۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۸
آسمان تار بازار کار در مازندران؛ بیکاران بی تخصص
بازار گزارش می‌دهد؛

آسمان تار بازار کار در مازندران؛ بیکاران بی تخصص

ساری- بیکاری بالای جوانان از یک سو ونداشتن مهارت، آسمان بازار کار در مازندران را تیره و تار و صنایع و کارخانجات را برای تامین نیروی ماهر با مشکل مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: بیشتر جویندگان کار مازندران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که در آرزوی کارهای پشت میزی هستند و این مسئله سبب شده تا کارخانه وواحدهای تولیدی استان لنگ نیروی کار ماهر باشند.

روند روبه رشد بیکاری دانش آموختگان در مازندران بیش از هرچیزی جدایی حلقه صنعت ودانشگاه را نمایان می سازد، دانشگاه هایی که بدون توجه به نیاز جامعه وصنعت اقدام به مدرک دهی و تولید کارجویان بی تخصص می کنند.

در حالی که بسیاری از کارجویان هر روز پشت درب ادارات صف می کشند تا شغلی متناسب با جایگاه تحصیلی خود کسب کنند در آن سوی خط صنایع و کارخانه هایی نیز وجود دارند که برای تکمیل نیروی انسانی با فقر مهارتی جویندگان کار روبرو هستند.

کارخانه ها برای تامین نیروی کار ماهر مشکل دارند
محمدی مدیر یک کارخانه ای در حوالی ساری است که می گوید برای تامین نیروی کار ماهر با مشکل مواجه هستیم، ادامه می دهد: بیشتر افراد و دانش آموختگانی که برای کار مراجعه می کنند فاقد مهارت لازم هستند و آموخته هایشان متناسب با نیاز صنعت نیست.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه با خلایی در حوزه مهارت آموزی کارجویان روبرو هستیم، یادآور شد: برای صاحبان صنایع و کارخانه ها، داشتن نیروی انسانی دارای مهارت مهم است و کارخانه نمی تواند اقدام به آموزش داشته باشد و از نیروی بدون مهارت استفاده کند.

وی با تاکید براینکه مراکز فنی وحرفه ای ودانشگاه ها باید متناسب با نیاز روز جامعه و صنایع ، نیرو تربیت کنند، یادآور شد: بسیاری از افراد دانش آموخته ای که مراجعه کردند فاقد تخصص و مهارت لازم بودند و حاضر شدند در پست های خدماتی مشغول فعالیت شوند.

بازار کار در مازندران؛ بیکاران بی تخصص" height="379" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/01/13/4/3943.jpg" width="545" />

در حالی بسیاری از تولیدکنندگان با فقر مهارتی کارجویان مواجه هستند، ریشه این مسئله را باید در خلا گفتمان مهارت جستجو کرد و از اینرو توسعه مراکز مهارتی در جوار واحدهای تولیدی و تامین نیروی انسانی ماهر می تواند خلا موجود را رفع کند.

بیکاری در شرق مازندران بالا است
غلامرضا شریعتی نماینده مردم شرق مازندران در گفتگو با  خبرنگار بازار با اشاره به نرخ بالای بیکاری در شرق استان گفت: طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی نرخ بیکاری ۱۸ درصد است اما ۶۵ هزار بیکار در ادارات کار شرق استان ثبت نام کرده اند.

وی با عنوان اینکه شرق مازندران نیازمند توجه ویژه دولت برای حل مشکلات است، افزود: بیکاری واقعی در شرق استان بیش از ۴۰ درصد است و رفع مشکلات نیازمند توجه دولت و دلتمردان است.

شریعتی خواستار توسعه سرمایه گذاری واشتغال برای حل مشکل بیکاری در شرق استان شد و گفت: مردم منطقه در همه بحران ها کشور را یاری کردند و امروز شایسته آن نیست که در هر منزلی دو یا سه بیکار وجود داشته باشد.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به تفاوت های آماری رسمی و ثبتی ادارات شهرستانی با استان در زمینه بیکاری افزود: بیکاری در خانوارهای منطقه روبه گسترش است و برای حل آن دولت باید توجه ویژه ای به منطقه داشته باشد.

در حال حاضر سالانه یک چهارم فارغ التحصیلان ودانش آموزان در شغل های دولتی مشغول کار می شوند و بقیه باید وارد بخش خصوصی شوند و حضور در بازارهای کار نیازمند مهارت آموزی ومهارت افزایی است

بیکاری دغدغه مردم و مسئولان در مناطق مختلف از جمله مازندران است و به نظر می رسد برای حل این معضل باید تعاملی بین بخش خصوصی ودولتی برای مهارت آموزی کارجویان صورت گیرد. در حال حاضر سالانه یک چهارم فارغ التحصیلان ودانش آموزان در شغل های دولتی مشغول کار می شوند و بقیه باید وارد بخش خصوصی شوند و حضور در بازارهای کار نیازمند مهارت آموزی ومهارت افزایی است.

بخش خصوصی مطالبه مهارت آموزی جویندگان کار را دارد
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار، نبود گفتمان ملی مهارت را از جمله چالش های فراروی برای اشتغال بیان کرد و گفت: بخش خصوصی مطالبه مهارت آموزی جویندگان کار را دارد و باید به فکر تربیت نیروی کار ماهر باشیم.

بازار کار در مازندران؛ بیکاران بی تخصص" height="429" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/04/21/4/18685.jpg" width="617" />

وی با اشاره به موقعیت مازندران و بهره مندی از جاذبه های دریا و بندر و جنگل در اقتصاد، تصریح کرد باید از ظرفیت این بخش ها برای اشتغال استفاده کنیم و به بازنگری و تغییر نگرش نیاز اساسی داریم.

وی تدوین سند راهبردی مهارت و بانک اطلاعات اساتید فنی وحرفه ای را در مازندران مهم وضروری دانست و گفت:باید از ظرفیت استادکاران و اساتید فنی برای توسعه مهارت آموزی استفاده کرد.

وی احیای طرح استاد شاگردی را از جمله پیشنهادها برای توسعه مهارت آموزی ذکر کرد و گفت: باید نسبت به تربیت نیروی متخصص صنایع و بخش خصوصی اقدام کنیم.

پنج هزار نفر آموزش های مهارتی را فراگرفتند
حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بهبود فضای کسب و کار را از دیگر برنامه ها بیان کرد و گفت: امسال حدود سه هزار نفر در طرح مهارت آموزی در استان شرکت کردند و بیش از دو هزار سرباز نیز آموزش های مهارتی را فرا گرفتند.

وی نیازسنجی بخش خصوصی و توانمندسازی نیروی انسانی ماهر را امری مهم دانست و گفت: برای توانمندسازی نیروی انسانی باید در بخش های مختلف، صنعت، معدن، کشاورزی وغیره برنامه ریزی شود.

خیریان پور ادامه داد: همچنین باید بین فنی وحرفه ای وبخش خصوصی برای بهره گیری از ظرفیت ها تعامل مطلوبتری وجود داشته باشد.

به گزارش بازار، سهم صنعت از اشتغال در مازندران حدود ۱۰۰ هزار نفر است و این درحالی که حدود ۱۰ درصد از جمعیت استان بیکار هستند.

کد خبر: ۷۸٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha