۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
حداقل دستمزد به ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان رسید
نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفتگوی اختصاصی با «بازار»:

حداقل دستمزد به ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان رسید

توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار از برگزاری سومین جلسه این شورا عصر شنبه ( ۲۳ اسفند ماه) خبرداد و گفت: در این جلسه نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت حداقل دستمزد کارگران را ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان تعیین کردند.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: «فرامرز توفیقی » در گفتگو با خبرنگار «بازار» در خصوص برگزاری سومین جلسه شورای عالی کار در ساعات پایانی روز شنبه برای تعیین میزان دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ افزود: فضای مثبت جلسه در اجماع روی این مبلغ بسیار تاثیرگذار بود.

به گفته وی، سومین جلسه شورای عالی کار بیش از پنج ساعت طول کشید و پیشنهادات نمایندگان دولت، کارفرما و کارگران در نهایت به این رقم ختم شد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه فضای حاکم بر جلسه را چطور ارزیابی می کنید، گفت: با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی فضای جلسه بسیار مثبت بود و پس از بررسی های کارشناسی در نهایت شورا با دستمزد حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای یک خانوار ۳.۳ نفری موافقت کرد.

بررسی خبرنگار بازار حاکی است که دستمزد کارگران برای سال آینده ۳۹ درصد افزایش یافت و متعاقب آن میزان دستمزد روزانه: ۸۸۵.۱۶۵ ریال ، دستمزد ماهیانه: ۲۶.۵۵۴.۹۲۵ ریال ، پایه سنوات: ۱.۴۰۰.۰۰ ریال، بن: ۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال ، مسکن: ۴.۵۰۰.۰۰۰ ریال و سایر سطوح ۲.۴۸۳.۵۵۵ ریال خواهد بود.

حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ٣٩ درصدی به ۴ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ٣/٣ نفری رسید و موضوع مهم تعیین حداقل دستمزد در شورای عالی کار در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.

تعیین دستمزد کارگران یکی از مهم ترین مباحث مهم روزهای پایانی سال و به خصوص اسفند ماه هر سال است که شورای عالی کار در تعیین میزان افزایش دستمزد کارگران نقش مهمی را بر عهده دارد.

اهمیت این مساله مهم به این علت است که معیشت و گذران زندگی کارگران و خانواده های آنها به مدت یک سال به این مساله وابستگی زیادی دارد و در تعیین میزان افزایش آن نرخ تورم و افزایش قیمت ها و هزینه های زندگی نیز بسیار تاثیرگذار است.

در مجموع معیشت و زندگی بیش از ۵۰ میلیون ایرانی (کارکنان دولت و کارگران) و خانواده آنان با میزان حقوق و دستمزد سالانه آنها گره خورده است، لذا در تعیین میزان افزایش دستمزدها در روزهای پایانی سال حساسیت های زیادی وجود دارد و بسیاری از اقشار جامعه پیگیر  این دو مساله مهم هستند که در سال آینده حقوق کارکنان دولت و دستمزد کارگران کشور که به حداقل بگیران مشهور هستند، چقدر افزایش می یابد؟

در بیشترکشورهای توسعه‌ یافته، دولت هیچ مداخله‌ای در خصوص تعیین دستمزد کارگران ندارد و به نمایندگان کارفرمایان و کارگران اجازه داده می‌شود با یکدیگر مذاکره کنند و به ‌صورت دوجانبه در این زمینه به توافق نهایی برسند.

در ایران طبق ماده (۴۱) قانون کار، شورای عالی کار همه‌ ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید:

۱. حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.

۲. حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید.

پیش از تعیین دستمزد سالانه کارگران، کمیته دستمزد با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و نمایندگان دولت در تعیین سبد معیشت کارگران نقش مهمی ایفا می کند که امسال دو هفته پیش کمیته دستمزد سبد معیشت کارگران را برای سال آینده شش میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین کرد و آن را به شورای عالی کار ارجاع داد.

سال گذشته سبد معیشت کارگران ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود، لذا با توجه به تعیین میزان سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۰ این رقم نسبت به سال گذشته یک میلیون و ۹۴۵ هزار تومان افزایش یافته است تا شورای عالی کار تا پایان اسفند ماه سال جاری بر اساس آن بتواند حداقل دستمزد کارگران را در سال ۱۴۰۰ تعیین کند.

با این حال طبق ماده ۴۱ قانون کار شورای عالی کار تاکنون در سال جاری دو بار تشکیل جلسه داده و قرار است سومین جلسه آن در۲۳ اسفند ماه سال جاری با حضور تمام اعضای این شورا در وزارت تعاون برگزار شود.

طبق ماده ۴۱ قانون کار حقوق، دستمزد، مزایا و عیدی کارگران باید بر اساس نرخ تورم واقعی در کشور محاسبه شود و طبق این ماده قانونی همه کارفرمایان موظفند در ازای انجام کار در ساعات تعیین ‌شده به هیچ کارگری کمتر از حداقل دستمزد پرداخت نکنند.

کد خبر: ۷۹٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha