۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
لزوم حمایت از صادرکنندگان بوشهر؛ نمایندگی فعال در کشورهای هدف ایجاد شود
موانع صادرات رفع شود؛

لزوم حمایت از صادرکنندگان بوشهر؛ نمایندگی فعال در کشورهای هدف ایجاد شود

بوشهر- برخی مشکلات پیش روی صادرکنندگان مانعی بزرگ در عرصه صادرات هستند و در صورتی که نمایندگی فعال اقتصادی و بازرگانی در کشور مقصد وجود داشته باشد این موانع به راحتی رفع می شود.

بازار، گروه استان‌ها؛ استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه تولید است که از جمله آن می‌توان به محصولات کشاورزی، آبزی‌پروری و تولیدات پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها اشاره کرد که بخشی از آن در کشور مصرف می‌شود و بخشی نیز به بازارهای صادراتی می‌رود.

محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، مواد معدنی، آبزیان و سبزی‌جات و صیفی‌جات را می‌توان مهمترین کالاهای صادرات استان بوشهر دانست که البته در سال‌ها و ماه‌های مختلف جایگاه این کالاها در میدان صادراتی تغییر می‌کند.

از مهمترین کشورهایی که بیشترین واردات را از ایران دارند نیز می‌توان به چین، امارات، مناطق ویژه، افغانستان، هند، کره جنوبی، قطر، پاکستان، ترکیه و برزیل اشاره کرد که این مقاصد نیز در فصول مختلف، متفاوت هستند.

در استان بوشهر افراد زیادی در عرصه تولید آبزیان خصوصاً میگو و محصولات کشاورزی به‌ویژه خرما و گوجه‌فرنگی خارج از فصل فعالیت دارند و با توجه به اینکه بازار استان و حتی کشور ظرفیت مصرف آن را ندارد، نگاه ویژه‌ای به صادرات دارند.

اگرچه در برخی سال‌ها این محصولات به خوبی صادر شده و درآمد خوبی نیز برای صادرکنندگان داشته است ولی در برخی سال‌های موانعی پیش روی صادرکنندگان قرار گرفته صادرات را با چالش جدی روبرو کرده است.

لزوم حمایت از صادرکنندگان بوشهر؛ نمایندگی فعال در کشورهای هدف ایجاد شود

یکی از مشکلات اصلی صادرات کشور، عدم حمایت و رایزنی مناسب نمایندگی‌های سیاسی کشورمان در دیگر کشورها برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی است.

در صورتی که نمایندگی‌های کشورمان در عرصه اقتصادی کشورهای هدف ورود کنند و یک نمایندگی فعال در حوزه اقتصادی در کشورهای هدف محصولات ما ایجاد شود، بسیاری از موانع و مشکلات صادرکنندگان برطرف می‌شود.

صادرات ۲۱ میلیون تن کالا
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کرونا باعث بروز مشکلاتی در فعالیت‌های صادراتی شد و در برخی از ماه‌ها بسیاری از کشورها مرزهای خود را بستند و اجازه ورود کالا ندادند.

طی ۱۰ ماهه امسال ۲۱ میلیون تن کالا به ارزش پنج میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شد

خورشید گزدرازی اضافه کرد: علیرغم محدودیت‌هایی که وجود داشت، طی ۱۰ ماهه امسال ۲۱ میلیون تن کالا به ارزش پنج میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شد.

وی بیان کرد: در صورتی که میعانات گازی و محصولات پتروشیمی محاسبه نشود، طی این مدت چهار میلیون تن کالا به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار از استان بوشهر صادر شده است.

لزوم تسهیل‌گری در صادرات
مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حالی که شرایط بسیار سختی پیش روی صادرکنندگان بود، این افراد عملکرد خوبی را در سال جاری داشته‌اند.

سید حسین حسینی با اشاره به اینکه صادرکنندگان به تعهدات خود در قبال کشور عمل کرده‌اند، افزود: این بدان معنا است که صادرکنندگان استان ارز به دست آمده را در اختیار شبکه بانکی قرار داده و یا نیازهای صنعت و بازار را وارد کرده‌اند.

لزوم حمایت از صادرکنندگان بوشهر؛ نمایندگی فعال در کشورهای هدف ایجاد شود

وی با بیان اینکه باید با تلاش همگانی زمینه حمایت مناسب از صادرکنندگان فراهم شود، اضافه کرد: تسهیل گری و مقررات زدایی مهمترین اقدام برای رونق صادرات بخش خصوصی است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با اشاره به اینکه صادرکنندگان استان بوشهر ۹۴ درصد به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند، افزود: صادرکنندگان استان بوشهر پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات خود را بازگردانده‌اند.

لزوم بهبود وضعیت زیرساخت‌های صادراتی
سعید زرین‌فر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صادرات و واردات است و تلاش شده تا زیرساخت‌های بندری و گمرکی استان برای این کارها تقویت شود.

وی اضافه کرد: در راستای تقویت زیرساخت‌های صادراتی استان بوشهر لایروبی کانال بندر بوشهر انجام شده و اکنون امکان پهلوگیری شناورهای ۳۰ هزار تنی هم وجود دارد ولی باید عمق کانال تا ۱۴ متر افزایش یابد تا کشتی‌های ۵۰ هزار تنی هم بتوانند وارد این بندر شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر ضمن تاکید بر تسهیل فرآیند صادرات کالا از استان بوشهر تصریح کرد: دولت باید به منظور توسعه صادرات توسط بخش خصوصی، موانع پیش روی این بخش را برطرف کند.

وی با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار بخشی خصوصی در صادرات و به تبع آن توسعه پایدار کشور، تاکید کرد: صنعتگران بخش خصوصی استان بوشهر باید تلاش ویژه‌ای به منظور افزایش کیفیت کالاهای تولیدی داشته باشند تا سهم آنها از صادرات بیشتر شود.

لزوم حمایت از صادرکنندگان بوشهر؛ نمایندگی فعال در کشورهای هدف ایجاد شود

از صادرات حمایت می‌کنیم
زرین‌فر تصریح کرد: از صادرات حمایت می‌کنیم چراکه صادرات نقش مهمی در تأمین ارز مورد نیاز در کشور و واردات دارد و نیازهای روزمره کشور از طریق همین منابع ارزی حاصل صادرات تأمین می‌شود.

امسال برای صادرات خرما و میگو به کشور روسیه مشکلاتی داشتیم که یک نمایندگی فعال می‌توانست این مسائل را حل کند

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر به نمایندگی از صادرکنندگان همه استان‌ها برای هماهنگی صادرات به کشور قطر فعالیت می‌کند، افزود: انتظار می‌رود همه استان‌ها جایگاه استان بوشهر به عنوان میزبان میز بازار قطر را به رسمیت بشناسند.

راه‌اندازی دفتر نمایندگی فعال بوشهر در قطر
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های بازار قطر نیازی به فعالیت جداگانه چند استان نیست و بوشهر می‌تواند دفتر نمایندگی فعالی را برای رونق صادرات به این کشور داشته باشد.

وی بر لزوم بازاریابی مؤثر برای صادرات با همکاری بخش دولتی و خصوصی تاکید کرد و ادامه داد: به منظور هماهنگی، بازاریابی، دفاع از حقوق صادرکنندگان کشور و توسعه صادرات باید نمایندگی‌های فعال تجاری در کشورهای مختلف فعال شود.

وی با تاکید بر همکاری نمایندگی سیاسی ایران در کشورهای مختلف برای توسعه صادرات گفت: امسال برای صادرات خرما و میگو به روسیه مشکلاتی داشتیم که یک نمایندگی فعال می‌توانست این مسائل را حل کند.

انتظار می‌رود نمایندگی‌های ایران در خارج کشور از فعالیت‌های سیاسی فراتر رفته و در زمینه اقتصادی نیز نمایندگی‌های فعالی را برای صادرکنندگان ایجاد کنند تا دست فعالان این عرصه را بگیرند و به اقتصاد و ارز آوری برای کشور کمک کنند.

کد خبر: ۷۸٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha