۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
آرامش و افزایش خریداران طلا در بازار| دورنمای بازار جهانی طلا به چه سمتی است
«بازار» گزارش می دهد

آرامش و افزایش خریداران طلا در بازار| دورنمای بازار جهانی طلا به چه سمتی است

در هفته جاری داد و ستد مصنوعات طلا نسبت به هفته گذشته روند خوبی داشت و با افزایش نسبی خریداران در بازار برای خرید مصنوعات طلا، روزهای پایانی سال تقاضای برای خرید طلا نسبتا افزایش یافت.

بازار گروه اصناف و بازرگانی: در هفته جاری نوسانات اندک قیمت طلا و ارز در بازار باعث ثبات و آرامش در بازار شد و این در افزایش فروش طلا و مراجعه مردم به بازار برای خرید طلا به خصوص در اواخر هفته جاری بسیار تاثیرگذار بود.

در آخرین روز هفته جاری قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به ۱۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید که نسبت به هفته گذشته حدود ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه ۳ میلیون و۸۵۰  هزار تومان و قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران به یک میلیون و ۲۲ هزار تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز چهارشنبه۲۰  اسفند ماه سال جاری، دلار به رقم ۲۴ هزار و ۲۶۰ تومان، یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۵۵۰  تومان،  پوند ۳۴ هزار و ۵۵۰ تومان، درهم امارات ۶ هزار و ۸۰۰ تومان و لیر ترکیه به ۳ هزار و۲۲۰ تومان رسید.

وضعیت خرید و فروش طلا در بازار تهران در هفته جاری
در این خصوص «ابراهیم محمد ولی» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بازار در تحلیل وضعیت فروش مصنوعات طلا در هفته جاری و هفته آینده در بازار تهران اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به وضعیت موجود بازار در هفته جاری به سمت و سوی آرامش بود و دلیل آن نیز این بود که بازار طلا زیاد التهاب نداشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: تمام تلاش دست اندرکاران اقتصادی و مسئولان این است که در روزهای پایانی سال شاهد ثبات و آرامش بیشتری در بازار باشیم تا اتفاق خاصی در بازار نیافتد.

محمد ولی یادآور شد: قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز آنچنان نوسان نداشت و نوسان اندک قیمت ها در بازارهای جهانی و داخلی با ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان اختلاف بالا و پایین شدن زیادی آزار دهنده نبود.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: تحلیل ما این است که هفته جاری در قیاس با هفته گذشته تقاضا برای خرید طلا در بازار نسبتا خوب بود، اما زیاد چشمگیر نبوده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص وضعیت خرید و فروش طلا در ۸ روز آینده در بازار تهران به چه نحوی ارزیابی می کنید، بیان کرد: انتظار داریم در ۷ و یا ۸ روز آینده با وجود آرامش قیمت ها، تقاضا برای خرید مصنوعات طلا در بازار روند صعودی داشته باشد.

محمد ولی تصریح کرد: پیش بینی ما این است اگر در هفته آخر سال ۹۹ اتفاق خاصی در کشور و یا دنیا نیافتد و نوسانی در قیمت ها نداشته باشیم، فروش مصنوعات طلا نسبتا افزایش یابد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص قیمت اونس جهانی طلا نیز گفت: هم اکنون قیمت اونس جهانی به بیش از ۱۷۱۲ دلار رسیده است و قیمت این فلز گرانبها به وضعیت اقتصادی امریکا و ارزش دلار و اقتصاد برخی از کشور های جهان بستگی دارد و هم اکنون شاهد آرامش و ثبات در اقتصاد جهانی هستیم.

قیمت اونس جهانی روند کاهشی  
همزمان با روند کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در هفته جاری نسبت به هفته قبل قیمت هر اونس طلای جهانی با کاهش حدود ۱۰۰ دلاری به ۱۷۱۵ دلار رسید که نسبت به روزهای  گذشته روند آن کاهشی بود.

«اکبر نقوی نیا» اظهار داشت: سکه در روزهای پایانی هفته با توجه به قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی در کانال ۱۰  میلیون تومانی باقی ماند و قیمت اونس جهانی طلا  نیز در هفته جاری کاهش یافت و هم اکنون یک گرم طلا در بازار به قیمت یک میلیون و ۲۲ هزار تومان خرید و فروش می شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی ما این است همچنان قیمت اونس جهانی روند کاهشی داشته باشد، گفت: بازار جهانی به احتمال زیاد در هفته آینده همچنان ثبات و آرامش خود را حفظ خواهد کرد و این می تواند در افزایش خرید و و فروش مصنوعات طلا در بازارهای داخلی نیز تاثیرگذار باشد.

سطح مقاومت قیمت طلا ۱۷۰۰ دلار در هر اونس در بازارهای جهانی
در روزهای اخیر روند کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه پیدا کرد و حتی در روز ۱۹ اسفندماه سال جاری قیمت این فلز گرانبها در بازارهای جهانی به ۱۶۷۵ دلار در هر اونس کاهش یافت، اما چند ساعت بعد قیمت آن حدود ۲۰ دلار افزایش یافت و هم اکنون ۱۷۱۵ دلار در هر اونس رسیده است.

با این حال قیمت طلا در معاملات روز گذشته به مسیر نزولی خود ادامه داد و به پایین‌ترین سطح ۱۰ ماه گذشته رسید، قیمت نقره، اما در طول معاملات روز گذشته بدون تغییر باقی ماند.

کارشناسان پیش بینی می کنند که معاملات فلزات گرانبها در طول هفته گذشته و احتمالا در هفته جاری معاملاتی تحت فشار بازده اوراق قرضه دولتی آمریکا و روند صعودی شاخص دلار قرار خواهد گرفت و هر دو بازار به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری در رقابت با فلزات گرانبها قرار گرفته‌اند.

بر این اساس روز گذشته طلای آتی آوریل با کاهش ۲۱.۸۰ دلاری به قیمت ۱۶۷۶.۲۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۰۰۲ دلاری به قیمت ۲۵.۲۸۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند معاملاتی ترکیبی پشت سر گذاشتند؛ در شرایطی که شاخص‌های سهام در بازارهای آسیا عمدتا نزولی بود، در اروپا شاخص‌ها روند صعودی داشت. ریزش شاخص‌های آسیایی بنا به تحلیل‌های موجود ناشی از اعمال فشار دولت چین در بدهی مصرف کننده و گمانه‌زنی‌های مرتبط با بازارهای سهام ارزیابی شده است. در ایالات متحده آمریکا نیز دو شاخص از سه شاخص اصلی کاهش یافت که ناشی از ریزش قابل توجه سهام شرکت‌های فناوری بود.

ادامه روند افزایش بازده اوراق قرضه دولتی در نخستین روز معاملاتی هفته در مرکز توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته که یک عامل بسیار تاثیرگذار در ریزش بازارهای سهام بوده است. اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا روز گذشته در محدوده ۱.۶۲ درصدی معامله شد.

همزمان تنش‌ها در خاورمیانه پس از حمله هواپیماهای بدون سرنشین شورشیان حوثی به تاسیسات نفتی عربستان افزایش یافته است. اگرچه سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که این حمله بر روی سطح کلی تولید نفت این کشور تاثیرگذار نخواهد بود و لی هرگونه درگیری نظامی در این منطقه و هرگونه درگیری احتمالی میان عربستان سعودی و ایران به شدت بر روی جریان نفت خلیج فارس تاثیرگذار خواهد بود و ممکن است قیمت طلا را در بازارهای جهانی صعودی کند.

اخبار مهم روز گذشته از چین حاکی از آن است که میزان صادرات این کشور در دو ماهه ژانویه و فوریه به میزان ۶۰.۶ درصد افزایش یافته در حالی که میزان صادرات نسبت به سال گذشته افزایش ۲۲.۲ درصدی داشته است.

اگرچه هر دو رقم آماری از انتظارات بازار فراتر رفته و بیانگر آن است که چرخ‌های اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان با سرعت بیشتری در حال چرخیدن است؛ انتشار چنین خبری باید به عنوان یکی از عناصر اصلی حمایت از بازار فلزات گرانبها مورد توجه قرار گیرد، چرا که نشان دهنده تقاضای بهتر مصرف کننده در بازار فلزات گرانبها به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی این کشور است.  

روند نزولی معاملات آتی طلا
از دیدگاه کارشناسان اقتصاد جهانی قیمت‌های طلا روز گذشته در بازارهای جهانی به کمترین قیمت ۱۰ ماه گذشته رسید. روند نزولی معاملات آتی طلا همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار و نمودارهای روزانه همچنان در یک روند نزولی دو ماهه قرار دارند.

هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۱۷۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی معاملات آتی به زیر سطح پشتیبانی ۱۶۰۰ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۱۲ دلار در هر اونس قرار گرفته در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۶۷۳.۳۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۱۶۶۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.  

در بازار آتی نقره می، به نظر می‌رسد معاملات به گونه‌ای است که روند نزولی از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارها به نوعی بیانگر یک روند نزولی پنج هفته‌ای است.

هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی قطعی ۲۴ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۶ دلار در هر اونس مشاهده شده است. همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۴.۸۴۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.  

عبور قیمت بیت کوین از ۵۴ هزار دلار
بر اساس ارزیابی تحلیل‌گران اقتصادی رمز ارز که الگوهای نمودار قیمتی بیت‌کوین را ردیابی می‌کنند، معتقدند عبور این رمز ارز از سطح مقاومت ۵۴ هزار دلار به معنای دستیابی به رکوردهای جدیدی است که ممکن است در روزهای آتی شاهد قیمت بیشتر آن باشیم.

روز گذشته با کاهش بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا،  بیت‌کوین برای ساعاتی از سطح مقاومت ۵۴ هزار دلاری عبور کرد و این نشان می دهد که شاید هدف بعدی بین  کوین حدود ۶۰ هزار دلار باشد.

کد خبر: ۷۸٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha