۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
اقتصاد محلی در زنجیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ کرکره کاسبان خرده‌پا پایین کشیده شد
بازار در استان سمنان بررسی کرد؛

اقتصاد محلی در زنجیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ کرکره کاسبان خرده‌پا پایین کشیده شد

سمنان- یکی از موضوعاتی که درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرح می‌شود این است که این مراکز خارج از شهرستان‌ها و عمدتاً در تهران مدیریت می‌شوند و هیچ عایدی برای شهرستان‌ها ندارند به‌تازگی موج گسترده از مخالفت با این ‏فروشگاه‌ها در استان سمنان ایجادشده است‎.‎

بازار؛ گروه استان‌ها: فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دیر باز در استان سمنان حضور داشتند اما در سال‌های اخیر رشد قارچ گونه آن‌ها که به دلیل تلاطم‌های اقتصادی حالا پول‌دارتر از قبل نیز شده‌اند، سبب شده تا مخالفت‌های گسترده‌ای علیه شأن صورت گیرد.

از یک سو مردم معتقد هستند که فروشگاه‌ها امکان خرید ارزان را به آن‌ها می‌دهد مضافاً بر اینکه در این فروشگاه‌ها هر آنچه می‌خواهید زیر یک سقف قرار دارد و نیاز نیست برای تهیه اقلام کسی خیابان‌گردی کند همچنین این فروشگاه‌ها غالباً همراه تخفیف هستند و می‌توان ارزان‌تر از آن‌ها خرید کرد.

قیمت‌های ظاهراً ارزان
در مقابل اما برخی می‌گویند این فروشگاه‌ها فقط در ظاهر قیمت‌ها را ارزان‌تر می‌دهند در حالی که ماجرایی زیر این قیمت‌ها و تخفیف‌ها وجود دارد که از مردم پوشیده است از سوی دیگر این فروشگاه‌ها اگر هزار مورد هم باشند هیچ پولی به شهرستان‌های استان سمنان تزریق نمی‌کند و باعث ورشکستگی کسبه خرده پا نیز خواهند شد.

مردم معتقد هستند که فروشگاه‌ها امکان خرید ارزان را به آن‌ها می‌دهد مضافاً بر اینکه در این فروشگاه‌ها هر آنچه می‌خواهید زیر یک سقف قرار دارد

علم مبارزه با این فروشگاه‌ها را امام جمعه شاهرود برافراشته است حجت الاسلام عباس امینی چهار سال پیش نخستین بار با این فروشگاه‌ها مخالفت کرد و این مخالفت را همچنان ادامه می‌دهد تا جایی که در آخرین اظهار نظر خود این فروشگاه‌ها را مضر برای اقتصاد محلی دانسته است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای بلای جان اقتصاد محلی؛ کرکره کاسبان خرده پا پایین کشیده شد

عکس اقتصاد مقاومتی رقم خورد
امام جمعه شاهرود معتقد است: مسئولان کشور از وزارت صمت و … دقیقاً برعکس اقتصاد مقاومتی اقدام کرده‌اند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کسبه خرده پای بومی شهرستان‌های استان سمنان را نابود کرده‌اند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ ارتباطی به شهر ندارند و از تهران مدیریت می‌شوند در نتیجه در مناسبات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... شهرستان‌ها نیز جایگاهی ندارند.

امینی بیان کرد: در رسوم قدیمی ما همیشه وقتی حادثه‌ای یا فوتی برای یک مغازه‌دار پیش می‌آمد دیگر کسبه به دیدار او می‌رفتند و از سوی دیگر کسبه خرده پا و سنتی ستون فقرات اقتصاد شهر را تشکیل می‌دادند که در تمام روزهای سال از عزا و عروسی به مردم خدمت رسانی می‌کردند اما امروز فروشگاه‌های زنجیره‌ای که هیچ قرابتی با زیست بوم ما ندارد، چه ارتباط و تعاملی با شهرستان‌ها خواهند داشت؟

وی با بیان اینکه در مقوله کرونا تمام شهر پای کار آمدند اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای اصلاً معلوم نیست به دست چه کسانی اداره می‌شود و اصلاً چه کسانی هستند، بیان کرد: توقع و انتظار ما این است که ارتباط این فروشگاه‌ها توسط صمت اصلاح شود.

رشد قارچ گونه
امام جمعه شاهرود با بیان اینکه توقع این است که چون این فروشگاه‌ها ارتباطی ندارند، اگر سهمیه ای هم به هر شهرستان تعلق می‌گیرد به این فروشگاه‌ها داده نشود، ابراز داشت: این فروشگاه‌ها کاری با مردم ندارند از سوی دیگر این کسبه شهر هستند که در تمام سال حضور دارند، در عروسی و عزا به مردم خدمت می‌کنند، مبارزات انقلابی را پی بردند و بار اقتصاد شهر را به دوش کشیده اند لذا ما توقع مان از مجموعه شهرستان این است که مدیریتی در این حوزه صورت گیرد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای کسبه خرده پای بومی شهرستان‌های استان سمنان را نابود کردند

امینی با اشاره به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند قارچ زائیده و تکثیر می‌شوند، ابراز داشت: کالاهای اساسی که برای مردم می‌آید باید به دست کسبه محلی توزیع شود تا بتوانیم شاهد تقویت کسبه و اقتصاد محلی و بومی باشیم از سوی دیگر از صمت می‌خواهیم تا از تخلفات فروشگاه‌ها اصلاً چشم پوشی نکند. متاسفانه در روزهایی که عرضه و تقاضا بر هم می‌خورد، تخلفات نیز بیشتر می‌شود اما توقع ما از مسئولان این است که با تخلف برخورد جدی شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از توقعات ما این است که این فروشگاه‌های زنجیره‌ای که به اندازه کافی دارند، حداقل از سوی مسئولان شهرستانی تقویت نشوند، بیان داشت: ما به شدت گلایه‌مند هستیم زیرا فروشگاه‌ها هیچ ارتباطی با شهرستان‌ها نداشته و فقط به موضوع سرمایه داری نگاه دارند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای بلای جان اقتصاد محلی؛ کرکره کاسبان خرده پا پایین کشیده شد

سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای به جیب مرکزنشینان
پشت پرده این فروشگاه‌ها چیست؟ آیا واقعاً اقلام را گران‌تر می‌فروشند و مردم فکر می‌کنند که خریدشان ارزان‌تر از مابقی نقاط محاسبه خواهد شد؟ یک کارشناس اقتصادی درباره مکانیزم این فروشگاه‌ها می‌گوید: دو راه برای کسب درآمد در این فروشگاه‌ها وجود دارد که نخست همواره تخفیف بودن آن‌ها است.

محمد عمودی با بیان اینکه این فروشگاه‌ها با همواره تخفیف بودن خود فضا را برای حضور مشتریان مهیا می‌سازند، ابراز کرد: یک راه سود این فروشگاه‌ها در درصد کم سود و فروش بالای آن‌ها است که البته ایرادی ندارد و قانونی است به عبارت دیگر یک کاسب یک جنس ۱۰۰ هزار تومانی را می خرد و ۱۱۰ هزار تومان می‌فروشد این جنس سه ماه در مغازه او می‌ماند تا فروخته شود.

فروشگاه‌ها با همواره تخفیف بودن خود فضا را برای حضور مشتریان مهیا می‌سازند

وی افزود: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اما اینگونه نیست آن جنس همان ۱۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود اما ۱۰۲ هزار تومان فروخته می‌شود تفاوت در اینجا است که این جنس هر هفته تزریق می‌شود و دیگر نیاز به خواب سرمایه نیست یعنی تا زمانی که مغازه دار سنتی یک جنس را ۱۱۰ هزار تومان بفروشد یک فروشگاه ۳۰ بار آن را ۱۰۲ هزار تومان فروخته است حالا ۳۰ بار سود دو هزار تومانی بیشتر است یا یک بار سود ده هزار تومانی؟ این نظام عملکردی فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

سود در همراهی کارخانه ها
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: راه دوم سود بری فروشگاه‌های زنجیره‌ای نوعی همراهی کارخانه ها است برای مثال یک بیسکوئیت که ده عدد در درون خود دارد و مثلاً چهار هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود در یک فروشگاه زنجیره‌ای سه هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد اما وقتی آن را باز می‌کنید مشاهده می‌کنید که به سفارش فروشگاه، کارخانه‌ها بسته بندی مورد عرضه در آن فروشگاه زنجیره‌ای را هشت عددی زده اند یعنی در واقع دو بیسکوئیت نسبت به دیگر فروشگاه‌ها کمتر دارد اما مشتریان به این مورد نگاه نمی‌کنند و فقط قیمت روی آن برایشان مهم است.

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اما اینگونه نیست آن جنس همان ۱۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود اما ۱۰۲ هزار تومان فروخته می‌شود تفاوت در اینجا است که این جنس هر هفته تزریق می‌شود

عمودی با بیان اینکه این موضوع برای مثال در تن ماهی دیده می‌شود تن ماهی ۷۵ گرمی ۳۲ هزار تومانی در فروشگاه ۲۷ هزار تومان است زیرا ۶۵ گرم وزن دارد و این به سفارش همان کارخانه ساخته شده است، ابراز داشت: در این نوع فروش نه فروشگاه ضرر می‌کند نه کارخانه فقط کسی که ضرر می‌کند مردم هستند که فکر می‌کنند جنسی را ارزان‌تر خریده اند.

وی با طرح این سوال که یک میلیون عدد تن ماهی که هر کدامشان ۱۰ گرم کمتر دارند چه میزان سود را برای یک فروشگاه در پی دارند؟، افزود: نمی‌گوییم همه اما غالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای از این دو روش کاسبی می‌کنند و آنقدر پول‌های هنگفتی در آورده اند که دیگر هیچ طوفانی نمی‌تواند آنها را تکان دهد.

مسئولان دولتی در قبال این فروشگاه‌ها سکوت کرده اند و پاسخی نمی‌دهند یعنی ابزار مقابله با آنان را هم ندارند و تنها می‌توان از مردم خواست که املاکشان را به این فروشگاه‌ها اجاره ندهند. باید دید آیا مردم و مسئولان به امام جمعه شاهرود و حرکتی که علیه فروشگاه ها آغاز کرده می پیوندند.

کد خبر: ۷۸٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha