۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
رایزنی برای افزایش مناسبات تجاری ایران و اتریش
دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش به صورت مجازی برگزار شد؛

رایزنی برای افزایش مناسبات تجاری ایران و اتریش

زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش با اشاره به مناسبات قدیمی و دیرینه و رویکرد مثبت تجاری ایران و اتریش از آمادگی همه‌جانبه ایران برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای مختلف اروپایی به ویژه کشور اتریش خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش با اشاره به حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای مختلف به بررسی سهم کشورهای اروپایی از جمله اتریش در میان ۲۰ کشور هدف صادراتی و وارداتی ایران پرداخت و اظهار امیدواری کرد سهم تجارت با اتریش طی سال‌های آینده و با رفع محدودیت‌های کرونا و تحریم‌ها افزایش یابد.

وی با ابراز تمایل نسبت به توسعه روابط تجاری با اتریش افزود: امیدواریم با توجه به رویکرد مثبت دو طرف و برگزاری کمیسیون مشترک، دو کشور بتوانند نقش پررنگ‌تری را در سبد تجارت یکدیگر به عنوان شریک تجاری ایفا کنند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به دستاوردهای ایران در کرونا و تاثیرات کرونا بر اقتصاد ایران گفت: به رغم اینکه کرونا مشکلات زیادی را در دنیا و برای اقتصاد کشورها به وجود آورد، در ایران این مشکلات به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های نقل و انتقالات مالی برای تامین مایحتاج کشور در حوزه سلامت تشدید شد.

زادبوم گفت: کرونا شرایط سختی برای متخصصان داخلی و جامعه سلامت به وجود آورد اما با وجود همه این سختی‌ها تولیدکنندگان تجهیزات سلامت دستاوردهای خوبی طی این مدت داشتند و شاهد تولید محصولات و تجهیزات مقابله با کرونا بودیم و حتی شرایطی فراهم شد که این تجهیزات به کشورهای همسایه و حتی اروپایی و غیراروپایی صادر شود.

وی با اشاره به توفیقات نظام سلامت در درمان کرونا از طریق رویکردهای جدید، به تلاش محققان ایرانی برای تولید واکسن‌های بومی و تولید مشترک واکسن با سایر کشورها و دستاوردهای ایران اشاره کرد.

در ادامه این نشست فراوشر، معاون وزیر اقتصاد و دیجیتال‌سازی اتریش نیز با اشاره به مشکلات ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا گفت: فشار اقتصادی ناشی از کرونا منجر به پسرفت در تولید ناخالص داخلی کشور اتریش شد و بیشترین ضربه را به اقتصاد گردشگری اتریش زد.

وی در ادامه با ابراز تمایل برای افزایش سطح مناسبات تجاری با ایران افزود: در همین راستا دولت اتریش بسته ۵۰ میلیارد یورویی برای تضمین نقدینگی شرکت‌ها و کمک به حفظ بازار کار و حمایت از تجارت بین‌المللی در نظر گرفته است که امیدواریم ایران بتواند سهم و نقش مهمی در این سبد داشته باشد.

اشتفان شلتس، سفیر کشور اتریش در تهران نیز در این نشست با ابراز تمایل برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و اتریش گفت: در تلاش هستیم شرایطی را آماده کنیم که شرکت‌ها و نهادهای مالی انگیزه کار و فعالیت تجاری بیشتری داشته باشند و با پشت سرگذاشتن کرونا شرایط رشد مناسبات تجاری ایران و اتریش بیش از پیش فراهم شود.

وی تاکید کرد: اتریش در خط مقدم عادی‌سازی تبادلات تجاری با ایران قرار دارد.

عباس باقرپور، سفیر ایران در اتریش نیز در این نشست با ابراز خرسندی از تفاهم دو طرف برای تمدید نقشه راه ایران و اتریش گفت: این تفاهم نشان‌دهنده عزم دو کشور برای توسعه مناسبات تجاری است و امیدواریم ایجاد کمیسیون مشترک و شش کارگروه زیرمجموعه این تفاهم‌نامه مبنایی برای توسعه تجارت دو کشور باشد.

وی با تقسیم تجارت ۵ ساله ایران و اتریش به دو دوره گفت: در دوره اول حجم مبادلات و تجارت رو به رشد بود اما در دوره دوم با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و محدودیت‌های ایجاد شده برای کشورهای اروپایی و عدم انجام تعهدات اروپایی به دلیل سخت‌گیری‌های موجود همراه بودیم.

گفتنی است، دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش با حضور معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون وزیر اقتصاد و دیجیتال‌سازی اتریش، سفیر ایران در اتریش، سفیر اتریش در ایران، نمایندگان سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی ایران، نمایندگان بخش اقتصاد و اتاق بازرگانی اتریش و رایزن بازرگانی اتریش به صورت مجازی برگزار شد.

لازم به ذکر است، این نشست اولین نشست کمیسیون مشترک ایران با یک کشور اروپایی، پس از انتخابات آمریکا است. ایران و اتریش حدود ۴ ماه پیش موافقت خود را با تمدید نقشه راه همکاری دوجانبه به مدت دو سال اعلام کردند و این تفاهم‌نامه در قالب یک پروتکل بین دو کشور تبادل شد. همچنین زیرمجموعه این کمیسیون مشترک، شش کارگروه در نقشه راه تعریف شد که طی این مدت جلساتی به صورت مجازی برگزار کرده است.

کد خبر: ۷۸٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha