۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
 بازی جدید دولت با درج قیمت روی تخم مرغ| بسته بندی راهی برای ثبات قیمت هاست
«بازار» کارایی درج قیمت روی تخم مرغ را بررسی می کند

بازی جدید دولت با درج قیمت روی تخم مرغ| بسته بندی راهی برای ثبات قیمت هاست

در حالی که درج قیمت روی هر عدد تخم مرغ اجرایی می شود برخی فعالان معتقدند این اقدام تنها یک بازی است و تاثیری بر تنظیم بازار نخواهد داشت هر چند برخی دیگر معتقدند برای ثابت نگه داشتن قیمت این محصول راهی جز ارائه آن به صورت بسته بندی نیست.

بازار؛ گروه کشاورزی: با اجرایی شدن طرح درج قیمت روی هر دانه تخم مرغ، و اعلام نرخ هزار و ۱۰۰ تومان برای هر عدد تخم مرغ فله و هزار و ۲۰۰ تومان برای تخم مرغ های بسته بندی شده بسیاری معتقدند که دیگر شاهد تخلفات قیمتی در مورد این محصول نخواهیم بود. با این وجود برخی فعالان نیز معتقدند قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می کند و این چنین اقداماتی کاملا مقطعی و زودگذر است.

ناصر نبی پور، ریس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در خصوص میزان کارایی درج قیمت روی هر تخم مرغ به «بازار» گفت: این اقدامات در واقع نوعی بازی است و وقتی قیمت تخم مرغ دچار نوسان می شود شاهد شروع چنین بازی هایی هستیم.

نبی پور افزود: الان قیمت ها کاهش یافته است و لذا به زودی این اقدام نیز فراموش می شود چون این بازی ها را شروع می کنند و الان که قیمت پایین آمده به زودی چنین کاری فراموش می شود چون قیمت هر عدد تخم مرغ در بازار کمتر از هزار و ۱۰۰ تومان است.

الان ۱۰  روز  است که قیمتها به قیمت مصوب ۱۴ هزار تومان رسیده است و شرکت پشتیبانی تخم مرغ را از مرغدار تحویل نمی گیرد و اذعان می دارد با این قیمت برای ما صرفه ندارد که خریداری کنیم

وی گفت: دولتی ها یاد گرفته اند روزی که مرغدار ضرر می کند سکوت کنند و روزی که قیمتها بالا می رود و تولیدکننده می تواند در آن شرایط ضررش را جبران کند یک قیمت نشدنی تصویب می کنند. البته این اقدام منحصر به تخم مرغ نیست و در مورد همه محصولات رویه دولت همین گونه است.

امتناع شرکت پشتیبانی از خرید و پرداخت هزینه تخم مرغ های خریداری شده از مرغداران
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: زمانی که قیمت تخم مرغ کیلویی ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان بود دولت اعلام کرد که ۱۰۰ درصد تولیدتان را باید به شرکت پشتیبانی تحویل بدهید اما الان ۱۰  روز  است که قیمتها به قیمت مصوب ۱۴ هزار تومان رسیده است و شرکت پشتیبانی تخم مرغ را از مرغدار تحویل نمی گیرد و اذعان می دارد با این قیمت برای ما صرفه ندارد که خریداری کنیم.

وی افزود: نمی شود که با بالا و پایین شدن قیمتها شرکت پشتیبانی از خرید آنچه متعهد شده است سر باز بزند با این استدلال که سودی در آن نیست.

نبی پور گفت: از سوی دیگر در حالی که شرکت پشتیبانی باید در همان زمان تحویل تخم مرغ، به صورت نقدی پول محصول را به مرغدار بپردازد الان یک هفته است که به بهانه نداشتن بودجه، از انجام این کار امتناع می کند.

خروج مرغداران از چرخه تولید زنگ خطری برای سال های آینده است
ریس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در خصوص اینکه برخی مسئولان می گویند تمام مشکلات به دلیل ایرادات موجود در سیستم توزیع است نیز گفت: سیستم توزیع ما ایراد دارد اما در هر صورت باید بپذیریم که بازار عرضه و تقاضا است اگرچه مسئولان ما این موضوع را انکار می کنند.

وی افزود: اگر بخش دولتی بگذارد بازار روند خودش را برود و عرضه و تقاضا حاکم شود این مشکلات ایجاد نمی شود. با این وجود شاهد هستیم که دولت خود را متولی بخش خصوصی می داند و ما متولیان زیادی از وزارت جهاد گرفته تا وزارت صمت و غیره داریم، در حالی که بخش خصوصی نیاز به متولی ندارد.

نبی پور با بیان اینکه امسال جزو بدترین سالهای کاری برای تولیدکنندگان بوده است، افزود: عمده علت اش هم این است که در شش ماهه اول سال نهاده چندانی به مرغدار ندادند. به طوری که در ۹۵ درصد استانها تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد نهاده های مورد نیاز را دولت به مرغداران داد و مابقی را از بازار آزاد خریداری کردند.

 وی خاطر نشان کرد: سال گذشته در چنین روزهایی پرورش یک مرغ ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان برای مرغدار تمام می شد اما الان حدود ۸۰ هزار تومان هزینه دارد؛ یعنی پرورش مرغ برای مرغدار به هیچ وجه منفعت ندارد. به همین دلیل مرغداران یکی پس از دیگری از چرخه تولید خارج می شوند و این امر زنگ خطری برای سال های آینده است.

یک کیلوگرم کارتن گرانتر از یک کیلوگرم تخم مرغ شده است!
نبی پور ضمن تاکید بر اینکه درج قیمت تخم مرغ روی آن کارایی ندارد، گفت: تولیدکنندگان و فعالان بخش می دانند که از بهمن تا فروردین  ماه کاهش قیمت تخم مرغ را داریم و این روند کار است اما آقایان هنوز نمی دانند این روند کار را باید مدیریت کنند تا تولیدکننده متضرر نشود. متاسفانه دولت نظارت را با دخالت اشتباه گرفته است و در همه امور دخالت می کند بدون اینکه چیزی در مورد آن بدانند.

وی افزود: ما مرغداران بعد از عید واقعا نمی دانیم چه اتفاقاتی برای ما قرار است بیافتد و آیا توان ماندن در تولید را داریم یا خیر چرا که قیمت همه آیتم های دخیل در تولید در حال افزایش است. به عنوان مثال تا امروز قیمت هر شانه کارتنی ۷۰۰ تومان بوده و از امروز اعلام کردند با قیمت ۸۳۶ تومان به ما تحویل می دهند؛ یعنی یک کیلو شانه کارتنی کیلویی ۱۶ هزار تومان برای ما می افتد و یک کیلوگرم تخم مرغ را باید به قیمت ۱۴ هزار تومان عرضه کنیم. به این ترتیب قیمت یک کیلوگرم کارتن از قیمت یک کیلوگرم تخم مرغ بالاتر شده است.

مرغدار باید در خصوص قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ اظهار نظر کند و در قیمت گذاری نقش داشته باشد وگرنه قیمتی که در مورد قیمت تخم مرغ در سطح خرده فروشی است چندان بر کار تولیدکنندگان اثرگذار نیست

استفاده از بسته بندی تنها راه حل ثابت نگه داشتن چند ماهه قیمت تخم مرغ است
فرزاد طلاکش، دبیر کل انجمن ملی طیور ایران نیز در خصوص درج قیمت روی تخم مرغ به «بازار» گفت: درج قیمت در واقع طرحی بوده که کانون مرغ تخم گذار ایران از حدود  ۴ سال پیش دنبال اجرایی شدن آن بوده است اما متاسفانه عدم توفیق اش به دلیل عدم همکاری مغازه داران و بنکداران با این طرح چند سال پیش به شکست انجامید.

طلاکش افزود: به نظر من تنها ابزاری که می شود قیمت تخم مرغ را حداقل به مدت چند ماه ثابت نگه داشت فقط استفاده از بسته بندی است.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی تخم مرغ به صورت بسته بندی عرضه می شود تفاوت بسیار بالایی در حد هر عدد هزار تومان با تخم مرغ فله ای دارد، نیز گفت: یک زمانی اینگونه بود چرا که از یک طرف قیمت تخم مرغ بالا بود و از سوی دیگر تخم مرغ دولتی دست واحدهای بسته بندی نمی رسید به همین دلیل تفاوت قیمت تخم مرغ فله ای با بسته بندی ها زیاد بود. اما الان هم قیمت تخم مرغ کاهش یافته و هم واحدهای بسته بندی به تخم مرغ دولتی دسترسی دارند.

طلاکش با بیان اینکه قیمت ها از سوی سازمان تنظیم بازار مصوب شده است، افزود: سازمان تنظیم بازار قیمت یک شانه تخم مرغ  ۳۰ عددی بسته بندی شده را ۳۶ هزار تومان و بسته ۲۰ عددی را ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان مصوب کرده است  که در حال حاضر از آنچه در مغازه به صورت آزاد عرضه می شود ارزانتر است.

وی در خصوص مخالفت تولیدکنندگان با قیمت گذاری تخم مرغ و اعتقاد بر اینکه بازار قیمت ها را باید تعیین کند، گفت:  مرغدار تولیدکننده است و بازار دست مرغدار نیست. چون قیمتی که به دست مصرف کننده می رسد مستقیم از مرغداری نمی آید بلکه سه دست می چرخد و هرکدام سود خود را روی محصول میکشند. پس به حال مرغدار فرقی ندارد که روی تخم مرغ چه قیمتی درج شود.

طلاکش ادامه داد: با این وجود مرغدار باید در خصوص قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم مرغ اظهار نظر کند و در قیمت گذاری نقش داشته باشد وگرنه قیمتی که در مورد قیمت تخم مرغ در سطح خرده فروشی است چندان بر کار تولیدکنندگان اثرگذار نیست.

کد خبر: ۷۸٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha