۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
وعده های ایجاد شهر جدید «حورا» در مسیر ۲۴ ساله شدن| طلسمی که همچنان پابرجاست
بازار گزارش می‌دهد؛

وعده های ایجاد شهر جدید «حورا» در مسیر ۲۴ ساله شدن| طلسمی که همچنان پابرجاست

همدان- در حالی طرح ایجاد شهر جدید «حورا» در همدان مصوبه سال ۷۶ را دارا است که می توان با تحقق آن از یک سو در مسیر پایان بخشی به مقوله حاشیه نشینی در همدان قدم برداشت و از سویی دیگر با نگاه به جنبه های اقتصادی و اجتماعی طرح شرایط مساعدتری را برای بی خانمان ها رقم زد اما آنچه هنوز با گذشت ۲۴ سال نامشخص مانده اینکه آیا طلسم شهر جدید «حورا» شکسته می شود یا وعده ها هم چنان ادامه دار خواهد بود؟

بازار؛ گروه استان ها: اسفندماه ۹۲ بود که مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور شاران در کارگروه تخصصی امور زیر بنایی استان همدان با بیان اینکه احداث شهر جدید «حورا» که مصوبه دولت در سال ۱۳۷۶ بوده با مساحت ۳۵ کیلومتر ساخته می شود ضمن اینکه در دو سال گذشته کار مطالعه ساخت شهر جدید «حورا» در همدان آغاز شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

به صحبت های این مسئول که دقت می کنیم سپیده شفایی مطرح کرده در شهرستان همدان محیط های روستایی و شهری مشخصی وجود ندارد و با هم ادغام هستند ضمن اینکه مرزهای شهرهای همدان و مریانج، همدان و جورقان، همدان و صالح آباد و همدان- بهار مشخص نیست که این موضوع در تهیه آمار و اطلاعات مجموعه های شهری مشکلاتی ایجاد می کند.

وی با تصریح بر اینکه در همدان یک شهر مرکزی، تعدادی شهرهای کوچک و در حد روستا شهر وجود دارد که باید در این مجموعه ارتباط سکونتگاه ها و خدمات ارائه شده را با یکدیگر مورد بررسی قرار داد، بیان کرده طرح یکپارچه شدن مدیریت ها سال ۱۳۷۴ در هیئت وزیران به تصویب رسیده و با وجود این مصوبه هنوز مدیریت یکپارچه اجرایی نشده است.

وعده های ایجاد شهر جدید «حورا» در مسیر ۲۴ ساله شدن/ طلسمی که همچنان پابرجاست

شفایی با بیان اینکه شهر حورا مصوبه شورای عالی شهرسازی است و ساخت این شهر در همدان در سال ۷۶ پیشنهاد شد اما استان همدان ظرفیت اضافه کردن شهر جدید را نداشت و این طرح تاکنون به تعویق افتاده و امروز که استان نیاز به شهری میانی دارد، کار اجرایی آن آغاز شده است؛ اعلام کرد: چند مکان برای ساخت این شهر پیشنهاد شد که از لحاظ توپوگرافی، جغرافیایی، دسترسی به نیروی برق، گاز و آب، نفوذ شیرابه های زباله های ناشی از سایت زباله و مالکیت نظامی آن مشکلاتی داشت که در نهایت یک محدوده به مساحت ۳۵ کیلومتر برای ساخت این شهر انتخاب شد.

رئیس جمهور در سفر استانی خود به همدان از احداث شهر جدید «حورا» در این استان خبر داد و گفت شهر جدید حورا که در ۲۰ کیلومتری شهر همدان مکان یابی شده پذیرای ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در مساحت ۱۲۰۰ هکتار است

چندسالی گذشت تا اینکه سال ۹۴ عنوان شدبا اعلام رئیس جمهور، شهر جدید «حورا» در ۲۰ کیلومتری شهر همدان، ایجاد می شود و موضوع آنجا جدی تر شد که رئیس جمهور در سفر استانی خود به همدان از احداث شهر جدید «حورا» در این استان خبر داد و گفت شهر جدید حورا که در ۲۰ کیلومتری شهر همدان مکان یابی شده پذیرای ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در مساحت ۱۲۰۰ هکتار است.

 مردادماه سال ۹۶ مدیر وقت شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه ساکنان شهر حوراء سرریز شهر همدان و اطراف خواهند بود، گفت: شهر جدید حورا می‌تواند در کاهش حاشیه‌نشینی مؤثر باشد.

وعده های ایجاد شهر جدید «حورا» در مسیر ۲۴ ساله شدن/ طلسمی که همچنان پابرجاست

محمدحسین مرادی با تأکید بر اینکه طرح تفضیلی شهر حورا به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است، اظهار کرد: احداث شهر جدید حوراء ۱۸ ماه پس از تصویب طرح تفصیلی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه احداث شهر جدید حورا در سال ۸۹ به تصویب رسید و طرح جامع آن در بهمن ۸۹ تهیه شد، یادآور شد: همدان شهری مهاجرپذیر است و از شهرهای اقماری و مجاور به همدان مهاجرت می‌کنند که همین مسأله باعث افزایش حاشیه‌نشینی و به تبع آن ایجاد مشکلات اجتماعی شده بنابراین احداث شهر حورا می‌تواند در کاهش حاشینه‌نشینی در همدان مؤثر باشد.

با توجه به اینکه منطقه اقتصادی جهان‌آباد در نزدیکی این شهر قرار دارد پرسنل و فعالان اقتصادی می‌توانند در این شهر سکونت پیدا کنند تا این شهر به یک شهر خوابگاهی تبدیل نشود و اشتغال و فعالیت اقتصادی در آن رونق یابد

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با تأکید بر ایجاد اشتغال در شهر جدید حورا یادآور شد: با توجه به اینکه منطقه اقتصادی جهان‌آباد در نزدیکی این شهر قرار دارد پرسنل و فعالان اقتصادی می‌توانند در این شهر سکونت پیدا کنند تا این شهر به یک شهر خوابگاهی تبدیل نشود و اشتغال و فعالیت اقتصادی در آن رونق یابد.

وعده های ایجاد شهر جدید «حورا» در مسیر ۲۴ ساله شدن/ طلسمی که همچنان پابرجاست

این فراز و نشیب ها و وعده های بی سرانجام در نهایت در سال ۹۸ رنگ و بوی تامل برانگیزی به خود گرفت به نوعی که مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه تأسیس شهر جدید «حورا» در شهر همدان مسکوت می‌ماند، گفت: در شورای عالی معماری و شهرسازی مقرر شد تا افق مجموعه شهری که سال ۱۴۱۰ است، تأسیس شهر جدید حورا مسکوت بماند.

حسن ربانی ارشد با تأکید بر اینکه مسکوت ماندن تأسیس شهر حورا کاملا فنی است، عنوان کرد: افق طرح مجموعه شهری همدان سال ۱۴۱۰ است که در آن زمان باید یکبار دیگر مجموعه شهری مطالعه شود.

اما به راستی سرنوشت این شهر چه خواهد بود؟ آیا این انتظار ۲۴ ساله جامه عمل بر تن خواهد کرد یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال برآن شدیم تا گفتگویی با داریوش حسینی؛ مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان و حجت الاسلام احمدحسین فلاحی؛  نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

ورود به فاز ساخت شهر «حورا»، پایان بخش حاشیه نشینی در شهر همدان
داریوش حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شهر «حورا» از جمله شهرهای جدید الاحداث است، گفت: اگر وارد فاز ساخت شهر حورا شویم دیگر با پدیده حاشیه نشینی روبرو نخواهیم بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اعلام اینکه در حال حاضر طرحی که در دست تهیه و انجام داریم، طرح ۱۸۰ هکتاری روستای شورین است، یادآوری کرد: این طرح مربوط به ثبت نام کنندگان طرح اقدام ملی مسکن است و طرح ساخت شهر حورا یک طرح متفاوت است.

طرح مذکور از طرح هایی است که قبلا ً مصوب شده و در حال حاضر به شورای عالی راه و شهرسازی فرستاده شده است

وی با تاکید بر اینکه شهر «حورا» از شهرهای جدید الاحداث محسوب می شود، عنوان کرد: طرح مذکور از طرح هایی است که قبلا ًمصوب شده و در حال حاضر به شورای عالی راه و شهرسازی فرستاده شده است.

وعده های ایجاد شهر جدید «حورا» در مسیر ۲۴ ساله شدن/ طلسمی که همچنان پابرجاست

حسینی با تاکید بر اینکه شهر حورا خارج از شهر و سمت جاده تهران قرار دارد، گفت: این مصوبه تاسیس به شورای عالی راه و شهرسازی ارجاع شده که به محض تایید راه اندازی این شهر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اراضی حورا افزایش خواهد یافت
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با تاکید بر اینکه اراضی شهر حورا متعلق به دولت است، عنوان کرد: ظرفیت و گنجایش جمعیتی در شهر حورا در حال حاضر ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود ولی چون منابع و اراضی این منطقه متعلق به دولت است، در آینده ظرفیت های آن نیز افزایش خواهد یافت.

تمام مسائل زیر بنایی در تاسیس شهر حورا مورد مطالعه و ارزیابی قرارگرفته و کاربری های لازم از قبیل آب، برق و گاز و تاسیسات برای آن در نظر گرفته شده و به محض تایید شورای عالی راه و شهرسازی، این طرح عملیاتی و اجرایی خواهد شد

حسینی مطرح کرد: تمام مسائل زیر بنایی در تاسیس شهر حورا مورد مطالعه و ارزیابی قرارگرفته و کاربری های لازم از قبیل آب، برق و گاز و تاسیسات برای آن در نظر گرفته شده و به محض تایید شورای عالی راه و شهرسازی، این طرح عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

طرح موضوع شهر «حورا» با رئیس قوه قضاییه
حجت الاسلام احمدحسین فلاحی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: موضوع شهر «حورا» را با رئیس قوه قضاییه مطرح خواهیم کرد چراکه باید تکلیف این طرح در همدان مشخص شود.

وعده های ایجاد شهر جدید «حورا» در مسیر ۲۴ ساله شدن/ طلسمی که همچنان پابرجاست

وی گفت: با توجه به رشد جمعیت و مهاجرپذیری همدان در سالهای اخیر دیگر جایی برای اسکان افراد در همدان وجود ندارد که در این راستا مسئولان برای هدایت سرریز جمعیتی شهر همدان پیشنهاد ساخت شهر جدید حورا در ۲۰ کیلومتری همدان را داده اند و وزارت مسکن و شهرسازی مجوز ساخت این شهر را به عنوان الگوی معماری اسلامی- ایرانی صادر کرده است.

حورا مانع از سیل مهاجران از روستاها و شهرهای اطراف به مرکز استان می شود

وی عنوان کرد: این شهر جدید در اولویت نخست، جمعیت مهاجر را در خود جای می دهد و با امکانات رفاهی و اجتماعی و خدماتی شهری مانع از سیل مهاجران از روستاها و شهرهای اطراف به مرکز استان می شود.

اما به راستی چرا همدان از سال ۱۳۷۶ تاکنون نتوانسته تکلیف شهر حورا را مشخص کند؟ به گفته مسئولان، طرح شهر جدید حورا مصوبه سال ۷۶ را دارا است و طرح مجموعه شهری در سال ۷۸ مصوب شده است؛ از طرفی تاثیرات این طرح و اقدامات مربوط به امکان سنجی های آن پیش برده شده به طوری که می توان با ورود به این عرصه از یک سو در مسیر پایان حاشیه نشینی در همدان و از سویی، در بحث های اقتصادی و اجتماعی قدم برداشت.

به راستی زمان آن رسیده تا پس از ۲۴ سال حداقل شاهد بررسی های دقیق و برنامه ریزی های مناسبی در این مسیر باشیم به نحوی که نقاط قوت و فرصت های طرح مشخص شده بیان شود تا ببینیم آیا به راستی احداث این شهر می تواند کمک کننده باشد یا قرار است حاشیه ای دیگر به حاشیه شهر همدان اضافه شود؟

آیا نقاط منفی و تهدیدهای این طرح احصا شده تا بر اساس آن بتوانیم گام هایی علمی و به نفع مردم همدان برداریم؟ به هر حال طرحی ۲۴ ساله که سالیان سال است در فراز و نشیب های بسیار قرار گرفته و مدیران زیادی را در اداره کل راه و شهرسازی همدان به خود دیده است، این روزها هم چنان چشم انتظار مانده و حال باید دید آیا قرار نیست طلسم شهر حورا به این زودی ها شکسته شود؟

کد خبر: ۷۸٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha