۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
 ۸۵ درصد از درآمد خانوارها به مسکن تخصیص پیدا می‌کند
کارشناس اقتصاد مسکن:

۸۵ درصد از درآمد خانوارها به مسکن تخصیص پیدا می‌کند

گودرزی، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه ۸۵ درصد از درآمد خانوارها مخصوصا خانواده‌های طبقه کارگر به مسکن تخصیص داده می‌شود، بیان کرد: این آمار یک فاجعه است، زیرا هم فشار زیاد به خانواده‌ها وارد می‌شود و هم ایجاد نارضایتی اجتماعی می‌کند.

به گزارش بازار، مجید گودرزی کارشناس اقتصاد مسکن در خصوص سامانه املاک و اسکان؛ با تصریح بر اینکه مسکن به وضعیت بحرانی رسیده است، گفت: تمام مردم ایران در وسط این بحران حضور دارند و اگر این موضوع مهم را بپذیریم نهادهای حاکمیتی مسئول وارد میدان خواهند شد و با همکاری یکدیگر سعی در رفع این بحران خواهند کرد، اما متاسفانه در حال حاضر این مسئله مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد از درآمد خانوارها مخصوصا خانواده‌های طبقه کارگر به مسکن تخصیص داده می‌شود، بیان کرد: این آمار یک فاجعه است، زیرا هم فشار زیاد به خانواده ‌ها وارد می‌شود و هم ایجاد نارضایتی اجتماعی می‌کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اذعان به اینکه بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای مسئول با یکدیگر برای رفع بحران مسکن همکاری نمی‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه این سازمان‌ها اهمیت سامانه املاک و اسکان مسکن را درک نکرده‌اند. امیدوار هستیم این نهادها این موضوع مهم را درک کنند که کالایی مانند مسکن کم کشش و در عین حال ضروری است.

وی از نبود آمارهای دقیق در حوزه مسکن انتقاد کرد و افزود: با وجود آنکه حوزه مسکن تمام مردم ایران را در بر می‌گیرد اما شاهد یک نوع رهاشدگی از سوی مسئولین هستیم.

گودرزی با بیان اینکه نخستین مشکل همکاری نکردن بخش قانون است، گفت: با وجود گذشت بیش از ۱۱۰ سال از قانون گذاری و مجلس و نهادهای قانونگذار، هنوز هم به طور کامل و جامع قوانین لازم را در حوزه مسکن مصوب نکرده‌ایم. اگر یک بسته چیپس ۱۰۰ تومان گران ‌تر فروخته شود، می‌توانیم به راحتی شکایت کنیم اما اگر یک صاحب خانه هزار درصد گرانتر خانه خود را بفروشد یا اجاره دهد نمی‌توانیم به نهادی برای شکایت مراجعه کنیم و این نشانه‌ای از بی قانونی و رها شدگی در بخش مسکن است.

این کارشناس اقتصاد مسکن ساختاردهی و جمع آوری اطلاعات را گام بعدی برای رفع مشکلات و بحران مسکن دانست و عنوان کرد: مهمترین اقدام در این زمینه راه‌اندازی سامانه‌های مخصوص از جمله سامانه املاک و اسکان مسکن است.

وی با تصریح بر اینکه ساختار مسکن دارای یک تشکیلات بسیار بدی است، بیان کرد: اقداماتی که تاکنون هم در بخش اجرایی و هم بخش قانون‌گذاری انجام شده است کم اثر و یا حتی بی اثر بوده است. از نمایندگان مجلس عاجزانه درخواست کرده‌ام توسط قانون بهای تمام شده مسکن را تصویب کنند تا یک بار برای همیشه نسل فعلی و نسل‌های آینده را از بحران مسکن نجات دهند.

کد خبر: ۷۸٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha