۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۴
ساخت واکسن کرونا با نگاه به عدالت اجتماعی

ساخت واکسن کرونا با نگاه به عدالت اجتماعی

کشورهای غربی به امر عدالت در تولید واکسن توجهی نداشته و هدفشان از ابادانی، عمران، پیشرفت علم و... تنها افزایش میزان ثروت است در حالی که سازندگان واکسن ایرانی کرونا نگاه ویژه را به عدالت معطوف داشته و هدف آن واکسیناسیون همه اقشار نیازمند واکسن در جامعه بدون توجه به جایگاه و طبقه اجتماعی آنهاست.

رحمت الله حافظی؛ واکسن آنلاین: این روزها اخبار زیادی درباره واکسن ایرانی کرونا در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ رسانه‌های غربی این دستاورد ایران را نه تنها پذیرفته بلکه از آن به عنوان یکی از مهمترین پیشرفت های ایران یاد می‌‎کنند؛ اما عده‌ای در ایران سعی در تضعیف این دستاورد محققان کشور در حوزه واکسن دارند.

متاسفانه برخی از مسؤولان در داخل کشورمان نگاه صرفا تقلیدی به برنامه های توسعه غربی دارند؛ این در حالی است که واکسن کرونای ایرانی، الگوی پیشرفت بومی و به‌کارگیری نیروهای انسانی کارآمد است . این جمله بخشی از یادداشت شفاهی رحمت الله نوروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی است که متن کامل آن در ادامه می آید.

عملیاتی کردن پروژه تولید واکسن توسط متخصصان ایرانی نشان داد که نیازهای درون کشور را می توان با استفاده از توان نیروهای بومی برطرف کرد؛ یکی از ارزش های مهم اسلامی که در 40 سال گذشته بر کشور حاکم شده، تلاش برای پیشرفت و برطرف کردن نیازهای مادی و معنوی از سوی حکومت اسلامی است که ساخت واکسن ایرانی کرونا ثابت کرد این ارزش توسط نظام جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری است.

با توجه به اینکه تولید علم و دانش در جهت دست یابی به عزت و اقتدار نظام اسلامی است، با تولید واکسن ایرانی کرونا می توانیم اعلام کنیم که پیشرفت ایران در حوزه علم به ویژه ساخت واکسن بی نظیر بوده و این پیشرفت ها در نهایت اقتدار کشور را رقم زده است.

پیش از ساخت واکسن کرونا هم خبرهای خوبی از حوزه های دیگر علمی از جمله درمان ناباروری و پزشکی هسته‌ای منتشر شد؛  اخیرا هم در مساله ساخت واکسن کرونای ایرانی موفقیت های چشمگیری داشته ایم. این تفکرات علمی توسط نهادهایی پیگیری می شوند که در چارچوب نظام به وجود آمده اند به عنوان مثال واکسن کرونا توسط ستاد اجرایی امام (ره) تولید شده است، واکسنی که حتی توان مقابله با ویروس کرونای انگلیسی را هم دارد.

متاسفانه کشورهای غربی به امر عدالت در تولید واکسن توجهی نداشته و هدفشان از ابادانی، عمران، پیشرفت علم و... تنها افزایش میزان ثروت است. این در حالی است که واکسن ایرانی کرونا نگاه ویژه را به عدالت معطوف داشته است و هدف آن واکسیناسیون همه اقشار نیازمند واکسن در جامعه بدون توجه به جایگاه و طبقه اجتماعی آنهاست. باید توجه داشت دوام و بقای اجتماعات، سعادت و سلامت انسان ها در گرو وجود عدالت و فعلیت یافتن آن در مورد مردم است.

به هرحال در نظام سرمایه داری غرب همه چیز قابل خرید و فروش است از اینرو اولویت آنها تجارت واکسن است نه سلامتی مردم؛ لذا با پوشش های تبلیغاتی مختلف می‌خواهند مردم را به استفاده از واکسن خود ترغیب کنند تا حداکثر سود را دریافت کنند.

واکسن کرونای ایرانی شعار نه شرقی و نه غربی امام خمینی(ره) را اجرایی کرد. چرا که دانشمندان ایرانی بدون توجه به غرب و شرق و در شرایط تحریم توانستند واکسنی را بسازند که بسیاری از کشورهای منطقه حتی در شرایط غیر تحریمی و رابطه خوب با کشورهای غربی هم توانایی آن را ندارند.

در حقیقت واکسن کرونای ایرانی در جهت پایدار کردن همکاری و مناسبات دولتی با سایر کشورهای دنیا در جهت تامین استقلال ملی ایران است که حفظ استقلال کشور از عمده ترین اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

با توجه به اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی، توصیه به ملت ایران و به ویژه جوانان، گام برداشتن در جهت خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است و این موضوع فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد، واکسن کرونای ایران در راستای اتکا به باور «ما می توانیم» است.

اقتدار ایران بار دیگر با تولید واکسن کرونای ایرانی با قدرت و شکوه در عرصه سلامت و درمان به همه ثابت شد. این طبیعی است که سردمداران گمراهی و ستم نسبت به تولید واکسن کرونای ایرانی واکنش منفی نشان دهند.

اگرچه همه کشورهای منطقه بعد از پیروزی انقلاب، با ایران سر ناسازگاری گذاشتند اما امروز نتیجه استقلال ایران این است که در حالی که هیچ کدام از کشورهای منطقه خاورمیانه در حوزه ساخت واکسن کرونا تاکنون نتوانسته اند با اتکا به دانش بومی خود حتی گام های اولیه را بردارند، ایران توانسته است هم پای قدرت های علمی جهان، واکسن کرونا تولید کند.

دانشمندان ایرانی در حوزه ساخت واکسن به عنوان چهره های شناخته شده دنیا مطرح هستند و بخش عمده ای از واکسن های مهم اکنون در داخل کشور تولید می شود. وظیفه همه مسئولان و مردم در حمایت از واکسن کرونای ایرانی این است که قدر این دستاورد را دانسته و از آن حمایت کنند.

کد خبر: ۷۸٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha