۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
برف در خراسان رضوی کولاک کرد؛ تردد فقط با زنجیر چرخ
گزارش بازار از وضعیت راه‌های مواصلاتی؛

برف در خراسان رضوی کولاک کرد؛ تردد فقط با زنجیر چرخ

مشهد- بارش برف در آخرین هفته سال شهرهای خراسان رضوی را سفیدپوش کرد و موجب انسداد راه‌های اصلی و روستایی شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بارش سنگین برف در استان خراسان رضوی که از شامگاه جمعه تا صبح شنبه با شدت ادامه داشت موجب اخلال تردد در محورهای مواصلاتی این استان شد.

بر اثر کولاک و بارش برف شدید ۶ مسیر اصلی این استان شامل محورهای مسیرهای جاده‌ای قوچان - درگز و درگز - کلات در شمال و شمال شرق خراسان رضوی، قوچان - سرولایت، سرولایت - خوشاب، جوین - جغتای و فیرزوه - خوشاب در غرب این استان بسته شده‌اند. 

بارش برف در جاده‌های خراسان ادامه دارد
در همین حال رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی اعلام کرد براثر کولاک و بارش برف شدید صبح امروز ۲۳ اسفند شش مسیر جاده‌ای در این استان مسدود شد.

سرهنگ حسین میش مست در این رابطه به خبرنگار بازار گفت: مسیر سبزوار - سمنان نیز که از دیشب تا صبح امروز به دلیل کولاک مسدود شده بود صبح امروز بازگشایی شد.

رئیس پلیس‌راه خراسان ‌رضوی گفت: هم‌اینک در مسیرهای جاده‌ای چناران، قوچان، درگز، کلات، سرولایت، خوشاب، جوین و آزادراه شهید شوشتری به سمت تربت‌حیدریه بارش برف وجود و در سایر جاده‌های خراسان رضوی نیز بارش باران ادامه دارد. 

برف در خراسان رضوی کولاک کرد؛ تردد فقط با زنجیر چرخ

 رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی ادامه داد: خوشبختانه تصادفی که منجر به جرح یا فوت باشد در محورهای مواصلاتی نداشتیم اما وضعیت ناپایدار در محورهای استان ادامه داشته  و لغزندگی و یخ‌زدگی تا فردا ادامه خواهد داشت لذا رانندگان نیاز است تا سرعت مطمئنه را رعایت و حتی‌الامکان از سفر پرهیز کنند.

انسداد راه‌های روستایی
بر اساس اعلام فرمانداران، در حل حاضر جاده‌های ارتباط زمینی ۴۱ روستا در حوزه شهرستان‌های مرزی کلات و درگز واقع در شمال و شمال شرق خراسان رضوی به خاطر کولاک و بارش شدید برف بسته است.

اگرچه بنا بر اعلام فرماندار کلات دو جاده اصلی مشهد - کلات و کلات - درگز با تلاش راهداران محلی بازگشایی‌شده است اما بااین‌وجود هنوز مسیر ارتباط زمینی ۱۸ راه روستا در سطح شهرستان کلات بسته مانده است. 

مهدی ناصری در این رابطه اعلام کرد: به دلیل بارش سنگین برف جاده روستاهای باغگاه، بام، چنار، سیرزار، مومن‌آباد، نیشابورک، باغکند، آبکمه و بابافرجی واقع در بخش زاوین و روستاهای ژرف، آقداش، نفطه، خلج، چهارراه خاکستر، لایین کهنه، بابارمضان و سینی‌کهنه در بخش مرکزی این شهرستان مسدود هستند.

 عملیات برف‌روبی در مسیرها توسط راهداران ادامه دارد از همین رو مسیرهای جاده‌ای اصلی قوچان - درگز و درگز - کلات که صبح امروز بسته بود با تلاش راهداران بازگشایی شد. این در حالی است که هنوز راه ارتباط زمینی ۲۳ روستا در دهستان میانکوه بخش چاپشلوی شهرستان درگز به خاطر انسداد «گردنه الله‌اکبر» بسته است. 

امدادرسانی به حادثه دیدگان
بارش برف سنگین از شامگاه جمعه تا صبح شنبه هم‌چنین موجب گرفتار شدن بسیاری از مسافران در برف و کولاک شد.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی در همین راستا به بازار گفت: با حضور تیم‌های امداد نجات در محورهای برف‌گیر امداد گران و نجات گران این سازمان موفق شدند ۱۷خانوار و ۴۶ نفر حادثه‌دیده را نجات داده و به اماکن امن منتقل کنند.

برف در خراسان رضوی کولاک کرد؛ تردد فقط با زنجیر چرخ

مجتبی محمودی اظهار کرد: ۱۵کیلومتری شهرستان جغتای در محدوده پل شهرستانکی، ۱۰۰کیلومتری سبزوار و در محدوده داورزن محدوده عشایر، محدوده روستای نظربیگ محور چناران به قوچان، محور مشهد تربت‌حیدریه محدوده گرماب و محور مشهد به کلات محور گوجگی ازجمله عملیاتی است که توسط نیروهای عملیاتی هلال‌احمر امدادرسانی صورت گرفت.

وی تأکید کرد: در این راستا ضروری است با توجه به وضعیت جوی حاکم بر استان و مه‌گرفتگی و بارندگی از مسافرت‌های غیرضروری پرهیزکرده  و افرادی که الزام سفر دارند حتماً از به همراه داشتن زنجیر چرخ، صحت سیستم روشنایی و گرمایشی خودرو و همراه داشتن کیف اضطراری شامل مواد مغذی که در صورت درراه ماندن، اطمینان حاصل کنند.

بارش‌ها ادامه دارد
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بیشینه میزان بارش تا عصر امروز شنبه به‌ویژه در شمال غرب و مناطقی از مرکز استان رخ خواهد داد، برای مناطق مستعد رعدوبرق با احتمال تگرگ نیز پیش‌‎بینی می‎‌شود.

بر همین اساس طی این مدت وزش باد شدید تا خیلی شدید نیز رخ‌داده که آسیب به سازه‌‎های موقت و در مناطق کوهستانی کولاک برف را به همراه دارد.

طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی از فردا یکشنبه، با خروج سامانه ناپایدار، کاهش ابرناکی  و کاهش دما را خواهیم داشت اما طی ۲۴ ساعت آینده با تقویت جریانات سرد شمالی در سطح خراسان رضوی تداوم کاهش دما و باران و برف را خواهیم داشت.

بر اساس این گزارش در نواحی سردسیر بارش برف و گاها وزش باد شدید و درنواحی مرتفع کولاک برف  پیش بینی می‌شود.

کد خبر: ۷۹٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha