۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
کاندیدهای دموکرات مذاکره با ایران را در دستور کار خود دارند
اکونومیست

کاندیدهای دموکرات مذاکره با ایران را در دستور کار خود دارند

رقابتهای درون حزبی در روز سه شنبه در امریکا انجام شد و به نظر می رسد تا کنون جو بایدن پیروز اصلی حزب دموکرات باشد. رسانه ها از بادین به عنوان قوی ترین و بهترین کاندید حزب دموکرات نام می برند و بر این باورند که ترامپ از حضور او در انتخابات چندان راضی نیست زیرا حس می کند قدرت مقابله با او در رقابتها را ندارد،

بازار-مونا مشهدی رجبی: رقابتهای انتخاباتی در امریکا به اوج خود رسیده است و در روز سه شنبه بزرگ در امریکا کاندیدهای اصلی در حال شکل گیری هستند. رسانه های امریکایی از شکست مایکل بلومبرگ سرمایه دار بزرگ امریکایی و کاندید حزب جمهوری خواه صحبت می کنند و پیروزی نسبی جو بایدن را به عنوان دردسر تازه ترامپ معرفی می کنند.

در هفته های گذشته تمامی رسانه ها از احتمال پیروزی برنی سندرز در انتخابات اولیه  حزب دموکرات صحبت می کردند و او را کاندید اصلی این حزب می دانستند ولی بررسی ها نشان داده است که در روز سه شنبه بزرگ ورق تا حد زیادی برگشته است. در این روز بخش اعظم آرای مردم در حمایت از جو بایدن معاون سابق دونالد ترامپ بود. سی ان ان در این مورد نوشت:« به نظر می رسد تا کنون بایدن پیروز ماجرا است و می تواند به عنوان کاندید اصلی حزب دموکرات وارد رقابتهای انتخاباتی شود. او درهفت ایالت کلیدی در امریکا پیروز قاطع شده بود در حالیکه رقیب اصلی او یعنی برنی سندرز تنها در سه ایالت توانست بر او برتری داشته باشد.»

سی ان ان در گزارش خود به این نکته تاکید کرد که فضای اصلی در انتخابات روزهای اخیر مخالفت با سیاستهای ترامپ بود. تمامی کاندیدها صحبت از تغییرات بزرگ در سیاستهای بحث برانگیز دونالد  ترامپ در دوره ریاست جمهوری اش می کردند و  از تغییراتی که خود می توانند در آن عرصه ایجاد کنند، می گفتند. البته این انتخابات درون حزبی است و کاندیدها در تلاش هستند تا بیشترین رای را در میان طرفداران حزب خود بدست آورند. وقتی یک کاندید به عنوان کاندید نهایی دموکرات وارد انتخابات نهایی امریکا شود، ممکن است سیاستهایش را به گونه ای تغییر دهد که طرفدارانی از حزب مقابل هم داشته باشد و آرای نهایی  بیشتری در کشور بدست آورد.

جو بایدن ، پیروز اولیه میدان

در شرایط فعلی رسانه های دنیا در مورد شانس کاندیدها و سیاستهای آنها صحبت می کنند. ام اس ان در گزارش خود در مورد اینکه جو بایدن بهترین گزینه برای دموکراتها در انتخابات خواهد بود نوشت. این رسانه به نقل از نیکول والاس کارشناس ارشد علوم سیاسی در امریکا نوشت: «بایدن مدتی در کاخ سفید و در کنار ترامپ بوده است. او بهترین گزینه برای مقابله با او است  و به نظر می رسد ترامپ هم علاقه ای برای رقابت با او ندارد زیرا از این رقابت هراس دارد.»

گاردین هم جو بایدن را یک کاندید مناسب برای حزب دموکرات دانست و نوشت: «دموکراتها نمی توانند کاندیدی بهتر از بایدن داشته باشند زیرا او هم سابقه طولانی در سیاست دارد و هم فردی است که می تواند در مقابل ترامپ بایستد و آرای زیادی را کسب کند.  این نشریه شانس پیروزی بایدن را بیش از ترامپ دانست و نوشت: وضعیت اقتصادی این روزهای امریکا چندان مطلوب نیست. افت شاخص های مالی و افت نرخ رشد اقتصادی در امریکا نشان می دهد که اقتصاد در حال ورود به رکود است و این رکود پیامد سیاستهایی است که ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود در پیش گرفته بود. البته رییس جمهور بعدی هم باید این میراث مخرب را به همراه داشته باشد و شاید چندین سال را تنها صرف اصلاح مشکلاتی کند که دونالد ترامپ برای اقتصاد امریکا و دنیا ایجاد کرد.شاید روزهای زیادی صرف مذاکراتی شود که زمینه ساز اصلاح روابط امریکا با شرکای اروپایی اش است. روابطی که دونالد ترامپ به دلیل سیاستهای غیر علمی و حتی غیر منطقی خود باعث تضعیف آنها شد.»

سیاست دموکراتها در قبال ایران

 نشریه اکونومیست در گزارش اخیر خود به دیدگاه های کاندیدهای اصلی حزب دموکرات در قبال ایران پرداخت و نوشت: «دموکراتها از سیاستهای ترامپ در مقابل ایران انتقاد زیادی دارند. آنها در مورد عدم استفاده از سیاست فشار حداکثری در مقابل ایران صحبت می کنند و در نظر دارند تا از تحریم های ایران کوتاه بیایند. البته برنی سندرز در روزهای گذشته از احتمال بازگشتش به توافق هسته ای با ایران صحبت کرده بود زیرا به زعم او این توافق بهترین توافق ممکن در زمینه هسته ای بود و امکان ادامه مذاکرات با ایران در مورد مسایل مختلف را فراهم می کرد. اما جو بایدن در مورد بازگشتش به این توافق صحبتی  نکرده است و تنها به عقب نشینی از سیاست فشار حداکثری اقتصادی و فراهم شدن زمینه برای مذاکرات بین ایران و کشورهای ۵+۱ صحبت کرده است. از طرف دیگر او در مورد ترور سردار سلیمانی به دستور دونالد ترامپ که باعث بالاگرفتن تنش بین دو کشور و در منطقه خاورمیانه شد هم صحبت کرد. او در مصاحبه ای به شبکه ان بی سی گفت: اگر من در موقعیت تصمیم گیری بودم، هیچ گاه دستور حمله به یک مقام ارشد سیاسی را نمی دادم و تلاش می کردم تا از طریق گفت وگو  مسایل را حل کنم. او سیاست کاهش تحریم ها علیه ایران را  به عنوان پیش زمینه لازم برای مذاکره با ایران در دستور کار قرار داده است.»

 سی ان بی سی بر این باور است که کاندیدهای دموکرات با سیاستهای غیر علمی و غیر سیاسی دونالد ترامپ مخالف هستند و اگر این کاندیدها در راس سیاسی امریکا قرار بگیرند ، فضای سیاسی دنیا بهبود پیدا می کند و وجهه امریکا در جهان نیز ارتقا خواهد یافت.

 حال باید صبر کرد و نتیجه رقابتهای انتخاباتی کاندیدهای اصلی دو حزب و در نهایت انتخابات امریکا را دید.

کد خبر: ۷٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha