۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
سرشاخه کاری درختان دریچه‌های صادرات را به روی گردوی همدان باز می کند
بازار گزارش می‌دهد؛

سرشاخه کاری درختان دریچه‌های صادرات را به روی گردوی همدان باز می کند

همدان- ایران با وجود تولید ۱۴ درصد گردوی دنیا سهم قابل توجهی در صادرات این محصول ندارد که به گفته مسئولان علت این امر را باید عدم یکنواختی محصول گردوی تولیدی دانست اما از چند سال پیش طرح سرشاخه کاری با هدف تولید یکنواخت محصول، جلوگیری از سرمازدگی و افزایش کیفیت محصول گردو در استان همدان اجرا و ۱۲۵ هزار پیوند درخت گردو انجام شده که می تواند گامی در مسیر ارتقای سطح صادرات این محصول باشد.

بازار؛ گروه استان ها: گردو خشکباری پر خاصیت و پر طرفدار به حساب می‌آید و استان همدان و شهرستان تویسرکان با داشتن باغات گردوی بی نظیر و بسیار با کیفیت حرف نخست را در تولید گردو در ایران و جهان می‌زنند که نحوی که نام گردوی تویسرکان به تنهایی خود یک برند است.

براساس آمار رسمی ۱۴ درصد گردوی دنیا در ایران تولید می‌شود و ایران رتبه سوم را در تولید گردو در دنیا به خود اختصاص داده است ضمن اینکه در ایران نیز گردوی شهرستان تویسرکان از نظر کیفیت رتبه نخست را دارد و زبان زد خاص و عام است.

با توجه به اینکه درختان گردوی استان همدان در چند سال گذشته دچار سرمازدگی شدند و از طرف دیگر محصول برخی از درختان گردو مناسب صادرات نبود، طرح سرشاخه کاری درختان گردو در استان همدان آغاز شد و اجرای این طرح همچنان ادامه دارد.

سرشاخه کاری درختان دریچه‌های صادرات را به روی گردوی همدان باز می کند

طبق گفته کارشناسان امر با اجرای طرح سرشاخه کاری؛ درختان گردوی استان همدان محصولی یکنواخت تولید خواهند کرد که مناسب بازار جهانی از نظر صادرات خواهد بود بر همین اساس در این خصوص برآن شدیم تا در رابطه با طرح سرشاخه کاری درختان گردو در استان همدان گفتگویی با حجت الله شهبازی؛ مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید:

پیش بینی تکرار خطر سرما زدگی باغات گردو
حجت الله شهبازی در گفتگو با خبرنگار بازار در همدان به خطر سرمازدگی باغات گردو اشاره کرد و با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم امسال خطر سرما زدگی باغات وجود داشته باشد، اظهار کرد: طی پنج سال گذشته ۷۸ هزار تن محصول گردوی استان همدان در اثر خسارت از دست رفته است.

سال ۹۴ بیش از ۳۱ هزار تن محصول گردو از بین رفت درحالی که پیش بینی تولید در آن سال ۵۰ هزار تن بود

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه از بین رفتن گردو در اثر سرمازدگی اقتصاد خانواده‌های بسیاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: سال ۹۴ بیش از ۳۱ هزار تن محصول گردو از بین رفت درحالی که پیش بینی تولید در آن سال ۵۰ هزار تن بود.

وی با اشاره به اینکه یکنواختی و بازار پسندی محصول گردو و هزینه تولید در روش سنتی کشت درخت گردو مسائل مورد پسندی نیستند، افزود: در روش سنتی کشت گردو محصول هر درختی با درخت دیگر غیر مشابه هستند و همین موضوع ما را برای صادرات با مشکل روبرو می‌کند.

غیر یکنواختی بودن اصلی‌ترین مشکل عدم موفقیت صادرات گردو
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ایران رتبه سوم را از نظر تولید گردو در جهان دارد اما جایگاه قابل توجهی برای صادرات ندارد، تاکید کرد: اصلی ترین مشکل عدم موفقیت در صادرات گردو غیر یکنواختی بودن محصول است.

وی در ادامه گفتگو با اشاره به وجود باغات قدیمی در سطح کل کشور اضافه کرد: اکثر باغات ما قدیمی هستند و امکان حذف درختان کهنسال وجود ندارد، در نتیجه بهترین کار برای رسیدن به محصول یکنوات سرشاخه کاری است.

سرشاخه کاری درختان دریچه‌های صادرات را به روی گردوی همدان باز می کند

شهبازی با بیان اینکه در سرشاخه کاری تاج درخت گردو عوض می‌شود و بعد از گذشت سه تا چهار سال کل تاج عوض شده است، بیان کرد: با اجرای طرح سرشاخه کاری محصول تولیدی یکنواخت است و کیفیت محصول تغییر پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تعداد قابل توجهی از گردوهای باغات بازار پسندی ندارند و تعوض تاج کیفیت محصول را تغییر می‌دهد، ادامه داد: طرح سرشاخه کاری افزایش عملکرد در واحد سطح را در پی دارد.

تعویض تاج درخت باعث می‌شود محصول تولیدی از دو تن در هکتار به چهار تن در هکتار افزایش پیدا کند و درآمد باغدار افزایش و هزینه تولید کاهش داشته باشد

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه امروز در سطح کشور به ازای هر هکتار دو تن گردوی خشک تولید می‌شود، تاکید کرد: تعویض تاج درخت باعث می‌شود محصول تولیدی از دو تن در هکتار به چهار تن در هکتار افزایش پیدا کند و درآمد باغدار افزایش و هزینه تولید کاهش داشته باشد.

وی در ادامه به موضوع نحوه برداشت محصول گردو اشاره کرد و با بیان اینکه برداشت درخت گردو یکی از معضلات است چراکه بخش زیادی از هزینه تولید معطوف به هزینه برداشت می‌شود، افزود: در صورت تغییر سیستم کشت گردو، برداشت نیز متفاوت می‌شود و برداشت به راحتی و با هزینه کمتری انجام خواهد شد.

شهبازی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط آب، خاک و سطح کشور محدودیت برای توسعه باغات وجود دارد اما همچنان در حال افزایش سطح زیر کشت باغات گردو در استان هستیم، تاکید کرد: باید از نهال‌هایی استفاده شود که مشکلات گذشته را نداشته باشند و محصول بازار پسند و قابل رقابت از نظر هزینه تولید و عوامل مختلف تولید کند.

امسال برای نخستین بار در کشور موفق شدیم نهال گردوی پیوندی گواهی شده داشته باشیم

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور زنجیره تولید گردوی گواهی شده در استان همدان به صورت الگویی اجرایی شد، ادامه داد: امسال برای نخستین بار در کشور موفق شدیم نهال گردوی پیوندی گواهی شده داشته باشیم.

سرشاخه کاری درختان دریچه‌های صادرات را به روی گردوی همدان باز می کند

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه این موضوع یادآور شد: هر نهال تولیدی زیر نظارت کمیته فنی نهال استان و کشور تولید می‌شود و در نهایت موجب تائید یا رد نهال می‌شود که در صورت تائید یک برچسب (لیبل)  به رنگ سفید به نهال زده می‌شود و امسال برای اولین بار برچسب (لیبل) آبی رنگ با عنوان گواهی شده برای نهال گردو زده شد که معنی تائید شده می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۲۵ هزار پیوند درخت گردو در استان همدان زده شد و اتفاقات خوبی افتاد، افزود: باغداران مشارکت در این طرح  خوبی داشتند.

تمام پیوندک‌های مورد استفاده تولید داخل بود
شهبازی با بیان اینکه خوشبختانه در سال جاری ۱۲۵ هزار پیوند زدیم و برای نخستین بار تمام پیوندک‌های مورد استفاده تولید داخل بود، تاکید کرد: استان همدان از نظر پیوندک غنی شد و دیگر نیازی به پیوندک وارداتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سال آینده هم از پیوندک داخلی استفاده خواهد شد، افزود: ۱۵۰ نفر پیوند زن ماهر آموزش دادیم که کاری فوق تخصصی انجام می‌دهند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: در سال گذشته به معرفی چهار رقم گردوی جدید با داشتن تمام صفات برتر موفق شدیم.

مقدمات سرشاخه کاری درختان گردو برای سال آینده آغاز شده و در حال جمع آوری پیوندک از داخل و خارج استان هستیم

وی در ادامه این گفتگو به اجرای طرح سرشاخه کاری سال آینده اشاره کرد و با تاکید بر اینکه مقدمات سرشاخه کاری درختان گردو برای سال آینده آغاز شده و در حال جمع آوری پیوندک از داخل و خارج استان هستیم، ادامه داد: در هفته دوم فروردین سال ۱۴۰۰ برنامه آموزشی برای پیوند زنان پیش بینی شده و کار پیوند زنی از ۱۵ فروردین آغاز و به مدت یک ماه تا یک ماه و نیم ادامه دارد و تا پایان اردیبهشت کار پیوند زنی جمع خواهد شد.

سرشاخه کاری درختان دریچه‌های صادرات را به روی گردوی همدان باز می کند

شهبازی با اشاره به اینکه پیش بینی شده ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار پیوندک به صورت دولتی و مشارکت باغداران انجام شود، افزود: بخشی از پیوند زنی را خود مردم بدون دخالت بخش دولتی انجام می‌دهند و پیش بینی شده در سال ۱۴۰۱ بخش دولتی در زمینه پیوند زنی به صورت کامل کنار بکشد.

وی با اشاره به اینکه باغات گردوی استان همدان به حدود ۲۰ هزار هکتار می‌رسد، بیان کرد: اگر حداقل ۱۰۰ درخت در در هر هکتار کشت شده باشد به عدد بزرگی می‌رسیم و همه درختان نیاز به اجرای پیوندک ندارند.

شهبازی در این راستا با بیان اینکه برای پیوند زدن باید باغدار بگوید و تائید کند که یک درخت تولید مناسبی ندارد تا روی آن کار انجام شود، افزود: ۲۲ استان کشور بعد از استان همدان درگیر اجرای طرح سرشاخه کاری شدند.

بعد از اجرای طرح سرشاخه کاری در استان همدان، دو محصول پسته و انگور نیز مشمول طرح سرشاخه کاری به صورت الگویی شدند

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: بعد از اجرای طرح سرشاخه کاری در استان همدان، دو محصول پسته و انگور نیز مشمول طرح سرشاخه کاری به صورت الگویی شدند.

سرشاخه کاری درختان دریچه‌های صادرات را به روی گردوی همدان باز می کند

استان همدان باتوجه به ویژگی های جغرافیایی و ذخائر ژنتیکی مهمی چون بذر یونجه، سیر، گردو، گوسفند نژادمهربان و غیره از دیر باز به عنوان یکی از قطب های تولید کشاورزی در کشور مطرح بوده و سهم به سزایی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد.

بخش کشاورزی استان همدان با توجه به جایگاه و سهمی که در تولیدات کشاورزی کشور و اقتصاد استان دارد به عنوان یکی از ۵ استان برتر در تامین امنیت غذایی کشور محسوب می شود؛این استان با تولید ۵۰ هزار تنی گردو رتبه اول را در این راستا به خود اختصاص داده است که می توان با ورود مناسب به این عرصه، گام ها را نه تنها در جهت ارتقای سطح تولید بلکه در مسیر افزایش میزان صادرات نیز برداشت.

کد خبر: ۷۸٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha