۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
دولت اعتقاد دارد تصویب FATF می‌تواند به روابط بانکی کمک کند
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور:

دولت اعتقاد دارد تصویب FATF می‌تواند به روابط بانکی کمک کند

واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: معطل ماندن دو لایحه FATF را به نفع روابط بانکی نمی‌دانیم.

به گزارش بازار، واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره موضوع برجام نیز تصریح کرد: در حال حاضر مسئله برجام و لغو تحریم‌های ایران موضوعی جدی است که ما در ایران و هم بسیاری از کشورهای دوست و نیز کشورهای مختلف از جمله ۱+۵ و خود آمریکا و دیگران آن را دنبال می‌کنند.

وی افزود: هر کدام از کشورها به خودشان این اجازه را می‌دهند که در این زمینه یک گام برداشته شود و آن را بیان می‌کنند.

واعظی ادامه داد: لزوما مطالبی که بیان می‌شود این نیست که با ما توافق شده باشد به هر حال هر شخصی و یا وزرایی که به ایران سفر می‌کنند می‌خواهند مقداری راه را هموار کنند.

وی افزود: به هرحال هم آن‌ها و هم ما بر روی طرح‌هایی کار می‌کنیم قطعا زمانی که همه این موارد نهایی شود اعلام خواهد شد و لزوما این نیست که اگر کسی چیزی می‌گوید همان چیزی باشد که ما داریم بر روی آن کار می‌کنیم.

واعظی درباره موضوع FATF نیز گفت: هم اکنون غیر از ما و کره شمالی، بقیه کشورهای دنیا چارچوب پولشویی و چارچوب اولیه‌ای را که ما علاقمند هستیم به آن پایبند باشیم رعایت می‌کنند و اگر حرف‌هایی که برخی از آقایان می‌زنند درست باشد این گونه نیست که همه کشورهای دنیا بپیوندند به غیر از ایران و کره شمالی، چون در دنیا همه کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و اینکه با هم مراوده داشته باشند و به نظر می‌رسد بیشترین نگاهی که می‌شود نگاه سیاسی است.

وی اضافه کرد: بارها من و شخص آقای رئیس جمهور گفته ایم و همچنین همکاران دیگر در دولت بیان کردند این دو لایحه‌ای که در مجلس به تصویب رسید و هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده به مصلحت روابط بانکی ایران با دنیا و حتی با کشورهای دوست نیست.

واعظی ادامه داد: چه ما تحریم باشیم، چه نباشیم، این موضوع جزء روابط تجاری دنیاست اگر می‌گوییم روابط بانکی نداشته باشیم باید از طریق صرافی‌ها کار کنیم، صرافی‌ها یعنی همان چیزی که امروز در بازار واسطه‌ها نمی‌گذارند روال عادی باشد و همه چیز را گران می‌کنند صرافی‌ها یعنی اینکه پولی را که می‌خواهیم جابجا کنیم هم امنیت آن پایین و هم قیمت آن گران است.

وی تصریح کرد: بر این اساس ما نباید خودمان خودمان را تحریم کنیم من امیدوار هستم که مجمع تشخیص مصلحت نظام یک تصمیم درست بگیرد و بر اساس تصمیم اتخاذ شده برای مردم نیز بگوید به چه دلیلی این تصمیم را گرفته است.

واعظی اضافه کرد: ما به عنوان دولت اعتقاد داریم تصویب این دو لایحه لازم است و می‌تواند به روابط بانکی ما با همه کشورهای دنیا کمک کند و این حرف‌هایی که گفته می‌شود که می‌توانند تمام فعالیت‌های ما را شناسایی کنند با الانی که ما در حال فعالیت هستیم خیلی فرقی نمی‌کند و اینکه جلوی دور زدن تحریم‌ها را بگیرند درست نیست.

وی تصریح کرد: به نظر من عده‌ای که می‌گویند این لوایح یا دستورالعمل‌های FATF مطالعه نشده است، این طور نیست و امیدوارم این گونه نباشد که این دولت معطل بماند و دولت بعدی که بیاید تصویب شود.

کد خبر: ۷۸٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha