۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
«کاهش بحران» نه «کاهش خشم» در اقتصادهای نوظهور
رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی:

«کاهش بحران» نه «کاهش خشم» در اقتصادهای نوظهور

«احسان خمان» معتقد است که جداسازی نرخ های اقتصادهای نوظهور از نرخ های ایالات متحده با آخرین دوره نوسانات بازار و افزایش بازده خزانه داری آمریکا، مورد توجه قرار گرفته است.

تهمینه غمخوار؛ بازارپاندمی کرونا و به دنبال آن کاهش در سرمایه‌گذاری و تجارت جهانی، فعالیت‌های اقتصادی را در بازار جهانی را تضعیف و رشد اقتصادی را کند کرده است. از سال گذشته، با افزایش بیشتر عدم اطمینان در تجارت، هم‌زمان با اقدامات انزوایی، انقباض قابل توجهی در تجارت بین‌الملل گزارش شد به طوری که انتظارات در همه شاخص‌های اقتصادی منفی شد و بسیاری از موسسات مالی بین‌المللی مجبور شدند که گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی جهان را اصلاح کنند و ارقام را در سال ۲۰۲۰ به سمت پایین پیش‌بینی کنند.

از طرفی کارشناسان از سال گذشته پیش بینی کرده اند که در سال جاری، بازارهای نوظهور می‌توانند پتانسیل بالایی برای سودآوری داشته باشند. نرخ بهره حقیقی مثبت در این کشورها، این امکان را به سیاست‌گذاران می‌دهد تا برنامه‌های انبساطی بیشتری را اجرا کرده و نقش موتور محرک رشد اقتصاد جهانی را نیز ایفا نمایند. این موضوع در حالی مطرح است که کشورهای توسعه‌یافته همواره به فکر دنبال کردن مسیری متفاوت به همراه مدنظر قرار دادن سیاست‌های انبساطی با احتیاط بیشتر هستند.

در همین راستا، خبرنگار بازار گفتگویی با «احسان خمان»، رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG مستقر در امارات در خصوص اقتصادهای نوظهور در سال جاری و مقایسه آن با سال 2013 انجام داده که در ادامه می خوانیم.

گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی یا ام.یو.اف.جی بزرگترین بانک ژاپنی است که دفتر مرکزی آن در چیودا، توکیو، ژاپن قرار مستقر است. دارایی های این بانک، از سال ۲۰۱۶ در حدود ۲.۴۵۹ تریلیون دلار گزارش شده و از نظر کل دارایی ها پنجمین بانک بزرگ جهان و یکی از شرکت های اصلی گروه میتسوبیشی است. همچنین، این بانک بزرگترین گروه مالی ژاپن و دومین شرکت بزرگ هلدینگ بانکی جهان است که از مارس ۲۰۱۱ حدود ۱.۸ تریلیون دلار (۱۴۸ تریلیون JPY) سپرده دارد.  MUFG دومین هلدینگ بزرگ عمومی در ژاپن است که با سرمایه بازار اندازه گیری می شود.

«احسان خمان» در ابتدای این گفتگو به خبرنگار بازار گفت: گرچه ما بی ثباتی بیشتر را رد نمی کنیم، اما انتظار هم نداریم که مجددا تکرار کامل کج خلقی های بازارهای نوظهور در ۲۰۱۳ را شاهد باشیم. به هر حال، ما شاهد ظهور ریسکها و در پی آن کاهش تنش های شدید هستیم.

وی گفت: مسلماً سرعت بسیار زیاد افزایش نرخ بهره فوریه در ایالات متحده (و بازارهای توسعه یافته جهانی [DM]) شاهد تحت فشار قرار گرفتن برخی دارایی های اقتصادهای نوظهور مشابه ۲۰۱۳ بوده است.

احسان خمان اضافه کرد: بررسی ما از افزایش حاد فعلی نرخ های اصلی بهره، سیگنال هایی را نشان می دهد که سطوح دارایی های بازارهای نوظهور در واقع در مقایسه با سال ۲۰۱۳ فقط کبود شده و دچار ضرب و شتم نشده است.

رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن تصریح کرد که در مقایسه با سال ۲۰۱۳، در سراسر مجموعه دارایی اقتصادهای نوظهور در می یابیم که نرخ های بهره این بازارها به وضوح تحت تأثیر قرار می گیرد و ارزش سهام آن ها بیشترین رشد را دارد، در حالی که میزان اعتبار این نوع بازارها و بازار فاکس بین این دو قرار دارد.

 وی افزود: بر خلاف سال ۲۰۱۳، تلاقی فعلی حساسیت چرخه ای بالاتر نسبت به جهش رشد جهانی و افزایش قیمت کالاها؛ زمینه رشد انعطاف پذیر چینی؛ و توازن های بیرونی سالم این اقتصادها همگی نشان دهنده سطح قابل تحمل تر یک «تنش شدید» پیرامون این زمان است.

خمان یادآور شد: به طور خلاصه، سال ۲۰۱۳ شاهد افزایش نگرانی های فدرال رزرو در ایالات متحده بود که با افزایش تأثیر این امر در سراسر اقتصادهای نوظهور همراه بود. در سال ۲۰۲۱، ما شاهد افزایش دارایی های این نوع بازارها و اقتصادها هستیم که در آن صورت می توان این موضوع را با افزایش عملکرد اصلی تحمل کرد، زیرا اصولاً با افزایش رو به افزایش است. رتبه بندی مجدد رشد جهانی، به جای تغییر برداشت از سیاست فدرال رزرو (و بانک های مرکزی DM).

این مدیر بانک ژاپنی گفت: افزایش نگرانی های بانک مرکزی فدرال برای افزایش نگرانی ها، با تأثیرات گسترده در سراسر EM، در سال ۲۰۲۱، ما دارایی های EM را می توانیم افزایش دهیم بازده اصلی را افزایش می دهد، زیرا آنها عمدتا توسط رتبه بندی مجدد رشد جهانی به جای تغییر برداشت از سیاست فدرال رزرو و بانک های مرکزی گسترده تر بازارهای توسعه یافته جهانی، جهش می کنند.

وی اذعان نمود : از ابتدای سال، بازده اوراق قرضه در کشورهای ممتاز OECD موسوم به (G۱۰)، به ویژه در ایالات متحده افزایش یافته است.

از ابتدای سال، بازده اوراق قرضه در کشورهای ممتاز OECD موسوم به (G۱۰)، به ویژه در ایالات متحده افزایش یافته است

خمان خاطر نشان کرد که تنزل قیمت ها با یک مرحله به رهبری ایالات متحده پس از دور دوم سنای ایالت جورجیا پس از پیروزی دموکرات ها در هر دو رقابت آغاز شد و چشم انداز کنترل یکپارچه دولت و محرک های مالی اضافی را که پیش از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر گذشته ایجاد کرده بودند، بازگرداند. 

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا بانک میتسوبیشی ژاپن در ادامه گفت: از آن زمان، ما دو مرحله دیگر برای تنزل قیمت ها به خاطر فزونی عرضه بر تقاضا داریم. (i) انگیزه نزولی برای اوراق قرضه با منشا اتحادیه اروپا، جایی که بازده هنوز با قیمت گذاری دوره ای که در سایر دارایی های خطرناک دیده می شود، مقابله نکرده است. و (ii) فروش گسترده تر توسط اقتصاد G۱۰ که با بتای بالاتر به چرخه اقتصاد جهانی و کالاها منجر شود.

احسان خمان گفت: سرعت افزایش بازده کشورهای G۱۰ «مشتمل از اعضای صندوق بین‌المللی پول (بلژیک، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، هلند، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) و بانک مرکزی دو کشور آلمان و سوئد»، به ویژه در ایالات متحده، دارایی های بازارهای نوظهور را تحت فشار قرار داده و خاطرات تنش تند ۲۰۱۳ را بازگردانده است. به طور مشابه سال ۲۰۱۳، ترکیب افزایش نرخ ایالات متحده در درجه اول به جای اینکه یکنواخت باشد، واقعی بوده است.

 این مدیر بانک ژاپنی تصریح کرد: سرعت افزایش بازده کشورهای G۱۰، به ویژه در ایالات متحده، دارایی های اقتصادهای نوظهور را تحت فشار قرار داده و خاطرات عصبانیت تند ۲۰۱۳ را بازگردانده است. مشابه سال ۲۰۱۳، ترکیب افزایش نرخ ایالات متحده در درجه اول به جای اینکه یکنواخت باشد، واقعی بوده است. 

سرعت افزایش بازده کشورهای G۱۰، به ویژه در ایالات متحده، دارایی های اقتصادهای نوظهور را تحت فشار قرار داده و خاطرات عصبانیت تند ۲۰۱۳ را بازگردانده است

وی ادامه داد که در واقع، با توجه به شرایط کنونی که افزایش نرخ اصلی، جهانی تر از  اپیزودهای تاریخی قابل مقایسه و رشد بیشتر و کالای محوری تری قابل مشاهده است، منطقی است که  نسبت به «کج خلقی ۲۰۱۳» ، دارایی های اقتصادهای نوظهور خارج از نرخ های این بازارها، یعنی سهام، اعتبار و فارکس تاکنون مقاوم بوده اند. این شناوری دارایی های این بازارها از سه عامل اقتصاد کلان ناشی می شود:

۱) حساسیت دوره ای بالاتر بازارهای نوظهور(EM)  نسبت به رشد و افزایش رشد جهانی قیمت کالاها: در مقایسه با کج خلقی سال ۲۰۱۳ که دارای افزایش چشمگیری در انتظارات هزینه های زیرساختی ایالات متحده بود، افزایش فعلی قیمت کالاها رفتاری خشونت آمیز تلقی می شود که منعکس کننده رشد جهانی حمایت از تشدید بازار کالاها به ویژه برای مس که استحکام انتظارات تقاضای چین را نشان می دهد، است. بازگشت دلار آمریکا طی هفته های گذشته حرکت صعودی را تجربه کرده و باعث فروش حتی شدید بازار فارکس این نوع اقتصادها شده است.

۲) پس زمینه انعطاف پذیر چینی: حتی با درجاتی از سیاست های سختگیرانه در چین، شرایط قوی رشد اقتصادی چین یک دارایی مثبت برای دارایی های اقتصادهای نوظهور در مقایسه با وخیم تر شدن رشد بیشتر چین که منجر به اوضاع ناخوشایند سال ۲۰۱۳ شد، محسوب می شود.

۳) ترازهای بیرونی سالم تر: با کنار گذاشتن عوامل جهانی، انعطاف پذیری این اقتصادها در مقطع فعلی تا حدی با این واقعیت توجیه می شود که  نسبت به دوره پس از بحران مالی جهانی، تعادل های خارجی EM ها نسبت به سایر زمان های دیگر پس از بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ به طور قابل توجهی سالم تر است (حتی در میان بسیاری از کشورهای با بازده بالا که به طور سنتی کسری حساب جاری را اجرا می کنند) و بنابراین، این بازارها کمتر به تأمین مالی خارجی متکی بوده است.

احسان خمان تصریح کرد: به طور جداگانه، اما در راههایی مرتبط، جهت گیری حاکمیت خارجی EM در زمینه افزایش شدید اخیر بازدهی ایالات متحده امری حیاتی است که باید به خاطر سپرد. همچنین، اسپردهای (تفاوت بین دو قیمت، دو نرخ یا دو بازده) تنگ تر در دوره هایی با بازده بالاتر و گسترده تر و همچنین، در دوره هایی با بازده کمتر، به ویژه نوسانات حاد برای بازده در دو انتهای طیف نمودار می شوند.

وی خاطر نشان کرد که جهش «تند و تیز» در سال ۲۰۱۳ در عملکرد ایالات متحده با گسترش گسترده ای همراه بود که این موضوع رابطه ریسک و حرکات شدید بازده و سودمندی در ایالات متحده را برجسته می کند و انتظارات رشد را به خطر می اندازد.

جهش «تند و تیز» در سال ۲۰۱۳ در عملکرد ایالات متحده با گسترش گسترده ای همراه بود که این موضوع رابطه ریسک و حرکات شدید بازده و سودمندی در ایالات متحده را برجسته می کند و انتظارات رشد را به خطر می اندازد 

این مدیر بانک ژاپنی اظهار کرد که بازده واقعی در انتهای منحنی خزانه داری آمریکا و نوسانات از نظر وجود تعادل بین اسپرد حاکمیت الکترونیکی بالقوه شدیدتر و افزایش بازده خزانه داری آمریکا، به گونه ای محوری است. ما اعتقاد داریم که بازارها اکنون با بازده بالاتر در ایالات متحده، از جمله بازدهی اخیر انتقادآمیز آنها عطرآگین شده اند و  این بار بانک فدرال از تجربه مخفیانه ۲۰۱۳ مطلع خواهد شد.

خمان افزود: با نگاه به جلو، همه نگاهها به سمت تغییر اظهارات بانک مرکزی بازارهای توسعه یافته جهانی پیرامون افزایش شدید اخیر بازده کشورهای G۱۰ است، به ویژه پس از گفته های رئیس بانک فدرال پاول که در دوم مارس اعلام کرد که افزایش بازده اوراق قرضه نشانه بازگشت به حالت عادی است.

وی گفت: از نظر ما همچنان انتظار می رود که بازدهی ایالات متحده محدود شود که البته موجب پایان یافتن برخی تنش ها نمی شود اما دارایی های اقتصادهای نوظهور در مقایسه با ۲۰۱۳ انعطاف پذیر خواهند شد.

کد خبر: ۷۹٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha