۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
زخم کهنه پروژه های نیمه کاره در سیستان؛ کارخانه لاستیک زابل در انتظار توجه مسئولان
بازار گزارش می دهد؛

زخم کهنه پروژه های نیمه کاره در سیستان؛ کارخانه لاستیک زابل در انتظار توجه مسئولان

زاهدان- احداث کارخانه لاستیک زابل یکی از پروژه هایی است که پیشنهاد راه اندازی آن به چند دهه قبل برمی گردد اما با وجود پیگیری های انجام شده، هنوز به بهره برداری نرسیده است.

فرشته بامری؛ بازار: مردم منطقه سیستان این روزها به دلیل خشکسالی های مزمن و دیرینه و محدودیت‌هایی که دولت افغانستان بر راه سرریز آب رودخانه هیرمند ایجاد کرده در کنار بادهای موسمی و گرمای هوا با تبعات ناشی از  خشکسالی های شدید مواجه هستند. به طوری که کشاورزی و دامداری که یکی از اصلی ترین منابع درآمدی  مردمان این منطقه بوده جای خود را به فقر و محرومیت داده است.

از همین رو با توجه به این شرایط موجود، ایجاد واحدهای تولیدی برای رهایی از تبعات خشکسالی  ضروری است.

ایجاد کارخانه لاستیک علاج بیکاری در سیستان
فهیمه نورا یکی از شهروندان سیستانی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: جوانان جویای کار در منطقه باید در کدام واحد تولیدی مشغول به کار شوند.

متاسفانه در سیستان جوانان و نیروهای تحصیلکرده در رشته های مختلف بیکار هستند و برای یافتن شغلی مناسب به دیگر استانها مسافرت می کنند

وی می افزاید: متاسفانه در سیستان جوانان و نیروهای تحصیلکرده در رشته های مختلف بیکار هستند و برای یافتن شغلی مناسب به دیگر استانها مسافرت می کنند.

وی تصریح می کند: در دوره ای که کارخانه لاستیک زابل کلنگ زنی شد بسیاری از مردم منطقه نسبت به ایجاد شغل در منطقه خوش بین شدند اما با گذشت چندین سال هنوز هم این پروژه به سرانجام نرسیده است.

این شهروند در ادامه می گوید: ایجاد واحدهای تولیدی مانند کارخانه لاستیک زابل علاج بیکاری در منطقه است بنابراین لازم است، مسئولان برای راه اندازی این واحد تولیدی تلاش خود را به کار گیرند.

نورا می افزاید: منطقه سیستان به دلیل مرزی بودن نیاز به توجه دولت برای ایجاد اشتغال و رشد و توسعه دارد.

وی تصریح می کند: در صورتیکه تعدادی کارخانه در منطقه راه اندازی شود نرخ بیکاری و پیامدهای منفی آن در منطقه کاهش پیدا می کند.

زخم کهنه پروژه های نیمه کاره در سیستان؛ کارخانه لاستیک زابل در انتظار توجه مسئولان

مهاجرت برای کار در مزارع و کارخانه های دیگر استانها
حمید حق پناه یکی دیگر از شهروندان سیستانی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: جوانی ۲۸ساله هستم که در شهر زابل زندگی می کنم و بیکار هستم.

وی می افزاید: در منطقه سیستان کارخانه و واحد تولیدی وجود ندارد تا در آنها مشغول به کار شوم.

وی تصریح می کند: اغلب جوانان منطقه به شهرهای یزد، مشهد و کرمان مهاجرت می کنند تا بتوانند به شغلی با حقوق  مناسب دست پیدا کنند.

این جوان سیستانی بیان می کند: جوانان زیادی از منطقه سیستان در فصل برداشت محصولات باغی مانند پسته و انواع مرکبات به یزد و کرمان مهاجرت می کنند و به عنوان نیرو جهت برداشت محصول در مزرعه و باغ به کار گرفته می شوند و پس از فصل برداشت به دیار خود باز می گردند.

حق پناه می افزاید: تعدادی زیادی از جوانان منقطه نیز در کارخانه های مشهد مشغول به کار هستند و عملا از منطقه مهاجرت کرده اند.

پروژه لاستیک سیستان از جمله مطالبات مردم سیستان است که بارها در مجلس شورای اسلامی مطرح کرده ام تا در فرصت باقی مانده از دولت، گام های موثری در این خصوص برداشته شود

تعیین تکلیف کارخانه لاستیک سیستان
حبیب الله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: پروژه لاستیک سیستان از جمله مطالبات مردم سیستان است که بارها در مجلس شورای اسلامی مطرح کرده ام تا در فرصت باقی مانده از دولت، گام های موثری در این خصوص برداشته شود.

وی می افزاید: متاسفانه با وجود چندین سال از کلنگ زنی این پروژه هنوز این پروژه به مرحله بهره برداری نرسیده است که می طلبد تدابیر لازم برای تسریع در روند احداث کارخانه لاستیک زابل اتخاذ شود.

وی تصریح می کند: برای رفع مشکل این پروژه چند راهکار وجود دارد که یکی از این راهکارها واگذاری پروژه به بخش خصوصی و حضور سرمایه گذار است که در این خصوص سازمان ایمدرو باید شرایط حضور بخش خصوصی را تعریف کند.

نماینده مردم سیستان در مجلس در ادامه می گوید: می توان با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هم به تکمیل این پروژه کمک کرد و البته بانک‌ها هم موظف هستند در تکمیل این پروژه ها مشارکت کنند تا ظرفیت های بالفعل منطقه شکوفا شود.

زخم کهنه پروژه های نیمه کاره در سیستان؛ کارخانه لاستیک زابل در انتظار توجه مسئولان

مشارکت دولت در تکمیل لاستیک سیستان 
دهمرده می افزاید: دولت تلاش خود را برای رفع مشکلات منطقه را به کار گیرد و با توزیع مناسب بودجه در جهت طرح های نیمه تمام منطقه گام بردارد.

وی تصریح می کند: کارخانه لاستیک زابل با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن لاستیک سبک و سنگین زمینه اشتغال ۳هزار نفر را ایجاد می کند و بخش قابل توجهی از جوانان جویای کار منطقه از این طریق  به شغلی مناسب دست پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه، مسئولان باید کمک کنند تا این پروژه تامین اعتبار شود، بیان می کند: این کارخانه به عنوان سومین کارخانه لاستیک کشور می تواند بخش عظیمی از لاستیک مورد نیاز کشور را تامین کند.

ساکنان سیستان سالها است که با پدیده خشکسالی روبرو هستند و جمعیت زیادی از این منطقه به دلیل نبود شغل و فقر و بیکاری مهاجرت کرده اند، این در حالی است که این منطقه ظرفیتهای زیادی برای اشتغالزایی و درآمدزایی دارد

نماینده مردم سیستان در مجلس می گوید: ساکنان سیستان سالها است که با پدیده خشکسالی روبرو هستند و جمعیت زیادی از این منطقه به دلیل نبود شغل و فقر و بیکاری مهاجرت کرده اند، این در حالی است که این منطقه ظرفیتهای زیادی برای اشتغالزایی و درآمدزایی دارد.

دهمرده می افزاید: از طرفی لازم است تا  ظرفیت‌های اشتغال منطقه  شناسایی و از  ظرفیت گردشگری هم بهره برداری شود تا بتوانیم به رشد اقتصادی در منطقه دست پیدا کنیم.

در مجموع موضوع اشتغال یکی از مهمترین دغدغه های این روزهای جوانان جویای کار در استان سیستان و بلوچستان که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی این خطه از کشور مسئولان باید بیش از پیش به آن توجه کنند و در راستای ایجاد و حمایت از واحد های تولیدی اقداماتی سریع و موثر انجام شود.

کد خبر: ۷۸٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha