبگان برای اداره امور کشور انتخاب می شوند اما بی تفاوتی به این مقوله خُسران بزرگی بر جای می گذارد.

استاندار همدان در ادامه صحبت های خود به بیان پروژه هایی در استان همدان پرداخت که پس از سال ها احیا و آغاز به فعالیت کردند و در این زمینه مطرح کرد: پیش بینی ردیف مجزا برای اجرای خطوط ریلی همدان، ساخت هر ۲ سال یک سد و در مجموع چهار سد، بازسازی و  ساخت ۱۹ هزار مسکن پس از بروز سیل سال ۹۸ در استان همدان تنها بخشی کوچکی از خدمات دولت در استان است.

وی با بیان اینکه در مهرماه سالجاری و با سفر نوبخت به استان همدان ساخت سه هزار واحد مسکونی برای محرومان پیگیری شد، اظهار کرد: از این تعداد در حال حاضر، بالغ بر دو هزار واحد اجرایی شده و ۲۱ هزار واحد مسکونی با اجرای طرح مسکن ملی در این استان احداث خواهد شد.

شاهرخی به بازگشت پتروشیمی همدان پس از ۱۸ سال تعطیلی به چرخه فعالیت اشاره کرد و گفت: احداث پتروشیمی در شهرستان نهاوند پیگیری شده و  به زودی در این باره اخبار خوبی منعکس می شود.

استاندار همدان با بیان اینکه بیش از هشت هزار میلیارد تومان طرح جهش تولید در استان در حال اجرا است، اظهار کرد: در زمینه فرآوری سنگ ها نیز در استان قدم های بزرگی برداشته شده است.

شاهرخی دربخش پایانی سخنان خود، با تاکید بر اینکه برای بروز اتفاق مبارک در هر عرصه ای باید از توان، ظرفیت و امکان سرمایه اجتماعی یا همان جوانان بهره گرفت، بیان کرد: مهم ترین، اصلی ترین و بی حاشیه ترین تشکل ها، هیئت اندیشه ورز جوان است مخلصانه فعالیت می کنند.

کد خبر: ۷۹٬۲۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha