۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
برای مقابله با پاندمی باید استراتژی واکسیناسیون اصلاح شود
کارشناسان آلمانی اعلام کردند؛

برای مقابله با پاندمی باید استراتژی واکسیناسیون اصلاح شود

در اغلب کشورهای دنیا واکسیناسیون علیه بیماری کرونا از سالمندان شروع شده است ولی مقامات بهداشتی آلمان اعلام کردند این سیستم برای مقابله با همه گیری کارایی ندارد و تنها باعث می شود تا مرگ ناشی از کرونا کم شود.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که دنیا برای واکسینه کردن مردم  در تلاشی نفس گیر قرار دارد، استراتژی های مختلفی برای واکسیناسیون مردم در کشورها به کار می رود. در برخی از کشورها واکسیناسیون از سالمندان و اقشار آسیب پذیر شروع شده است ودر برخی دیگر از کشورها جوانان در اولویت دریافت واکسن قرار دارند. آلمان هم از  کشورهایی بود که استراتژی  شروع واکسیناسیون از سالمندان را در دستور کار قرارداده بود ولی  یکی از کارشناسان حوزه ایمیونولوژی در کشور آلمان بر این باور است که این استراتژی نادرست است. مایکل میر هرمان، در مصاحبه ای با دویچه وله آلمان گفت:« با واکسیناسیون سالمندان  نرخ مرگ ناشی از کرونا کاهش پیدا می کند ولی از شدت انتشار بیماری و نرخ بالای ابتلا جلوگیری نمی شود . در واقع  این سیستم واکسیناسیون نمی تواند  به عنوان ابزاری برای مقابله با اپیدمی در دنیا معرفی شود.»

 او در مورد بهترین روش واکسیناسیون در آلمان گفت:« از نظر من بهترین استراتژی واکسیناسیون این است که افرادی که بیشترین ارتباط را با دیگران دارند، سریعتر واکسن را دریافت کنند. به عنوان مثال افرادی که در صنعت حمل و نقل عمومی کار می کنند، افرادی که در مراکز فروش کار می کنند یا افرادی که در بخش خدمات عمومی مشغول هستند.در صورتی که افراد با بیشترین ارتباط با دیگران سریعتر واکسن را دریافت کنند، می توان اطمینان داشت که اپیدمی با سرعت بیشتری کنترل می شود. باید در نظر داشت که سالمندان کمترین ارتباط را با دیگران دارند و حتی اگر به کرونا مبتلا شوند، احتمال تاثیر ان روی افزایش شیوع در کشور کم است.»

انتقاد از سیاست آلمان در مقابله با کرونا
دولت آلمان اخیرا اعلام کرده است محدودیتهای کرونایی را در هفته های آتی کاهش می دهد ولی کارشناسان بهداشتی  این کشور اعلام کرده اند این سیاست می تواند باعث افزایش موج بیماری در کشور شود و بحران های زیادی را نیز به همراه بیاورد. مایکل هرمان بر این باور است در صورت کاهش محدودیتهای کرونایی  زمینه برای اوج گیری دوباره کرونا در آلمان فراهم می شود و ضعیتی مشابه شرایط کشورهای ایرلند و بریتانیا و پرتقال  و چک در کشور ایجاد می شود. این مساله در شرایطی که جهش های تازه ای از ویروس  وجود دارد می تواند باعث افزایش نرخ مرگ و میر شود.

نگرانی دیگری که در مورد آلمان وجود دارد، نرخ پایین واکسیناسیون در این کشور است. در شرایطی که بالغ بر ۲۳ میلیون نفر در بریتانیا حداقل یک دوز واکسن دریافا کرده اند و بالغ بر ۹۰ میلیون نفر در امریکا یک یا دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده اند، شمار افراد واکسینه شده در آلمان بسیار پایین است و همین مساله باعث نگرانی سران بهداشتی کشور شده است. بسیاری این شرایط را به برنامه ریزی نادرست و غیر اصولی دولت در واکسیناسیون مرتبط می دانند.

آلمان تا چه زمانی از بحران کرونا خارج می شود
طبق گزارش منتشر شده توسط دویچه وله هم اکنون واکسیناسیون کادر درمان و افراد بالاتر از ۸۰ سال در کشور  انجام می شود و در مرحله بعدی واکسیناسیون افراد ۷۰ تا ۸۰ سال و افراد دارای بیماری های زمینه ای سخت انجام خواهد شد.آمارهای رسمی نشان می دهد ظرف ۷۱ روزی که از شروع واکسیناسیون در آلمان  می گذرد ۴.۹ میلیون نفر  حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند و ۲.۴ میلیون نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند.این کشور روزانه ۱۷۰ هزار نفر را واکسینه می کند و در نظر دارد در هفته های آتی شمار افراد واکسینه شده در هر روز را افزایش دهد.

گرنوت ماکس یکی از کارشناسان بهداشتی در آلمان بر این باور است  سرعت پایین واکسیناسیون در این کشور معضلی جدی است و تا زمانی که دستورالعملی برای مقابله با این وضعیت به کار نرود، نمی توان منتظر بهبود شرایط بود. او بر این باور است در صورتی که سرعت واکسیناسیون در کشور افزایش یابد ، می توان امیدوار بود تا ماه سپتامبر کشور آلمان به زندگی عادی بازگردد و از بحران کرونا رها شود.

 او در مورد تاثیر واکسیناسیون در کاهش ابتلا به ویروس و انتقال بیماری گفت:« اطلاعات ارایه شده توسط اسراییل نشان می دهد افراد واکسینه شده، دیگران را به کرونا مبتلا نمی کنند و ویروس را منتقل نمی کنند. بنابراین با افزایش نرخ واکسیناسیون می توان از کرونا رها شد و به زندگی عادی بازگشت ولی پروسه ضدعفونی کردن دستان و شستشوی مداوم آن و استفاده از ماسک باید برای دور طولانی تری باقی بماند.»

کد خبر: ۷۸٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha