۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
احتمال آزادسازی پول‌های ایران به شکل حواله
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد

احتمال آزادسازی پول‌های ایران به شکل حواله

طغیانی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به احتمال آزاد شدن بخشی از منابع ارزی بلوکه شده در کشورهایی نظیر عراق و کره جنوبی تاکید کرد این روند به شکل حواله بوده و بصورت چمدانی نیست.

به گزارش بازار، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با منابع آزاد شده بودجه ۱۴۰۰ و محل استفاده آن، اظهار کرد: بخشی از درآمدهای ارزی دولت که حاصل از صادرات نفت خام، گاز، برق و میعانات بود، مسدود است و طی ماه‌های اخیر، رایزنی‌های متعددی در این حوزه با کشورهای مورد نظر صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه علائم مثبتی در راستای آزادسازی بخش کوچکی از این پول‌ها دیده می‌شود، گفت: ان شاالله این مبالغ آزاد شده و برای مصارف ارزی کشور صرف و هزینه شود.

طغیانی افزود: سه دسته اولویت با نیاز بالا توسط بانک مرکزی مشخص شده که این درآمدها صرف مواد اولیه، تولید و ماشین آلات و قطعات می‌گردد.

وی ادامه داد: تا زمانی که این مبلغ آزاد نشود و به مصارف ارزی کشور نرسد، نمی‌توان قضاوت کرد.

طغیانی گفت: حواله ارزی توسط بانک مرکزی باید صادر شود و توسط بانک‌هایی که دارایی ایران در آن بلوکه است، پرداخت گردد.

وی افزود: تا زمانی که این کار عملی نشود، نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد ولی در گفتگوهای دیپلماتیک علائمی دیده می‌شود که توافقاتی برای پرداخت صورت گیرد.

طغیانی با بیان اینکه چنین مبالغی به شکل ارز و چمدانی وارد کشور نخواهد شد، ادامه داد: توقیف کشتی کره‌ای و سفر وزیر خارجه عراق به ایران از جهت سیاسی ارتباطی با هم ندارند.

وی افزود: مسئله کشتی بدلیل آلودگی‌های زیست محیطی بود و پرونده آن هنوز در جریان است و مباحث مربوط به جنگ در سوریه و عراق هم روشن است.

طغیانی اضافه کرد: همه رویدادها در حوزه اقتصادی و سیاسی بر هم تاثیر گذارند و برآیند مسائل تاثیر نهایی را دارند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: شورای نگهبان درباره لایحه بودجه مسئله رد یا قبول را ندارد و تنها ایرادات و ابهاماتی را مطرح می‌کند و در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ همین گونه خواهد بود.

طغیانی گفت: شورای نگهبان ایرادات و ابهامات را به مجلس ارسال خواهد کرد و روز یکشنبه هفته آتی جلسه‌ای برای بررسی موضوعات مورد نظر کمیسیون تلفیق برای رفع ایرادات و ابهامات خواهیم داشت.

کد خبر: ۷۸٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha