۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
جای خالی «صنایع تبدیلی» در کشاورزی ایلام/ ظرفیت‌هایی که هنوز شکوفا نشده است
بازار گزارش می‌دهد؛

جای خالی «صنایع تبدیلی» در کشاورزی ایلام/ ظرفیت‌هایی که هنوز شکوفا نشده است

ایلام- ظرفیت‌های متعددی در بخش کشاورزی استان ایلام وجود دارد که بیشتر آنها به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی در این بخش هنوز شکوفا نشده است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام یکی از مهمترین مناطق کشور در بحث تولید محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی مثل گندم، کلزا، گوشت مرغ، گوشت قرمز، شیر، دانه‌های روغنی، خیار، گل نرگس و…است که ظرفیت‌های بی نظیری را برای توسعه استان فراهم کرده است.

طبق آمار سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و فرآورده‌های دامی به ارزش بیش از چهار هزار میلیارد تومان در استان ایلام تولید می‌شود، این میزان تولید باعث امرار معاش بیش از ۶۰ هزار خانوار در استان شده است.

با وجود این حجم ظرفیت تولید در بخش کشاورزی، اما نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی بزرگترین معضل و پاشنه آشیل بخش کشاورزی محسوب می‌شود و متاسفانه اکثر تولیدات استان بدون هیچ گونه زنجیره‌ای به فروش می‌رسد.

ظرفیت‌های عسل در استان ایلام
یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان ایلام تولید عسل باکیفیت است که این استان به واسطه داشتن ۵۵۰ گونه گیاهی شهدزا یکی از مهمترین مناطق از نظر آب و هوایی و پوشش گیاهی برای پرورش زنبورعسل است.

در حال حاضر سالانه بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن عسل مرغوب در استان ایلام تولید می‌شود که عمده این تولیدات بدون بسته بندی به سایر مناطق به وسیله دلالان خریداری و به فروش می‌رسد.

جای خالی «صنایع تبدیلی» در کشاورزی ایلام/ ظرفیت‌هایی که هنوز شکوفا نشده است

متاسفانه در حال حاضر در زمینه تولید عسل اقدام قابل توجهی در زمینه بسته بندی و برندسازی و ایجاد صنایع تبدیلی در استان صورت نگرفته است.

ظرفیت دانه‌های روغنی
یکی از دیگر از ظرفیت‌های مهم حوزه کشاورزی استان ایلام دانه‌های روغنی مثل کلزا و کنجد در استان ایلام است، در حالی کلزا و کنجد به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و ظرفیت‌های تولیدات این بخش مستعد کارخانه روغن کشی است، متاسفانه هم اکنون استان از وجود کارخانه روغن کشی بی بهره است.

در حال حاضر ۱۳ هزار هکتار از اراضی استان به کشت کلزا اختصاص یافته و سالانه ۲۶ هزار تن کلزا در این استان برداشت و برای مصارف دیگر کارخانه‌های روغن کشی از استان خارج می‌شود.

تولید سالانه ۵۲ میلیون شاخه گل نرگس در ایلام
یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم بخش کشاورزی استان ایلام تولید گل نرگس است، طبق آمارها سالانه ۵۲ میلیون گل شاخه در استان ایلام تولید می‌شود که شهرستان دره شهر دارای بیشترین سطح اراضی کشت گل نرگس در استان است و قطب تولید این گل در استان است.

در حالی که ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی در استان ایلام برای تبدیل گل نرگس به اسانس وجود دارد، متاسفانه در این زمینه نیز کار خاصی صورت نگرفته است و اکثر تولیدات استان توسط دلالان خریداری می‌شود

در حال حاضر ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به کشت گل نرگس اختصاص یافته و که متوسط درآمد هر هکتار گل نرگس بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.

در حالی که ظرفیت ایجاد صنایع تبدیلی در استان ایلام برای تبدیل گل نرگس به اسانس وجود دارد، متاسفانه در این زمینه نیز کار خاصی صورت نگرفته است و اکثر تولیدات استان توسط دلالان خریداری می‌شود.

روغن حیوانی
روغن حیوانی یکی از مهمترین و ارزشمندترین محصولات تولیدی عشایر استان ایلام است که این محصول نیز بدون نام و نشان در استان به فروش می‌رسد، سالانه ۴۵۶ تن روغن حیوانی به ارزش ۹۰ میلیارد تومان در استان ایلام تولید می‌شود که سود اصلی این تولید به جیب دلالان می‌رود.

جای خالی «صنایع تبدیلی» در کشاورزی ایلام/ ظرفیت‌هایی که هنوز شکوفا نشده است

روغن حیوانی تولید شده توسط عشایر استان ایلام از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به عنوان یکی از سوغات مهم استان نیز شناخته می‌شود.

ظرفیت‌های بالای کشاورزی در ایلام در نبود صنایع تبدیلی
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان ایلام ظرفیت‌های بالایی در بخش کشاورزی دارد که نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی، بسته بندی و برندسازی است.

وی افزود: به دلیل وجود ظرفیت‌های تولید کلزا، احداث یک کارخانه روغن‌کشی در استان یکی از صنایع تبدیلی مورد نیاز برای مردم استان است

محمد علی اقدسی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه صنایع تبدیلی در استان صورت گرفته است، افزود: تاکنون در استان ایلام ۱۵۱ فقره پروانه بهره برداری با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن که ۶۰ درصد محصولات تولیدی بخش کشاورزی را فرآوری می‌کند، صادر شده است.

وی افزود: به دلیل وجود ظرفیت‌های تولید کلزا، احداث یک کارخانه روغن‌کشی در استان یکی از صنایع تبدیلی مورد نیاز برای مردم استان است.

وی گفت: در استان ایلام امکان تولید محصول چغندرقند وجود دارد اما متاسفانه به دلیل نبود کارخانه قند در استان، با وجود این پتانسیل‌ها کشت این محصول با کندی در حال انجام است.

جای خالی «صنایع تبدیلی» در کشاورزی ایلام/ ظرفیت‌هایی که هنوز شکوفا نشده است

اقدسی با اشاره به اینکه سالان ۵۳ هزار تن گوشت مرغ و ۲۷ هزار تن گوشت قرمز در استان ایلام تولید می‌شود، افزود: این تولیدات زمینه را برای واحدهای بسته بندی و تبدیلی در زمینه گوشت در استان فراهم کرده است.

کشاورزی ایلام همچنان سنتی است
یک کارشناس حوزه کشاورزی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به ظرفیت های تولیدی در بخش کشاورزی استان ایلام، بیان کرد: متاسفانه از این ظرفیت ها برای توسعه و محرومیت زدایی استان استفاده ای نشده است.

محمد عباسی افزود: کشاورزی و به خصوص بخش دامداری استان با وجود ظرفیت های بسیار بالا همچنان سنتی است، محور اصلی گردش چرخ تولید در این بخش همچنان مردم هستند و خبری از سرمایه گذاری و حمایت دولت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: کشاورزی استان ایلام باید از حالت سنتی به سمت صنعتی شدن به خصوص در بخش دامداری حرکت کند تا محصولات و تولیدات این استان بیشتر در کشور شناخته شوند.

وی گفت: عمده سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش دامداری استان سرمایه گذاری خرد است و نیاز است سرمایه گذاری کلان برای طرح های بزرگ در استان شکل بگیرد.

عباسی بیان کرد: البته سرمایه گذاری کلان نیازمند ارائه مشوق های لازم به سرمایه گذار و شرکت های سرمایه گذاری است، مانند زمین رایگان، آب و برق، گازرسانی و...که متاسفانه استان در این حوزه با چالش های زیادی مواجه است.

وی گفت: با وجود ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن شیر در استان ایلام، هنوز کارخانه شیر در استان ایلام فعال نیست و تنها کارخانه شیر استان نیز تعطیل شده است.

ظرفیت‌های بزرگ استان ایلام در حوزه دامداری، باغداری، دامپروری، شیلات و آبزیان، عسل، اراضی مستعد کشاورزی، گیاهان دارویی و خوراکی، زراعت چوب، گل نرگس و گل محمدی و…باعث شده این استان مستعد انواع صنایع تبدیلی، بسته بندی و برندسازی باشند.

متاسفانه نبود سرمایه گذار برای ایجاد طرح‌های تبدیلی در منطقه باعث شده اکثر تولیدات استان با قیمت‌های بسیار پایین به فروش برسد، ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی علاوه بر رونق تولید باعث اشتغال هزاران جوان بیکار در استان می‌شود.

کد خبر: ۷۸٬۸۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha