۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
ایران و فرصت جدید توافق در دوره بایدن| حفظ تحریم به امید کسب امتیاز بیشتر از تهران
یک رسانه عربی مطرح کرد

ایران و فرصت جدید توافق در دوره بایدن| حفظ تحریم به امید کسب امتیاز بیشتر از تهران

تمایل بایدن به حفظ وضعیت کنونی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن آینده است.

به گزارش بازار به نقل از الاتحاد، پرونده هسته‌ای ایران همچنان از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و نیز در سایه اقدام واشنگتن نسبت به تحمیل تحریمهای اقتصادی علیه تهران در جا می‌زند، اگرچه ایران معتقد است جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به لغو تصمیم رئیس جمهور قبلی در تحمیل تحریمها دست خواهد زد.

این توافق در زمانی که بایدن معاون باراک اوباما و کاخ سفید در اختیار دموکراتها بود، امضا شده بود، ولی معاون رئیس جمهور دیروز و رئیس جمهور امروز همچنان با ادامه تحریمها علیه ایران، شیوه ترامپ را ادامه می‌دهد.

شیوه و رویکرد بایدن ممکن است بر اساس سه عامل اساسی تحلیل و تفسیر شود:

اول تمایل واشنگتن به ادامه فشارهای اقتصادی بر تهران به امید اینکه امتیازهای بیشتری را پیش از ورود به اتاق مذاکرات برای بررسی تغییرات احتمالی در توافق هسته‌ای کنونی به دست آورد، موضوعی که قریب الوقوع است.

عامل دوم بر تمایل بایدن برای حفظ توازن در روابط میان کشورش و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متمرکز است که بزرگترین متضرر از تبدیل برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به برنامه نظامی خواهند بود، به ویژه پس از آنکه واشنگتن در دوره بایدن، تصمیم تروریستی خواندن گروه الحوثی مورد حمایت ایران را لغو کرد.

عامل سوم تمایل بایدن به حفظ وضعیت کنونی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن آینده است در نتیجه روند مذاکرات با رئیس جمهور جدید آغاز شود و فرصت تحقق دومین دستاورد شخصی تاریخی به حسن روحانی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای سابق و رئیس جمهور کنونی ایران داده نشود که دوره ریاستش اواسط امسال پایان می‌یابد.

اقدام اخیر فرانسه،‌ آلمان و انگلیس در لغو طرح‌ علیه ایران در داخل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی شکست مدیرکل آژانس برای توقف فعالیت های اخیر ایران در توافق هسته‌ای و عقب نشینی سه کشور از ادامه حرکت در مسیر صدور قطعنامه‌ بین‌المللی برای اعمال فشار جدید بر ایران و پرونده هسته‌ای آن، ‌بیانگر تمایل این کشورها برای دادن فرصت جدید به تهران است تا حسن نیت خود را ثابت کند به ویژه پس از اشاره دلگرم کننده از سمت ایران در روزهای اخیر درباره آغاز مذاکرات غیررسمی با ایالات متحده و اجتناب از تنش و اینکه فضا برای دیپلماسی فراهم شود.

اما با وجود تلاش کشورهای اروپایی و غربی برای متقاعد کردن ایران به اجرای مفاد توافق هسته‌ای یا مذاکره مجدد درباره آن، مهمترین سئوال، میزان جدیت تهران در پایه‌ریزی گفتگوی هدفمندی است که به آرام‌سازی منطقه خلیج فارس و دور کردن آن از تنش‌ها و فشارهای بیشتر کمک می کند به ویژه در سایه اینکه از چند دهه پیش فرصتهای پیاپی به ایران برای اثبات حسن نیت خود داده شده است.

کد خبر: ۷۸٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha