۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
وعده های دولت برای احداث آزادراه در استان ایلام محقق نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

وعده های دولت برای احداث آزادراه در استان ایلام محقق نشد

ایلام- در حالی که دولت، وعده ساخت و اجرایی شدن دو آزادراه را طی سال های گذشته در استان ایلام داده بود، این وعده ها در سال ۱۳۹۹ نیز به سرانجامی نرسید و این استان همچنان محروم از آزادراه است.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی وارد سال ۱۴۰۰ شده ایم که استان ایلام در غرب ایران همچنان به عنوان یکی از محروم ترین مناطق کشور به لحاظ امکانات و زیرساخت های ارتباطی شناخته می شود، در این استان زیرساخت های ارتباطی نظیر جاده و فرودگاه ضعیف هستند و راه آهن و آزادراه نیز اصلا وجود ندارد.

در سال های اخیر به خصوص ۱۳۹۹ وعده های زیادی برای توسعه زیرساخت های ارتباطی استان ایلام از جمله احداث ۲ آزادراه در شمال و جنوب استان داده شده که هیچ کدام محقق نشده است.

آزاد راه پل زال- دهلران- چیلات و آزاد راه حمیل- ایلام-مهران-کربلا از جمله پروژه های زیرساختی وعده داده شده برای توسعه استان با توجه به ظرفیت های مرزی بوده که تاکنون این مهم در استان محقق نشده است.

برای ساخت آزادراه در استان ایلام حتی یک تفاهم نامه همکاری با حضور چند دستگاه ها اجرایی، بخشی خصوصی و بانک های عامل امضا شد ولی هنوز در عمل چیزی اجرایی نشده است.

متاسفانه در سال ۱۳۹۹ بسیاری از پروژه های راهسازی استان به دلیل مشکلات اعتباری با کندی پیش رفتند و در سال ۱۴۰۰ در انتظار توجه ویژه مسئولان کشوری هستند.در حال حاضر بسیاری از راه های استان دارای نقاط حادثه خیز هستند که باعث افزایش تصادفات در استان شده است.

وعده های دولت برای توسعه زیرساخت های استان محقق نشد
یک کارشناس اقتصادی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه اکثر جاده های استان غیراستاندارد هستند و این استان از مزیت جاده های بزرگراهی، آزادراهی و...برخوردار نیست.

 سالانه پنج میلیون مسافر از این مرز تردد می کنند، ضمن اینکه این مرز روزانه شاهد تردد ۸۰۰ کامیون کالای صادراتی است

علیرضا پوراحمد با اشاره به اینکه پروژه چهارخطه کردن محور ایلام-مهران بعد از پنج سال هنوز تکمیل نشده است، افزود: قرار بود سال ۱۳۹۹، ۲ آزادراه نیز در استان برای مسیرهای منتهی به مرزهای چیلات و مهران ساخته شود، که این مهم نیز محقق نشده است.

وعده های دولت برای احداث آزادراه در استان ایلام محقق نشد

وی با اشاره به اینکه ساخت آزادراه باید مشارک بخش خصوصی انجام شود، افزود: در حال حاضر بخش خصوصی در پروژه های راهسازی و زیرساختی استان حضور ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: به دلیل بالا بودن هزینه ساخت راه در استان ایلام در واقع دولت و بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری برای ساخت پروژه های کلان مثل ساخت آزادراه در استان نیستند.

پوراحمد اضافه کرد: برای پروژه راه آهن استان نیز هم اکنون این طرح بلاتکلیف و بدون پیشرفت فیزیکی است و متاسفانه مورد بی توجهی مسئولان کشوری و استانی قرار دارد.

وی گفت: کلنگ احداث طرح راه آهن ایلام سال ۱۳۹۹ به زمین به زده شد  ولی عملا پروژه آغاز نشده و امیدواریم در سال جدید این پروژه اجرایی شود تا بخشی از کمبودهای استان جبران شود.

وی با اشاره به ظرفیت های مرز مهران در بحث تردد زوار به خصوص در ایام اربعین، افزود: سالانه پنج میلیون مسافر از این مرز تردد می کنند، ضمن اینکه این مرز روزانه شاهد تردد ۸۰۰ کامیون کالای صادراتی است.

این کارشناس عنوان کرد: قطعا این حجم تردد مسافر و ترانزیت کالا نیازمند زیرساخت های ارتباطی مناسب مثل آزادراه است، در حالی که زیرساخت های های کنونی استان جوابگوی این حجم تردد نیست.

لزوم تعیین تکلیف پروژه های راهسازی استان در سال جاری
نماینده حوزه جنوبی ایلام نیز در گفت و گو اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ اعتبارات بسیار خوبی برای پروژه های زیرساختی استان اختصاص یافته که در صورت محقق شدن این اعتبارات بخشی از پروژه های راهسازی استان تسریع داده می شود.

بهزاد علیزاده از پیگیری طرح آزادراه پل زال-چیلات خبر داد و گفت: مشارکت بانک ملی ایران بر اساس تفاهم نامه فی مابین در اجرای آزاد راه پل زال چیلات باید در دستور کار قرار بگیرد.

پروژه های متعدد راهسازی در استان ایلام متاسفانه با وجود سال ها از اجرا دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی نیستند

وی با اشاره به فرصت مرز عراق و نقش گذر رسمی چیلات در توسعه و رونق اقتصادی کشور، خواستار تحقق سهم مشارکت بانک ملی ایران بر اساس تفاهم نامه فی مابین در اجرای آزاد راه پل زال چیلات شد.

وی همچنین در سخنانی با اشاره به وضعیت پروژه های راهسازی در استان، افزود: پروژه های متعدد راهسازی در استان ایلام متاسفانه با وجود سال ها از اجرا دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی نیستند.

وعده های دولت برای احداث آزادراه در استان ایلام محقق نشد

علیزاده اضافه کرد: نبود یک کیلومتر آزادراه، عدم ایمنی جاده‌ ها، وجود مسیرهای دو طرفه و پلهای غیر استاندارد شایسته مردم ایلام نیست و این مسئله نیازمند برنامه ریزی کلان از سوی مسئولان کشوری برای توسعه زیرساخت های این استان است.

وی با اشاره به اینکه تسریع در روند پروژه های راهسازی استان ایلام نیازمند توجه مسئولان کشوری در سال جدید است، افزود: اعتبارات لازم برای تسریع در روند پروژه های راهسازی استان ضروری است.

امروزه در ابتدای هر مبحث توسعه از مهمترین شاخص‌ توسعه یافتگی یعنی راه های ارتباطی سخن به میان می آید، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله آزادراه ‌ و بزرگراه، جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی و فرودگاه است که تحقق آن به بهبود شاخص‌های اقتصادی و تجاری منجر می‌شود.

متاسفانه نبود زیرساخت های ارتباطی مناسب در استان ایلام باعث عدم توسعه در دیگر بخش های استان ایلام شده است.امیدواریم بر خلاف سال ۱۳۹۹، در سال جاری اعتبارات ویژه ای برای طرح های زیرساختی استان به خصوص احداث آزادراه ها اختصاص داده شود.

 محرومیت استان از راه آهن و زیرساخت مناسب جاده ای، نداشتن یک کیلومتر آزادراه، مناسب نبودن وضعیت جاده های ورودی استان از سمت استان های همجوار، حجم بالای تصادفات و تلفات جاده ای و..عمده مشکلاتی است که نیازمند توجه مسئولان کشوری در بحث تخصیص اعتبارات است.

کد خبر: ۷۸٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha