۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
روابط بین کمیسیون‌های اتاق ایران و مجلس ساختارمند می‌شود
با تاکید روسای کمیسیون‌های اتاق ایران؛

روابط بین کمیسیون‌های اتاق ایران و مجلس ساختارمند می‌شود

در نشست اخیر روسای کمیسیون‌های اتاق ایران موضوع گسترش و هماهنگ‌سازی روابط کمیسیون‌های اتاق ایران با کمیسیون‌های مجلس بررسی شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، آخرین نشست روسای کمیسیون‌های اتاق ایران در سال ۹۹ برگزار شد. در این نشست چگونگی گسترش، نظم‌دهی و هماهنگی‌سازی روابط بین کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران با کمیسیون‌های مجلس بررسی شد. ساختارمند شدن شیوه مناسبات بین این دو بخش خواسته روسای کمیسیون‌های اتاق ایران بود.

در این نشست که با حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شد، ضمن اشاره به دستاوردهای کمیسیون‌ها علی‌رغم شیوع ویروس کرونا و اثرات منفی آن بر انواع کسب‌وکارها بر اساس اظهارات محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران و ناظر راهبردی کمیسیون‌ها، این بخش توانست در سال جاری طبق برنامه‌ریزی‌ها و اولویت‌بندی خود، حرکت کند.

او در ادامه به حضور رئیس مجلس در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران و استقبال ایشان از برقراری روابط منظم و منسجم بین کمیسیون‌های مجلس و کمیسیون‌های اتاق ایران، اشاره و تصریح کرد: بر اساس صحبت‌هایی که در آن نشست صورت گرفت، قرار شد تا زمینه ایجاد روابط منسجم بین کمیسیون‌های هر دو بخش فراهم شود. بر این اساس لازم است زمینه ایجاد چنین مناسباتی را هرچه سریع‌تر فراهم کنیم.

پیشنهاد تشکیل دبیرخانه مشترک بین کمیسیون‌های اتاق ایران و مجلس
در همین رابطه، علی ملایی، معاون کسب‌وکار اتاق ایران برقراری یک رابطه معنادار و منسجم‌تر بین کمیسیون‌های اتاق ایران و مجلس را از جمله اولویت‌های این معاونت در شرایط کنونی برشمرد و تاکید کرد: کمیسیون‌های اقتصادی و متناظر با هر یک از کمیسیون‌های مجلس را شناسایی کردیم و در نظر داریم هم از بعد قانون‌گذاری و هم بعد نظارتی، ارتباط هماهنگ و ساختارمندی را با همکاری معاونت مجلس اتاق ایران با نمایندگان و اعضای کمیسیون‌های مجلس برقرار کنیم.

او پیشنهاد داد: در راستای تحقق اهداف تعریف شده در این زمینه، ایده‌ای مبنی بر ایجاد دبیرخانه مشترک بین دو نهاد مطرح شده و امیدواریم با همکاری و رایزنی‌های لازم از سوی کمیسیون‌های مجلس و اتاق ایران، این ایده را پرورانده و برای گسترش و تقویت سطح روابط اقدامات لازم انجام شود.

تاکید روسای کمیسیون‌ها بر ایجاد روابط ساختارمند بین کمیسیون‌های اتاق ایران و مجلس
محسن چمن‌آرا، رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران ارتباط و تعامل با مجلس را ضروری توصیف کرد و تحقق این هدف را مشروط بر حمایت و همراهی دو طرف دانست.

به باور او اعضای هیات رئیسه اتاق ایران برای اینکه بتوانند در راستای اجرای ماموریت‌ها و برنامه‌های خود موفق عمل کنند باید از ظرفیت اعضای هیات نمایندگان بهره ببرند.

در همین رابطه احمد آتش‌هوش، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی و مقرراتی اتاق ایران ارتباط بین مجلس و اتاق را بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، اقدامی قانونی و ضروری دانست و ایجاد بسترهای لازم برای اجرای این بند از قانون را خواستار شد.

این فعال اقتصادی مطالبه‌گری بخش خصوصی را در اجرای این قانون اثرگذار دانست.

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که دو نهاد از گذشته با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و نمایندگان اتاق ایران برای بررسی موضوعات مختلف در نشست کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کرده‌اند، ضرورت ایجاد روابطی سازمان‌یافته و منظم را برای افزایش سطح اثرگذاری و ارائه نظرات پیشنهادی بخش خصوصی در نظام قانون‌گذاری کشور، مهم توصیف کرد.

او هماهنگی بین نمایندگانی که از اتاق درباره یک موضوع مشخص در نشست کمیسیون‌های مجلس حضور می‌یابند را مورد توجه قرار داد و افزود: علاوه بر اهمیت نظم ‌دهی و انسجام بخشی به این حوزه باید برای ایجاد آرشیوی جامع و کامل از گزارش افرادی که به نمایندگان از اتاق ایران در این جلسات حاضر می‌شوند تهیه شود و ضرورت دارد این آرشیو به آسان‌ترین شیوه در اختیار دیگر اعضا قرار بگیرد.

انصاری نیز در تایید آنچه درباره ایجاد نظام گزارش‌دهی مطرح شد، گفت: در دسترس بودن گزارش‌های که از این نشست‌های تهیه می‌شود بسیار مهم است، بنابراین لازم است برای این منظور نظام مشخصی را در اتاق تدوین کنیم.

او تصریح کرد: از طرفی ممکن است، موضوعاتی در مجلس مطرح شود که در اتاق با تعارض منافع بین اعضای هیات نمایندگان مواجه شود. در این وضعیت باید نشست‌های هماهنگی بین این افراد در اتاق ایران تشکیل شود و در نهایت جمع‌بندی آن در جلسات مجلس مطرح و پیگیری شود.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران درباره حضور نمایندگان اتاق ایران در جلسات کمیسیون‌های مجلس گفت: لازم است این نمایندگان از همان ابتدای طرح موضوع در نشست‌ها حاضر و بتوانند تا انتهای کار نیز همراهی لازم را با نمایندگان مجلس داشته باشند. از طرفی معرفی و شناساندن جایگاه اتاق ایران در اذهان نمایندگان مجلس نیز اهمیت بالایی دارد.

او تشکیل جلساتی برای هماهنگی‌سازی نظرات اعضا و رسیدن به یک جمع‌بندی مشخص درباره موضوعاتی که تعارض منافع درباره آنها وجود دارد را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: این هماهنگی باید در قالب یک سیستم از قبل تعریف شده، انجام شود. از طرفی ضروری است اطلاعات و گزارش‌هایی که توسط نمایندگان اتاق ایران از جلسات و مجامع تهیه می‌شود به صورت دقیق و قابل دسترس، آرشیو شود.

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران پیشنهاد داد: برای موارد و موضوعاتی مشخص، گروهی را انتخاب کنیم که به صورت تخصصی آن را پیگیری کنند. رسیدن به یک جمع‌بندی درباره یک مووضع خاص و تلاش برای تحقق آن مهم‌ترین اصلی است که در ارتباط با مجلس باید رعایت شود.

سادینا آبائی، نایب رئیس رئیس کمیسیون احداث، خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران نیز معتقد است ضعف اطلاعات، عدم دسترسی راحت به این اطلاعات و وجود روابط شخصی با نمایندگان مجلس تا حدی روند کار را سخت و پیچیده می‌کند.  

محسن حاجی‌بابا، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران نبودهماهنگی در اعزام افراد به جلسات و مجامع مختلف را عامل زیرسئوال رفتن اعتبار اتاق ایران برشمرد و تاکید کرد: افرادی که به نمایندگی از اتاق ایران در جلسات و مجامع شرکت می‌کنند باید با یکیدرگ هماهنگ باشند و از طرفی گزارش خود را از آنچه در نشست صورت گرفته، ارائه دهند.

به اعتقاد این فعال اقتصادی ضرورت دارد برای ایجاد هماهنگی بیشتر یک نسخه از گزارش‌هایی که توسط نمایندگان اتاق ایران در جلسات مجلس و دیگر مجامع تهیه می‌شود نیز در اختیار مرکز پژوهش‌های اتاق ایران قرار بگیرد.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، عدم تعریف یک سیستم مشخص برای گزارش‌دهی را مورد توجه قرار داد و از دو اقدام در راستای نظم‌دهی به این مسئله خبر داد.

بر اساس گفته‌های او تقویت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران اقدامی است که در اولویت کاری هیات رئیسه قرار گرفت و در این زمینه گام‌هایی مطلوبی برداشته شد. دومین اقدام، ایجاد سامانه رصد بود که بدون شک با نهایی شدن این سامانه تا انتهای فروردین سال آینده حدود ۸۰ درصد از مشکلات حل می‌شود. قرار است این سامانه به صورت پایلوت برای ۳ ماه اجرا و نواقصش شناسایی و برطرف شود.

علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تقویت مرکز پژوهش‌ها و معاونت مجلس اتاق ایران را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: اتاق ایران درپی تحقق برنامه‌هایی است که به کمک این دو نهاد در اتاق ایران امکان‌پذیر است.

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران از اهمیت اصلاح امور و ساختار موجود سخن گفت و تشریح کرد: موضوعاتی که چند بعدی هستند باید به صورت منسجم بررسی شوند. از طرف دیگر تقویت جایگاه مرکز پژوهش‌ها و بازتعریف شیوه ارتباط آن با کمیسیون‌ها نیز بسیار ضروری است.

محمد جعفری، رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران پیشنهاد تدوین یک آیین‌نامه برای ارتباط موثر بین اتاق ایران و مجلس را مطرح کرد.

حمید عزت‌آبادی‌پور، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران با بیان این نکته که اتاق ایران باید از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، بهینه استفاده کند، گفت: لازم است متناسب با فرهنگ اجتماعی و روحیه نمایندگان، سیاست‌گذاری و ارتباط موثر بین کمیسیون‌های مجلس و اتاق ایران را ساماندهی کرد.

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران انعقاد تفاهم همکاری بین رئیس اتاق ایران و رئیس مجلس را پیشنهاد داد و گفت: درصورتی که این تفاهم اتفاق افتد، روابط بین اتاق ایران و مجلس رسمی‌تر خواهد شد و می‌توان روی مستمر بودن آن امیدوار بود.

استفاده از دیدگاه‌های تشکل‌های تخصصی درباره موضوعاتی که در مجلس مطرح می‌شود با هماهنگی از ظریق کمیسیون‌ها، مسئله دیگری بود که از سوی این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران مطرح شد.

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز از تفاهم بین این کمیسیون با فراکسیون گردشگری مجلس برای ایجاد یک کمیته مشترک بین یکدیگر خبر داد.

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران ضمن تشکر از فعالیت‌ها و دستاوردهای یکساله کمیسیون‌های تخصصی، پیشنهاد داد، عملکرد نمایندگان اتاق ایران در جلسات و مجامع به صورت منظم هر سه ماه یکبار اعلام شود تا از ظرفیت‌هایی که در این بخش وجود دارد به صورت بهینه استفاده شود.

او ادامه داد: از طرفی لازم است اسامی این افراد نیز اعلام شود تا اگر نظر و پیشنهادی درباره هر موضوعی مطرح است، همگی بدانند که نماینده اتاق ایران برای پیگیری آن مسئله، چه کسی است و نظرات خود را با او درمیان بگذارند.

رئیس اتاق ایران درباره مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و لزوم تقویت توان اجرایی و فعالیت‌های کارشناسانه آن تاکید کرد و افزود: در راستای آنچه در نشست با آقای قالیباف و گسترش سطح روابط کمیسیون‌های مجلس و اتاق ایران صحبت کردیم، نامه‌ای تنظیم و برای ایشان فرستادیم، امیدواریم که نهایی شود.  

شافعی در ادامه پیشنهاد برگزاری یک نشست مشترک بین روسای کمیسیون‌های اتاق ایران و مجلس را مطرح کرد.

در این بخش محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران با تاکید بر اینکه مجلس بر اساس ضوابط و آیی‌نامه‌های داخلی رفتار می‌کند، تصریح کرد: شاید بتوان با رایزنی و مذاکره تسهیل‌گری صورت بگیرد اما آنچه در ارتباط با مجلس اهمیت دارد، استفاده از زمانی است که در اختیار داریم و باید نظرات و پیشنهادات خود را در همین بازه زمانی برای مجلس ارسال کنیم. هرگاه که طرح و لایحه‌ای در مجلس مطرح می‌شود برای اتاق ارسال شده و موضوع متناسب با محتوا در اختیار کمیسیون اصلی خود قرار می‌گیرد. در این بین کمیسیون‌های دیگر می‌توانند در صورت داشتن ایده و نظری، آن را با کمیسیون اصلی درمیان بگذارند.

او ادامه داد: زمانی که کمیسیون‌ها به جمع‌بندی نهایی رسیدند، آن را برای مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ارسال می‌کنند. این مسیر در راستای تحقق اهداف بخش خصوصی بسیار مهم و اثرگذار است.

در بخش پایانی این نشست با اعطای یک لوح از اقدامات روسای کمیسیون‌های تخصصی در سال جاری تقدیر شد.

کد خبر: ۷۸٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha