۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
بررسی بازار فولاد در آخرین هفته سال

بررسی بازار فولاد در آخرین هفته سال

در معاملات بورس کالا که از رکن های اصلی بازار است همچنان خبری از مشتری زیاد و رقابت‌های هیجانی نیست و اغلب عرضه‌ها با استقبال کمی مواجه می شوند؛ به نحوی که این هفته که فولادمبارکه ورق گرمی به بورس نیاورد، بقیه ورق‌های گرم اغلب روی دست فروشنده‌ها ماند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار ارز درهفته‌ ی گذشته با تاثیر از خبرهای برجامی دچار نوسانات در کانال ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۵ هزار تومان بود و نرخ دلار نقدی در بازار آزاد با افت ۳۵۰ تومانی به ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان رسید؛ به گونه ای که با شروع هفته خبرها حاکی از احتمال بازگشت آمریکا به برجام داشت و خبرگزاری‌های خارجی با استناد به گفته های دیپلمات‌ها فضای خوبی را برای روابط دو کشور پیش بینی می کردند، اما در اواسط هفته با منتفی شدن پیشنهاد گام به گام دوباره پیش‌بینی‌ها تغییر کرد و سیر دلار صعودی شد. بنابراین دور از انتظار نیست که در هفته پایانی قرن ۱۳۰۰ شمسی، تحولات اساسی در این حوزه ایجاد نشود و نرخ دلار در سال ۹۹ احتمالا در همین دامنه نوسان بماند.

در هفته  گذشته  در بازار مقاطع طویل فولادی همانند بازار دلار شاهد نوسانات محدودی بودیم؛ متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد در سه روز اول هفته دچار افت شد و در روز سه‌شنبه با تحریک نوردکاران روندی افزایشی در پیش گرفت و روز چهارشنبه هم این نرخ تقریبا ثابت بود تا در نهایت با افزایش اندک ۱۱ تومانی نسبت به هفته گذشته، رقم ۱۲ هزار و ۷۵۱ تومان را در پایان هفته ثبت کند. میانگین قیمت هر کیلو تیرآهن ۱۴ در بازار آزاد نیز در این هفته نوساناتی مشابه میلگرد داشت و در نهایت با کاهش ۵۷ تومانی نسبت به هفته قبل روی رقم ۱۳ هزار و ۲۶۰ تومان ایستاد. در حالی که نرخ تیرآهن‌های ذوبی در بنگاه‌های تهران در طول هفته کاهشی ملایم را تجربه کرد، اما بازار قراضه و شمش القایی صرف نظر از برخی نوسانات جزئی در مجموع ثابت بود.

در هفته گذشته در بازار ورق نیز با شروع هفته شاهد کاهش و در روزهای بعدی شاهد ثباتی نسبی بودیم؛ به طوری که قیمت ورق سیاه ۲ رول عرض ۱٫۲۵ فولاد مبارکه در بازار آزاد در طول هفته در مجموع ۳۰۰ تومان افت کرد و به ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید؛ متوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت ۲ در بازار آزاد البته شاهد تداوم کاهش ملایم در بیشتر روزهای هفته و افت ۵۲۳ تومانی نسبت به هفته قبل و رسیدن به قیمت ۲۱ هزار و ۱۲۰ تومان در پایان هفته بود بود.

در معاملات بورس کالا که از رکن های اصلی بازار است نیز همچنان خبری از مشتری زیاد و رقابت‌های هیجانی نیست و اغلب عرضه‌ها با استقبال کمی مواجه می شوند؛ به نحوی که این هفته که مبارکه ورق گرمی به بورس نیاورد، بقیه ورق‌های گرم اغلب روی دست فروشنده‌ها ماند و درمعاملات شمش بلوم نیز ۵۹٫۳ درصد از حجم عرضه با رقابت نیم درصدی و با قیمت کشف‌شده ۱۱ هزار و ۵۸۱ تومان با احتساب مالیات معامله شد. در روز عرضه مقاطع هم که استقبال حتی از عرضه‌های شمش سرد تر بود، تنها ۲۵٫۴ درصد از حجم عرضه سبدهای مخلوط میلگرد آجدار با طول عادی با قیمت کشف‌شده ۱۲ هزار و ۳۳۴ تومان با احتساب مالیات معامله شد.

البته دراین بین باید توجه داشت که فعلا ارتباط قیمت‌های جهانی با نرخ‌های پایه محصولات فولادی در بورس قطع شده است، چون اساسا بورس کالا بر اساس شیوه‌نامه عمل نمی‌کند و ظاهرا میانگین قیمت‌های کشف ‌شده معاملات هفته قبل، اصلی‌ترین فاکتور درتعیین قیمت پایه محصولات فولادی است و این روند موجب فاصله ۳۵ درصدی بین قیمت شمش cis با نرخ‌های کشف‌شده شمش در بورس کالا شده است؛ روندی که اگرچه خوشایند نوردکاران و مقاطع ‌فروشان است، اما در آینده ممکن است بر اثر قیمت‌های جهانی، شوک بزرگی به بازار داخلی بدهد. در پایان نیز باید گفت احتمالا بازار فولاد آخرین هفته قرن را مانند بازار ارز با ثبات نسبی به پایان ببرد، چون برخلاف سال‌های پیش، خبری از تقاضای مصرفی قابل توجه در آخر سال نیست.

کد خبر: ۷۸٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha