۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
افزایش قیمت ۵ برابری میوه در ماه های انتهایی سال
گزارشی از وضعیت بازار میوه در شب عید؛

افزایش قیمت ۵ برابری میوه در ماه های انتهایی سال

علیرغم تولید فراوان محصولات کشاورزی، باغدار و مصرف کننده از وضعیت موجود ناراضی هستند این فضای حاکم بر حوزه های بازار میوه کشور در شب عید است.

به گزارش بازار به نقل از اکونا پرس، علیرغم تولید فراوان محصولات کشاورزی، باغدار و مصرف کننده  از وضعیت موجود ناراضی هستند این فضای حاکم بر حوزه های بازار میوه کشور در شب عید است که از رنج مزمن نظام توزیع  متضرر می شود. این موضوع ارتباطی ندارد که میزان میوه موجود در بازار کم یا زیاد باشد. شاید برای هر آفتی سمی وجود داشته باشد اما مشخص نیست که چرا برای آفت دلالی سمی پیدا نمی شود.

طبق آمار  فائو در خصوص تولید محصولات باغی در ایران، ۴ درصد از محصولات کشاورزی جهان در کشورمان قرار دارد. اختصاص جایگاه نخست تا پانزدهم جهان در تولید محصولات کشاورزی زراعی و باغی، اختصاص رتبه دهم ایران در تولید ۱۵ محصول باغی، کسب مقام اول  تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا، کسب رتبه سوم دنیا به صورت مشترک با کشور  ترکیه  در تنوع تولید محصولات باغی بعد از کشورهای چین و آمریکا، کسب رتبه هشتم تا دهم دنیا در تولید میوه طی دهه اخیر، صادرات میوه به   ۱۰۰ کشور جهان طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی از جمله قابلیت ها و ظرفیت های کشور در این زمینه است.

از طرفی نیز اگر سرانه مصرف میوه در جهان حدود ۸۰ کیلوگرم باشد در ایران این سرانه به میزان ۲۰۰ کیلوگرم است. طبق آمار و ارقام سیب ممتاز دماوند توسط باغدار بین ۶ تا ۷ هزار تومان به فروش میرسد اما قیمت مصوب این میوه در تره بار مرکزی حدود ۱۶ هزار تومان است.   در نهایت سیب ممتاز دماوند به دست مصرف کننده به قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان می رسد.

بنابراین گزارش قیمت پرتقال تامسون شمال توسط باغدار ۵ تا ۷ هزار تومان است و طبق قیمت مصوب میوه تره بار مرکزی کیلویی ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. اما به دست مصرف کننده  کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان  میرسد.

گفتنی است قیمت کیوی از باغدار بین شش و نیم تا هشت و پانصد هزار تومان خریداری می شود که در میوه و تره بار مرکزی  کیلویی ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد اما به دست مصرف کننده کیلویی ۲۷۰۰۰ تومان می رسد.

این موضوع در خصوص موز وارداتی نیز صادق است به گونه‌ای که کیلویی ۷۰ سنت معادل ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان وارد شده و در میوه و تره بار مرکزی به قیمت کیلویی ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد  و مصرف کننده موز را کیلویی ۵۷ هزار تومان می‌خرد. به طور متوسط قیمت میوه فروخته شده از طرف باغدار تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد ۵ برابر می‌شود.

کد خبر: ۷۸٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Amirkhan IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      10 0
      چطوره تا عید نشده مردم یه انقلاب میوه ای راه بندازند و اصلا میوه نخرند تا تمام دلالها و انباردارها و محتکران میوه متضرر بشن ،با ۱۵ روز میوه نخوردن کسی تا حالا نمرده، کمپینگ خرید میوه ممنوع با هشتک فراوان.
      • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
        0 0
        گل میگی. ولی متاسفانه حرفتون خریدار نداره...یعنی وحدت جامعه ما در اینگونه موارد از صفر هم کمتره
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      9 0
      خدا ازتون نگذره دلال های بی وجدان .چجوری میخاین جواب خدا رو بدین
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      8 1
      چقدر نگاه تلویزیون خوراکهای سبزیجات خوشمزه کنم دارم سکته میکنم خداوکیلی اگر خدا می‌شناسید دست وردارید ازاین تبلیغتون آخه ما هیچی نداریم کوچک شما فاریابی هستم شماره ....
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      4 0
      دست دولته و رانت
      • F IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
        2 0
        دقیقا خود دولت نمیخواد کاری کنه والا این قیمتها واقعی نیست این همه نعت تو کشورمون هست ولی خودمون نمیتونیم بخوریم همش داره صادر میشه. اگه واقعا صادر نمیشد چرا گرونه
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      0 0
      چشم آقای روحانی وهیت وزیران روشن . گلی به گوشه جمالتون
    • سعید FR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      3 0
      با سلام اگر شما نمی‌توانید جلوی دلالی یک قلم میوه را بگیرید چگونه میخواهید اقتصاد مملکت را سامان دهی کنید نه آقا جان آن مسئولانی که نمی خواهند خودشان یا یکی از دلالان هستند یا با انها دست دارند مردم که بلانسبت نفهم نیستند همه این را متوجه هستند خودتان را درست کنید
    • Amirkhan IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      1 0
      سایت خبری بازار نوشته گران شدن میوه در ماههای انتهایی سال، اول اینکه ماهها نیست و فقط اسفنده دوم اینکه شما تا حالا کجا تشریف داشتید که از گرانی میوه در ماههای قبلی هم خبر ندارید، همگی باهم سلام علیکم ؟؟؟
    • امپراتور IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      0 0
      خداوند از این دلال‌ها ی بیشرف هيچ وقت نگذرد که ما و زن بچه یمان را از خوردن میوه محروم‌ کردند
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      0 0
      ملت بیایدمثل پارسال اجیل امسال میوه تحریم فقط یه هفته طاقت بیارید به گدایی میافتند توی واتساب تلگرام انستا بذارید میوه تا ۱۵ فروردین تحریم
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      0 0
      ملت بایدگرانی راتحریم کنندتاگرانفروشان بفهمنداین ان خوردن نیست