۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۷
تلخند پسته و آجیل به جیب مردم| قیمت ها نجومی است
بازار گزارش می‌دهد؛

تلخند پسته و آجیل به جیب مردم| قیمت ها نجومی است

ساری- تلخند پسته وآجیل به نوروز قصه پرغصه گرانی بی سابقه و روند روز افزون قیمت نوبرانه های عیدانه را نمایان می سازد که شتابان رو به صعود است.

بازار؛ گروه استان ها: به بازار آجیل وخشکبار نزدیک هم نمی توان شد چه رسد آنکه خرید کرد، پسته های لبخندانی که چندسالی است از سفره نوروزی مردم پر کشید و جای آن خالی شده است.

اوضاع بازارهای نوروزی مازندران چندان خوش نیست، نه کاسب ها و نه مردم دل خوشی از گرانی افسارگسیخته ندارند و شب عید با سیلی صورتشان را سرخ می کنند.

شیوع کرونا از یک سو وگرانی از سوی دیگر بازارهای مازندران را به نسبت سال های قبل خلوت کرده است و بررسی میدانی خبرنگاران بازار از بازار آجیل وخشکبار حکایت از گرانی چندبرابری آن نسبت به سال های قبل را دارد.

بررسی های صورت گرفته از فروشگاه های مناطق مختلف مازندران نشان می دهد که بیشترین افزایش قیمت مربوط به پسته، بادام و مغز وگردو است ونرخ این اجناس از ۲۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان در نوسان است.

مغازه داران هم از گرانی زخم خورده اند
یک فروشنده سوادکوهی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید قیمت آجیل ۲۵۰ هزار تومان، آجیل مخلوط ۲۳۰ هزار تومان، فندوق ۲۷۰ هزار تومان و مغز گردو بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

این فروشنده با بیان اینکه خودمان از گرانی آجیل وخشکبار هم ناراحت هستیم، ادامه می دهد: گرانی اجناسب قدرت خرید را از مردم گرفته و فروش را کمتر کرده است.

گردو ۲۳۰ هزار تومان، بادام زمینی ۱۰۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، تخم آفتابگردان ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است. یکی از فروشندگان آجیل وخشکبار در ساری با اشاره به رشد ۵۰ درصدی قیمت های محصولات می گوید افزایش قیمت ها و کاهش دورهمی های خانگی از جمله دلایل کاهش خرید مردم شده است.

تلخند پسته و آجیل به جیب مردم/ قیمت ها نجومی است

محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه گرانی قیمت تمایل مردم را برای خرید آجیل کاهش داده است، افزود: در رسته آجیل وخشکبار بیشترین محصولی که فروخته می شود، پسته بوده زیرا تصور براین است که در جلوگیری از کرونا تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: کاهش دورهمی ها میزان خرید آجیل وخشکبار را کاهش داده و با توجه به اعلام مسئولان ستاد ملی کرونا مبنی بر پرهیز از عید دیدنی و دورهمی ها در نوروز، این عامل در کاهش خرید مردم نیز موثر بوده است.

میوه ها هم گران شدند
بررسی ها در بازار میوه وتره بار حکایت از گرانی انواع میوه شب عید در قطب تولید میوه دارد، پرتقال تامسون ۱۵ هزار تومان، پرتقال خونی ۲۰ هزار تومان، موز ۶۰ هزار تومان، سیب بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان، کیوی و لیموشیرین ۲۰ هزار تومان عرضه می شود.

همچنین نرخ گوشت نیز شامل گوشت مخلوط ۱۰۰ هزار تومان، ران وسردست بدون چربی ۱۲۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۲۰ هزار تومان وگوشت گاوی با استخوان ۸۵ هزار تومان به فروش می رسد که نسبت به شب عید سال قبل رشد ۲۰ درصدی داشته است.

بسیاری از فروشندگان وبازاریان در مازندران براین عقیده هستند که کاهش دورهمی ها و کرونا بر بازار فروش آن ها تاثیر گذاشته است، از سوی دیگر مردم رشد گرانی اجناس را ناشی از ضعف نظارت ها بیان می کنند.

عدم برپایی نمایشگاه ها شیب گرانی را بیشتر کرده است
یک  شهروند تنکابنی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گرانی سبب شده تا نتوان به بسیاری از اجناس واقلام نزدیک شد، گفت: عدم برپایی نمایشگاه های فروش بهاره وفصلی به دلیل کرونا نیز سبب شده تا شیب گرانی ها تندتر شود.

موسوی با اظهار اینکه این روز مردم تمایلی به خرید اجناس غیرضروری از جمله پسته واجیل ندارند، گفت: طی چندسال گشته شاهد رشد چندصد درصدی این محصولات هستیم و در کنار آن شاهد افزایش قیمت میوه و تره بار نیز هستیم.

وی افزود: بسیاری از میوه ها از جمله مرکبات که دراستان تولید می شود نیز نسبت به قبل چندبرابر افزایش قیمت دارند و این عوامل قدرت خرید مردم را کم کرده است.

در حال که مردم از گرانی اقلام واجناس در شب عید گلایه دارند، متولیان ستاد تنظیم بازار استان نیز با اشاره به فعال شدن گروه های نظارتی شب عید تاکید کرده اند که با تخلفات برخورد می شود.

قیمت ها در بازار رصد می شود
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گروه های نظارتی متعددی با همکاری دستگاه های مختلف تشکیل شده است، رصد قیمت ها و بازار را از جمله اهداف بیان کرد.

تلخند پسته و آجیل به جیب مردم/ قیمت ها نجومی است

وی افزود: کارنظارت بر بازار به رغم وجود شرایط کرونایی تشدید یافته است و از مردم تقاضا داریم تخلفات را گزارش دهند.

قوانلو با تاکید براینکه با افزایش قیمت های بی ضابطه برخورد خواهیم کرد، گفت: در سال جاری بازرسان این سازمان برای بیش از ۲۲ هزار واحد صنفی متخلف در استان پرونده تشکیل دادند و ارزش تخلفات آن بیش از ۱۵۴ میلیارد تومان بوده است.

وی اجرای طرح تشدید بازرسی از بخشهای مختلف کالایی و خدماتی در استان اشاره و یاد آور شد: با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و افزایش تقاضا در سطح بازار ،بازرسی از این واحد ها در دستورکار بازرسان سازمان صمت قرار دارد.

گروه های نظارت وبازرسی تشدید شد
در عین حال حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار برای رصد قیمت ها اظهار داشت: از چندی قبل گروه های نظارت وبازرسی برای رصد و مقابله با تخلفات احتمالی تشدید شده است.

وی با اشاره به نوسانات قیمتی در مورد کالاهای اساسی از جمله مرغ گفت: قرار شد این کالا با نرخ ۲۰  تا ۲۲ هزار تومان عرضه شود وفروش بالاتر از آن تخلف محسوب می شود ودر این راستا روزانه ۳۰۰ تن مرغ گرم در استان توزیع می شود.

خیریان پور یادآور شد: همچنین برای تنظیم بازار میوه شب عید نیز توزیع سیب ومرکبات با قیمت تنظیم بازار در روزهای پایانی سال انجام می شود.

به رغم اجرای طرح های مختلف نظارتی وبازرسی به دلیل بازدارنده نبودن برخوردها و ضعف نظارت به دلیل کمبود ناظران وبارزسان، گرانی اجناس واقلام درد مشترک مردم مناطق مازندران به شمار می رود.

کد خبر: ۷۸٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha