۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
رشد غیر عادی مصرف مقاطع در بازار فولاد

رشد غیر عادی مصرف مقاطع در بازار فولاد

مصرف ظاهری کل مقاطع تخت فولادی در ۱۰ ماهه منتهی به پایان دی و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۳ درصدی را از آن خود کرده است. این رشد در شرایطی که بخش چشمگیری از پروژه های عمرانی کشور اجرایی نشده است و در همین حال فعالیت‌های ساخت‌وساز نیز به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹و شرایط اقتصادی کشور با کاهش روبه رو بوده، عجیب و قابل تامل است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با نزدیک شدن به روز های پایانی سال مصرف محصولات طویل فولادی نه تنها کاهش نیافته که با رشد هم همراه بوده این درحالی است که بازار مسکن با رکود همراه شده و ساخت‌وسازکاهش یافته است  این رشد مصرف فولاد غیرعادی  است، افزایش ظاهری مصرف فولاد به دلیل شدت گرفتن رفتارهای سوداگرانه در بازار فولاد است در چنین وضعیتی واسطه‌گری‌ها برالتهابات این بازار افزوده است.

سیاست‌ گذاری های نامناسب  نیز زمینه این‌گونه سوءاستفاده‌ها را تقویت کرده، چراکه با کنترل دستوری قیمت‌ها و فروش یک کالا با نرخ پایین‌تر از نرخ‌های جهانی، تقاضای کاذبی برای خرید آن به وجود می آید. که منجر به احتکار یا قاچاق می‌شود که در راستای این قانون گذاری های نادرست آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد می شود بنابراین  برای اصلاح شرایط موجود ایجاد راهکار مناسب وعملی  نسبت به آن از سوی مسئولان، ضروری و حائز اهمیت است. طبق آمار منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مصرف ظاهری محصولات زنجیره فولاد در۱۰ ماهه منتهی به پایان دی ۹۹ در مقایسه با سال گذشته حکایت از آن دارد که مصرف اغلب این محصولات رشد داشته است.

مصرف ظاهری تیرآهن در ۱۰ ماهه منتهی به پایان دی ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۶ درصدی داشته است. این رشد برای میلگرد ۳۱ درصد گزارش شده است. در همین حال، مصرف ظاهری کل مقاطع طویل فولادی در مدت زمان مورد بحث و در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸، رشد ۲۷ درصدی را از آن خود کرده است. مصرف ظاهری کل مقاطع تخت فولادی نیز در ۱۰ ماهه منتهی به پایان دی و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۳ درصدی را از آن خود کرده است. این رشد در شرایطی که بخش چشمگیری از پروژه های عمرانی کشور اجرایی نشده است و در همین حال فعالیت‌های ساخت‌وساز نیز به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹و شرایط بد اقتصادی کشور با کاهش روبه رو بوده، عجیب و قابل تامل است.

بسیاری از فعالان صنعت بازار اعتقاد دارند رشد مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی در ۱۰ ماهه امسال به دلیل آن است که  بخش قابل‌توجهی از این محصولات به مصرف ساخت‌وساز یا اجرای پروژه‌های عمرانی نرسیده‌ است. در واقع بی ثباتی بازار ارز و کاهش مداوم ارزش پول ملی طی ماه‌های گذشته زمینه ورود بخشی از سرمایه‌های نقد را به بازار فولاد ایجاد کرده است. در چنین اوضاعی، محصولات فولادی از کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای بدل  شدند. از سوی دیگر به احتمال زیاد بخشی از این محصولات از مبادی غیررسمی صادر یا قاچاق شده باشند.

قاچاق فولاد در دوره‌هایی که نرخ این محصول در بازار داخلی و در مقایسه با نرخ‌های خارجی رشد می‌کند، تقویت می‌شود.   از آنجاکه در صادرات غیررسمی ضمانتی برای بازگشت ارز صادراتی نیز وجود ندارد، باید اظهار کرد  که آسیب‌های قابل‌توجهی به نظام پولی کشور آن هم در شرایطی که تحریم‌ها ما را با بحران ارزی روبه‌رو کرده، وارد می‌کند.

کد خبر: ۷۸٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha