۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
امتناع از قطعنامه علیه ایران مانع بروز بحران شد
میخائیل اولیانوف:

امتناع از قطعنامه علیه ایران مانع بروز بحران شد

در حال حاضر، راه برای فعال شدن روند مذاکرات دیپلماتیک فراهم شده است. روند مذاکرات، شرایط بسیار بهتر و مثبتی را فراهم خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایتارتاس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین، خاطر نشان کرده که در حال حاضر، امکان جستجوی راه بازگشت امریکا و ایران به اجرای کامل تعهدات براساس توافق هسته ای فراهم شده است و امتناع بریتانیا، فرانسه و آلمان از تصویب و رای گیری قطعنامه پیرامون ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مانع از بروز بحران بین المللی جدی شد.

اولیانوف اعلام کرد: «این طرح قطعنامه به بروز تشنجات غیر قابل کنترلی منجر می شد، اما سه کشور اروپایی ضمن اخذ تصمیم گیری برای عدم رای گیری این طرح، مانع از بروز بحران شدند.»

نکته مهم این است که در حال حاضر، راه برای فعال شدن روند مذاکرات دیپلماتیک فراهم شده است. روند مذاکرات، شرایط بسیار بهتر و مثبتی را فراهم خواهد کرد. امتناع از تصویب قطعنامه علیه ایران، امکان ادامه بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران را فراهم می سازد. مونیتورینگ در تاسیسات هسته ای ایران براساس توافق های پیشین ادامه خواهد داشت. این توافق ها امکان تامین سطح کافی امنیت هسته ای را فراهم می سازند.

از روز ۲۳ ماه فوریه، اوضاع پیرامون فعالیت هسته ای به خاطر قانون مرتبط با توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران متشنج تر شد، اما ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی موفق شدند، در خصوص ادامه مونیتورینگ برای سه ماه آینده به توافق برسند. البته، اگر طی این مدت تحریم های امریکا علیه ایران لغو نشوند، آژانس بین المللی انرژی اتمی به فیلم های ضبط شده دسترسی پیدا نخواهد کرد.

در وزارت امور خارجه ایران اعلام کردند که طرح قطعنامه سه کشور اروپایی در سایه تلاش های ایران، روسیه و چین لغو شد. به گفته سعید خطیب زاده، این تصمیم می تواند، شرایط را برای اجرای کامل تعهدات توسط تمامی اعضای برجام فراهم سازد.

کد خبر: ۷۸٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha